خامنه ای عادی سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل را «قمار» توصیف کرد


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه یازدهم مهر طی یک سخنرانی برای سفیران کشورهای اسلامی گفت که «نظر قطعی جمهوری اسلامی این است که دولت‌هایی که قمار عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق کار قرار می‌دهند ضرر خواهند کرد، باخت منتظر اینهاست؛ دارند اشتباه می‌کنند. به قول اروپایی‌ها روی اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از کشور اسرائیل با عنوان «رژیم صهیونیستی» یاد می‌کنند. این موضع‌گیری علی خامنه‌ای پس از آن بیان می‌شود که عربستان سعودی نیز در روند عادی‌سازی مناسبات خود با اسرائیل قرار گرفته و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز ۷ مهر گفت یک «چارچوب اساسی» برای یک توافق بین اسرائیل و عربستان حاصل شده است.

این اولین بار نیست که علی خامنه‌ای علیه عادی‌سازی روابط میان برخی کشورهای عربی و دارای جمعیت مسلمان با اسرائیل موضع می‌گیرد. او در اردیبهشت ۱۴۰۰ به مناسبت «روز قدس» در ایران، این عادی‌سازی روابط را «تلاش مذبوحانه» خوانده و مدعی شده بود: «این تلاش‌ها به جایی نخواهد رسید‎.»

نخستین توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل با یک کشور عربی، بین اسرائیل و مصر در سال ۱۹۷۹ امضا شد. سپس اردن در سال ۱۹۹۴ با عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل موافقت کرد.

همچنین در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رهبران امارات و بحرین در کاخ سفید، قرارداد عادی‌سازی با اسرائیل را امضا کردند. این عادی‌سازی روابط با اسرائیل بعداً در مورد برخی دیگر کشورها نیز محقق شد.


فیلمها و خبرهای بیشتر در کانال تلگرام پیک ایران

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *