خروج اسماعیلیون از ائتلاف؛ منشور همبستگی مخالفان حکومت ایران چه شد؟۶۰ دقیقه شنبه ۲ اردیبهشت



برنامه خبری-تحلیلی یک ساعته که تصویری روشن و ساده از رویدادهای پیچیده جهان ارائه می‌کند.

حامد اسماعیلیون، یکی از شخصیتهای مخالف حکومت ایران، اعلام کرده که از ائتلاف اپوزیسیون خارج از ایران کناره گیری کرده. او گفته نمی تواند با آنچه تلاش برای تحمیل نظر در داخل این ائتلاف خوانده، کنار بیاید. او دیشب در حالی از این ائتلاف کناره گیری کرد که پیشتر هم رضا پهلوی، یکی دیگر از شخصیتهای این ائتلاف اعلام کرده بود که فعالیتهای خود را محدود به این ائتلاف نمی کند.

کسری ناجی در گزارشش می گوید کناره گیری آقای اسماعیلیون این ائتلاف را در آستانه فروپاشی قرار داده.

حجت کلاشی، فعال سیاسی مشروطه‌خواه و بنیانگذار سازمان مشروطه ایران
میثم بادامچی، پژوهشگر فلسفه سیاسی در دانشگاه لایدن هلند

بی‌بی‌سی فارسی به اسنادی دست یافته که نشان می دهد حکومت در ایران یک کمیته مجازات و اعمال محدویت علیه چهره های شناخته شده تشکیل داده. نهادی بنام “کمیته چهره های خاص” آنهم بلافاصله بعد از اعتراضها به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد. تلاشی سازمان‌یافته از طرف نهادهای اطلاعاتی و امنیتی برای فشار آوردن بر چهره های شناخته شده ای که با این اعتراضها همراهی کرده اند. افرادی مثل اصغر فرهادی، ترانه علیدوستی، فاطمه متعمد آریا، علی دایی و دیگران. بی بی سی فارسی به مدارکی از جمله یک نامه به امضای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دست یافته. او در این نامه از وزارت اقتصاد و دارایی خواسته شرایط اقتصادی این چهره ها را گزارش کند. بلافاصله سطح هماهنگی برای برخورد با هنرمندان و ورزشکاران از «کارگروه مشترک چهره‌ها» در وزارت ارشاد بالاتر می‌رود و «کمیته چهره‌های خاص» در شورای امنیت کشور تشکیل می‌شود. این کمیته زیر نظر گرفتن فعالیت روزانه چهره‌های سرشناس منتقد حکومت را به عهده می گیرد، نوعی فعال از تفتیش عقاید که ویژه نظامهای اقتدار گراست. چرا حکومت از چنین طیفی هراس دارد؟

پرستو صالحی بازیگر سینما از استانبول با ماست. نام خانم صالحی هم در میان فهرست چهره های شناخته شده ای مطرح شده که حکومت برخوردبا آنها را در دستور کار قرار داده
محمدعلی سجادی، کارگردان سینما و نویسنده
نزهت بادی، نویسنده، منتقد و پژوهشگر سینما

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *