حکومت بعد از آبان ۹۸ فکر می‌کند آب از سرش گذشته و انتخابات مهم نیست

رئیس‌‌جمهور پیشین ایران و نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اظهاراتی گفته بعد از اعتراضات آبان ۱۳۹۸ «آب از سر» حکومت گذشت و اکنون دیگر برای مقام‌های جمهوری اسلامی مهم نیست مشارکت در انتخابات کم با.

وبسایت خبری «جماران» روز چهارشن اول آذر متن سخنان حسن روحانی را دو روز پیش از آن در جلسه‌ دوره‌ای با وزیران و معاونان خودش در زمان دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیان ه ، منتشر .

عضو مجلس خبرگان و نامزد انتخابات آتی مجلس در جلسه گفته : «بعد از ۹۸ فکر ند آب از سرشان گذشته و مهم نیست شرکت‌کننده کم با یا زیاد.»

او بدون آن از مقام خاصی نام ببرد، افزود: «کار خودشان را یدتر در ۱۴۰۰ انجام دادند. هدف آن‌ها اصلاح‌طلبان و اعتدالیون قهر کنند و همه کنار بروند و انتخابات را حتی با شرکت ۳۰ درصد هم ه برگزار کنند.»

بر اساس آمارهای رسمی جمهوری اسلامی، در دوره پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیش از نیمی از مردم واجد شرایط رای‌ دادن در انتخابات شرکت نند.

حسن روحانی در اظهارات خود مدعی ه تا پیش از اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸، مشارکت در انتخابات بالا اما «سال ۹۸ و ۱۴۰۰ کاری ند شرکت‌کننده بسیار کم ».

سخنان در حالی خود او در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ رئیس ‌جمهور ایران ه و انتخابات زیر نظر وزارت کشور دولت او برگزار .

افزایش ناگهانی و ید قیمت بنزین در دوره دوم دولت حسن روحانی موجب اعتراضات گسترده در سراسر ایران بر اساس گزارش رویترز، دست‌کم ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته ند.

آقای روحانی در آذرماه سال ۹۸ مدعی ه موضوع افزایش قیمت بنزین را شورای امنیت کشور واگذار ه و خود نیز از موضوع اطلاع نه .

او گفته «صبح جمعه» و پس از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، از موضوع مطلع .

وزارت کشور دولت حسن روحانی تا مدت‌ها آماری از کشته‌گان اعتراضات ارائه ن و تاکنون هیچ مقام مسئولی هم در زمینه کشتار معترضان محاکمه نه .

در حالی در اعتراضات سال‌های اخیر ایران مردم در شعارهای خود خوار سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی ه‌اند، حسن روحانی در اظهارات اخیر خود گفته «شخصا معتقدم نباید انقلاب و نظام را رها کنیم.»

او با ادعا «هیچ راهی هم جز صندوق رای نداریم»، افزود: «من عنوان کسی از پشت‌پرده‌ها خبر دارم، می‌دانم با خیابان مشکل ما حل نمی‌شود. قهر و خانه‌نشینی هم مسئله را حل نمی‌کند. تنها راه صحنه بیاییم و مشارکت کنیم؛ گرچه راه بسیار ناهموار و سخت و پیچیده ولی با سختی راه، وظیفه ما ساقط نمی‌شود.»

روحانی: شاید بشود برای انتخابات مجلس لیستی ارائه کنیم

دعوت روحانی از مردم برای شرکت در انتخابات در حالی هيئت‌های اجرایی وابسته وزارت کشور دولت ابراهیم رئیسی صورت گسترده‌ای صلاحیت نامزدهای رقیب سیاسی را رد ه .

در میان ردصلاحیت‌گان، نام تعدادی از نمدگان فعلی مجلس شورای اسلامی نیز چشم می‌خورد.

حسن روحانی با اشاره ردصلاحیت‌ها گفته : «برای مجلس شورای اسلامی شاید بشود لیستی برای تهران و شهرهای دیگر ارائه . لیستی قابل قبول با. وابسته ببینیم در نهایت در موضوع صلاحیت‌ها چه می‌کنند.»

هنوز مشخص نیست صلاحیت شخص روحانی نیز برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شود یا نه.

شورای نگهبان پیشتر صلاحیت برخی از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی و چهره‌های حکومتی را رد ه .

رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی و رد صلاحیت حسن خمینی از جمله تصمیم‌های جنجالی شورای نگهبان برای انتخابات ه .

مجلس خبرگان رهبری بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی وظیفه تعیین و عزل رهبر و همچنین نظارت بر عمل او را ، اکنون نهادی تحت کنترل خود رهبر جمهوری اسلامی در آمده .

با حال، تلاش برخی چهره‌ها از جمله حسن روحانی برای ماندن یا ورود مجلس در حالی موضوع جانشینی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال‌های اخیر بسیار خبرساز ه .

علی خامنه‌ای در سال ۱۳۹۴ نسبت «نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌‌سازی» جمهوری اسلامی مقام‌های ایران هار داده و درباره مخالفانش گفته : «آن‌ها منتظرند ملت و نظام خواب‌شان ببرد و ده سال دیگر مثلا بنده نباشم، اهداف‌شان را محقق کنند.»

بر اساس گزارش‌های سایت جماران و رادیو فردا/م.ت/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *