خامنه‌ای بدون اشاره به نقش خود در اعمال تحریم‌ها، از رئیسی خواست با کاهش تورم تحریم‌ها را خنثی کند

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلام ایران در دیدار با اعضای دولت ابراهیم رئیسی مدعی شد که عمده تحریم‌ها با هدف به گروگان گرفتن معیشت مردم وضع شده است و گفت که می‌توان با کاهش تورم تحریم‌ها را خنثی کرد.

براساس متن مشترکی که از سوی دفتر رهبر جمهوری اسلامی در اختیار رسانه‌های دولتی قرار گرفته، او روز چهارشنبه ۸ شهریور، در دیدار با اعضای کابینه رئیسی تاکید کرد که دولت هر تصمیمی می‌خواهد در زمینه اقتصاد بگیرد باید تاثیر آن بر فاصله طبقاتی، ثبات بازار، نرخ ارز، کاهش تورم و رشد تولید را ببیند.

بنابر ادعای علی خامنه‌ای تعداد قابل توجهی از شاخصهای اقتصاد کلان رشد و پیشرفت را نشان میدهد، پیشرفت را نشان می‌دهد.

اظهارات آقای خامنه‌ای در حالی منعکس شده که او هیچ اشاره ای به نقش خود و حکومت ایران در اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا و کشورهای غربی نکرده است. بخش اصلی تحریم‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی به خاطر برنامه جنجالی هسته‌ای حکومت ایران است. از دولت محمد خاتمی تا ابراهیم رئيسی، نقش آنها پیروی از سیاست‌های رهبر در حوزه هسته‌ای بوده است. حتی گفتگوهای مستقیم با آمریکا که در سال ۲۰۱۵ به توافق برجام منجر شد، با تائید رهبر بود.

آمریکا و کشورهای غربی، علاوه بر برنامه هسته‌ای، به خاطر حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم در منطقه و همچنین نقض حقوق بشر،‌ علیه حکومت ایران و مقامات تحریم‌هایی اعمال کرده‌اند.

پیشتر، یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده به بخش فارسی صدای آمریکا گفت دولت بایدن همچنان به اجرای «سختگیرانه» تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از جمله تحریم‌های مربوط به تجارت نفت و پتروشیمی ادامه خواهد داد.

او عصر دوشنبه در واکنش به گفته‌های ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مبنی بر «توافق» تهران و واشنگتن و تداوم صادرات نفت ایران به رغم تحریم‌ها گفت رقم‌های مربوط به صادرات نفت در طول زمان به طور مرتب نوسان می‌کند و به قیمت‌ها و تغییرات در روش‌شناسی بستگی دارد «اما چارچوب تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان نیرومند باقی مانده است.»

«کاهش تورم شعار است»

تاکید خامنه‌ای بر خنثی کردن تحریم با کاهش تورم در حالی است که وبسایت اقتصاد نیوز در واکنش به ادعاهای مشابه در ۱۵ تیرماه نوشته بود که تا تحریم هست ،کاهش تورم فقط شعار است.

این وبسایت در توصیف شرایط اقتصادی کشور نوشته است که سیاست درستی برای مهار تورم نیست؛ سیاست انقباضی تدارک دیده نشده است؛ ساختار بانکی مشکل دارد، نرخ بهره بانکی منهای ۲۰ درصد است و نهایتا هم مشکل تحریم‌ها وجود دارد که ریشه بسیاری از مشکلات است.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی که اردیبهشت ماه سال جاری منتشر کرده به ایده‌های کاهش تورم بدون توجه به تحریم‌ها اشاره کرده و نوشته اینکه برای کاهش نرخ تورم نسخه‌های سطحی درنظر می‌گیرند شبیه این است که دو خودرو در یک تصادف شاخ به شاخ به‌هم بخورند و تجویز خرید بوگیر ماشین شود.

ادعاهای علی خامنه‌ای در حالی است که ۲۷ تیرماه سال جاری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وابسته به وزارت صنت در گزارشی نسبت به تداوم تحریم‌ها و سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی هشدار داد و نوشت که با تداوم تحریم، تداوم کاهش سرمایه‌های اجتماعی، افزایش عدم اطمینان و در نتیجه خروج سرمایه از کشور رخ خواهد داد.

بازوی پژوهشی وزارت صمت در مورد نرخ ارز نیز پیش‌بینی کرده است که در صورت ادامه شرایط فعلی نرخ دلار بین ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان در نوسان خواهد بود و در صورت هرگونه تنش و ناآرامی جهش نرخ ارز رخ خواهد داد.

این گزارش می‌افزاید نرخ تورم مصرف‌کننده بین ۵۵ تا ۶۰ درصد و نرخ تورم تولیدکننده بین ۵۰ تا ۵۵ تخمین زده می‌شود.

در این گزارش اصلی‌ترین مشکل در اقتصاد ایران، تحریم و محدودیت در مبادلات مالی و پولی دانسته شده است. سپس کاهش درآمد حقیقی و افت قدرت خرید خانوارها و بالا رفتن خط فقر عمده‌ترین مشکل در سطح اجتماعی تلقی شده و در زمینه مدیریت و بودجه نیز،مشکل کسری بودجه ناشی از مشکلات ساختاری نظام بانکی و صندوق‌های بازنشستگی عنوان شده است.

بررسی گزارش‌های مختلف منتشر شده در رسانه‌ای ایران و اظهارنظر کارشناسان نشان می‌دهد که عامل اصلی تورم در ایران سیاست‌های جمهوری اسلامی بوده و تا زمانی که این سیاست‌ها تداوم داشته باشد اقتصاد و معیشت خانواده‌ها کماکان گروگان مباجث ایدئولوژیک خواهد بود.

روز سه‌شنبه ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در آستانه مناسبت حکومتی «هفته دولت» در ایران، در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و مدعی بهبود اقتصادی کشور شد؛ در حالیکه کارشناسان اقتصادی به صدای آمریکا گفته‌اند که تورم و رشد اقتصادی در ایران نگران کننده است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *