حکومت را دودستی تقدیم دزدها کردیم

اعتراضات معیشتی و صنفی در ایران روز یک‌شنبه ۲۹ مرداد با تجمع‌های بازنشستگان در استان‌های کرمانشاه، خوزستان، و اصفهان و همچنین افراد دارای معلولیت در تهران و متقاضیان مسکن ملی در قزوین ادامه یافت.

بنا بر گزارش‌های تصویری منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی و حقوق بشری، بازنشستگان صندوق فولاد اصفهان با تجمع در مقابل این صندوق در اعتراض به وضعیت معیشتی شعار دادند «کشور پردرآمد، چه بر سر تو آمد؟»

این معترضان خواستار «احیای جایگاه و ماهیت خاص فولادی و معدنی مبتنی بر تعهدات آیین‌نامه استخدامی» شده‌اند.

هم‌زمان، بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در اعتراض به گرانی و تورم و مشکلات معیشتی ناشی از آن در شهرهای کرمانشاه، اهواز، شوش، و شوشتر تجمع کردند.

در شوشتر، بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی شعار دادند «یخچال بازنشسته خالی‌تر از گذشته»، «معیشت، منزلت، حق مسلم ماست»، و «تا کی سرافکندگی؟ یا مرگ یا زندگی!»

در اهواز، مرکز استان خوزستان نیز بازنشستگان معترض شعار دادند: «ما اعتماد کردیم، حکومت رو دودستی، تقدیم دزدها کردیم»، «دشمن ما همین جاست، دروغ می‌گن آمریکاست» و «حقوق جنگی ما، زیر عباست امروز.»

در شوش نیز بازنشستگان تأکید کردند که «نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت.»

تداوم اعتراضات معیشتی در ایران در حالی است که با عبور قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز از مرز ۵۵۰ هزار تومان، یک کارگر برای خرید یک کیلو از این ماده غذایی باید دستمزد معادل دو روز کار خود را پرداخت کند و همین موضوع ترکیب سبد غذایی کارگران را نشاسته‌محور کرده است.

در حال حاضر حداقل حقوق کارگران و بازنشستگان بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان است و خط فقر نیز بنا بر گزارش‌های مختلف، از ۱۸ تا ۳۰ میلیون تومان اعلام شده است.

پیشتر، ستار رحمانی فعال صنفی کارگران و معلمان به صدای آمریکا گفته است که به دلیل همخوان نبودن میزان افزایش دستمزد و سبد معیشت با نرخ تورم در ایران، «شاخص فلاکت» به ۶۰ درصد رسیده است.

  • اعتراض متقاضیان مسکن مهر

در رویدادی دیگر، متقاضیان مسکن مهر در مقابل اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین یک‌شنبه ۲۹ مرداد تجمع کردند.

یکی از معترضان در این تجمع می‌گوید که اغلب افراد «مریض و کارگر و گرفتار» هستند و «هیچ کدام خانه» ندارند.

او با بیان این که سال ۹۸ برای مسکن مهر اقشار کم‌درآمد ثبت نام کرده‌اند و تاکنون سه بار قیمت آن را افزایش داده‌اند، تأکید می‌کند که «شب عید» مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان» گرفته‌اند و «الآن می‌گویند ۵۵ میلیون تومان دیگر بدهید، تا بعدا به شما اطلاع بدهیم.»

  • اعتراض معلولان به واگذاری سامانه حمل‌ونقل ویژه

علاوه بر این، شماری از افراد دارای معلولیت نیز در اعتراض به واگذاری و جابه‌جایی سامانه حمل و نقل ویژه جانبازان و معلولان، در مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند.

در سومین تجمع اعتراضی افراد دارای معلولیت در یک ماه گذشته، تجمع‌کنندگان مقابل شورای شهر پایتخت با شعار «سامانه حمل و نقل، حق مسلم ماست» به واگذاری و جابه‌جایی ناوگان تجهیزات این سامانه اعتراض کردند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *