خبر آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی «کام‌مان را شیرین کرد»

تایوان روز یکشنبه، ۲۴ دی، آنچه را که «نظرات اشتباه» چین در قبال انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تایوان نامید، محکوم کرد.

در انتخاباتی که کارزار مبارزاتی آن با فشارهای دیپلماتیک از سوی چین و تعرض‌های تقریباً روزانه جت‌های جنگی چین همراه بود، لای چینگ‌ته، از حزب حاکم، روز شنبه با حدود ۹۰۰ هزار رأی از نزدیک‌ترین رقیب خود پیش افتاد و به ریاست جمهوری انتخاب شد.

۷۲ درصد از دارندگان حق رأی در این کشور ۲۳ میلیون نفری در انتخابات مشارکت کردند.

پیروزی لای به این معنی است که «حزب دموکراتیک پیشرو» برای سومین دوره چهارساله، پس از هشت سال ریاست جمهوری تسای اینگ ون، ریاست جمهوری را ادامه خواهد داد.

چین این حزب را به عنوان دشمن خود و مانعی بزرگ در برابر هدف خود برای تحت کنترل درآوردن تایوان تلقی می‌کند.

وزارت خارجه چین در واکنش به این انتخابات در بیانیه‌ای گفته است: «مسئله تایوان موضوع داخلی چین است. هر تغییری در تایوان رخ دهد، این واقعیت اساسی که تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخشی از چین است، تغییر نخواهد کرد.»

وزارت خارجه تایوان روز یکشنبه این نظرات را «اشتباه» توصیف کرد و از چین خواست به نتایج انتخابات احترام بگذارد و از سرکوب تایوان دست بکشد و «با واقعیت کنار آمده و نتیجه انتخابات را بپذیرد.»

در روزهای نزدیک به انتخابات، چین به رأی‌دهندگان تایوانی هشدار داد که «انتخاب درست» را انجام دهند، و مشخصا لای چینگ‌ته را فردی که ممکن است دو کشور را به سوی جنگ ببرد، توصیف کرد.

وزارت دفاع تایوان گفته بود روز شنبه همزمان با انتخابات، چهار کشتی چین در اطراف آب‌های تایوان مشاهده شدند و یک بالون نیز بر فراز جزیره در پرواز بود.

لای چینگ‌ته، ۶۴ ساله، که به ویلیام لای نیز شناخته می‌شود، در سخنرانی پیروزی خود در اشاره تلویحی به چین، به رأی‌دهندگان تایوانی که تحت تأثیر «نیروهای خارجی» و خواهان دخالت در انتخابات قرار نگرفتند، تبریک گفت.

چین که مدعی است تایوان قلمرو این کشور است، در واکنش به پیروزی لای چینگ‌ته گفت «روند گریزناپذیر اتحاد مجدد چین» تغییر نخواهد کرد.

اما آقای لای در سخنرانی پیروزی خود اظهار داشت که او خواهان ادامه همکاری با چین، بزرگ‌ترین شریک بازرگانی تایوان است.

رئیس‌جمهور منتخب همچنین از تلاش برای حفظ صلح و ثبات سخن گفت اما افزود تحت فشار، ارعاب و تهدیدات مداوم چین قرار نخواهد گرفت.

لای چینگ‌ته که خانم بی‌خیم هسیائو را برای معاونت خود انتخاب کرده، روز ۳۱ اردیبهشت قدرت را رسماً در دست خواهند گرفت.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، انتظار نمی‌رود که چین با لای چینگ‌ته کنار آید و روابط دو کشور در دو سوی تنگه تایوان در چهار سال آینده کماکان مناسباتی سرد خواهد بود.

معلوم نیست که چین به سفر پیش روی یک هیئت غیررسمی آمریکا به تایوان چه واکنشی نشان دهد. این سفر از مدتی پیش برای دوران پس از انتخابات برنامه‌ریزی شده بود.

دیدار نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا، در دو سال پیش از تایوان، خشم پکن را برانگیخت و چین با انجام بزرگ‌ترین رزمایش نظامی در اطراف تایوان به آن واکنش نشان داد.

با این حال، سفرهای مقامات دیگری از آمریکا به تایوان ادامه یافت و خانم تسای اینگ‌ون نیز خود چند ماه پیش در سفری «خصوصی» به آمریکا رفت.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، دوران رهبری لای چینگ‌ته بر تایوان ممکن است تحت تأثیر انتخابات پاییز سال آینده آمریکا قرار گیرد زیرا بازگشت احتمالی دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان، ممکن است چشم‌انداز منطقه را تغییر دهد.

دونالد ترامپ جو بایدن را به وخیم کردن روابط آمریکا با چین و روسیه متهم کرده و تأکید دارد اگر او در ریاست جمهوری باقی مانده بود، این بحران‌های جهانی از جمله در روابط آمریکا با شی‌جین پینگ که او را «رهبری بزرگ و باهوش» نامیده، رخ نمی‌داد، روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد و حماس نیز جرأت حمله به اسرائیل را نمی‌داشت.

شی‌جین پینگ، که سال گذشته برای سومین بار به رهبری حزب کمونیست چین و ریاست‌جمهوری این کشور برگزیده شد، دو هفته پیش در آغاز سال میلادی گفت تایوان «مطمئناً» دوباره به چین ملحق خواهد شد.

دولت جو بایدن در واشینگتن و همچنین دولت ریشی سوناک در بریتانیا روز شنبه پیروزی آقای لای را تبریک گفتند اما اتحادیه اروپا در برخوردی محتاطانه‌تر از «روند موفقیت‌آمیز انتخابات» در تایوان استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قدرت‌های جهانی به‌ویژه نظر به نقش حیاتی تایوان در اقتصاد جهانی و اهمیت صلح در تنگه تایوان که یکی از مهم‌ترین شریان‌های تجارت دریایی در جهان است، خواهان ثبات میان چین و تایوان هستند.

تایوان خود یک تولیدکننده بزرگ فناوری موسوم به نیمه‌رساناها و ریزتراشه‌هایی است که در دنیای کنونی از تلفن هوشمند و لوازم الکترونیک خانگی مانند ماشین لباس‌شویی گرفته تا تمامی خودروها و سامانه‌های موشکی کاربرد دارند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا؛ ف.ر. / م.پ.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *