خلیج گوانتانامو یک دادگاه اضافی باز می کند

کارکنان نظامی هنوز ساعتی را روی دیوار نصب نکرده اند یا تهویه هوا را تثبیت نکرده اند. با این حال، پنتاگون موفق شد این هفته دادگاه ثانویه خود را که مدت ها به تاخیر افتاده بود، باز کند و جلسات دادرسی همزمان را در اتاق های مجاور در خلیج گوانتانامو برگزار کند.

قدم کوچک اما قابل توجه بود. این بدان معناست که اگر مسائل پیش از محاکمه و مشکلات مسکن حل شود، دادگاه جنگ می تواند در یکی از چهار پرونده فعال خود بدون توقف سه پرونده دیگر محاکمه کند.

افتتاحیه این هفته این ایده را مورد آزمایش قرار داد.

یک قاضی نظامی در دادگاه جدید به بحث و تبادل نظر وکلا در مورد درخواست ها در دادگاه گوش داد پرونده بمب گذاری بالی در سال 2002 در حالی که متهم، یک زندانی اندونزیایی معروف به هامبالی، نگاه کرد. در سالن اصلی دادگاه همسایه، قاضی دوم بر شهادت یکی از شاهدان اف‌بی‌آی نظارت کرد پرونده 11 سپتامبر 2001 اما با دو حوزه انتخابیه کلیدی از دست رفته است.

هیچ یک از متهمان متهم به طرح ریزی حملات 11 سپتامبر صبح سه شنبه به دادگاه نیامدند. و چهار خبرنگاری که روز شنبه برای پوشش هر دو جلسه به پایگاه سفر کردند، صبح روز سه‌شنبه از دسترسی به داخل پایگاه محروم شدند.

سخنگوی دادگاه دوشنبه شب به نمایندگان رسانه ها اطلاع داد که هیچ یک از خبرنگاران نمی توانند بین دو جلسه رفت و آمد کنند، همانطور که خبرنگاران دادگاه معمولا انجام می دهند.

در عوض، آنها باید انتخاب می کردند که یک شنوایی را مشاهده کنند و حداقل تا ناهار در آنجا بمانند. همه مایل بودند که قاضی آقای همبالی جلسه را باز کند دادگاه جدید، که با یک گالری برای عموم مجهز شد.

فقط بریگ ژنرال جکی ال. تامپسون جونیور، یک افسر ارتش که بر تیم‌های دفاعی نظارت می‌کرد، اجازه داشت از هر دو گالری تماشاگران، روند کار را مشاهده کند. او شروع به نشستن در مقابل چهار خبرنگار در جلسه رسیدگی به پرونده بمب گذاری بالی کرد، سپس نیمه صبح رفت. او به سمت گالری مجاور رفت، به ردیف خالی که برای اعضای رسانه اختصاص داده شده بود رفت و جلسه رسیدگی به پرونده 11 سپتامبر را تماشا کرد.

این اپیزود دشواری‌های تماشای یک دادرسی را به صورت زنده، حتی در بیستمین سال دادرسی در دادگاه نظامی-غیرنظامی دور از ساحل که شعار آن «انصاف * شفافیت * عدالت» است، نشان می‌دهد.

رونوشت جلسات آزاد قبل از اینکه برای عموم منتشر شود، گاهی اوقات چند ماه بعد توسط یک نهاد مخفی ویرایش می شود. روزنامه‌نگارانی که می‌خواهند درباره این جلسات بنویسند یا پخش کنند، باید به یک سازمان شناخته‌شده وابسته باشند، به پنتاگون درخواست دهند، بررسی سوابق جنایی را انجام دهند و قبل از طلوع صبح با یک حامی برای یک پرواز چارتر به پایگاه ملاقات کنند. عکاسی در دادگاه حتی بین جلسات ممنوع است.

خبرنگاران باید در صندلی های مخصوص تعیین شده در دادگاه بنشینند، زیرا در فهرست روزانه ظاهر می شوند. روز سه‌شنبه، زمانی که دادگاه جدید باز شد، به یک روزنامه‌نگار اسپانیایی صندلی داده شد که دید زندانی را نداشت، اگرچه ۲۵ صندلی خالی در گالری وجود داشت.

خبرنگاران در دادگاه و توسط یک مأمور غیرنظامی با مجوز امنیتی در حالی که به سمت توالت می روند تحت نظر قرار می گیرند. صبح روز سه‌شنبه، زمانی که قاضی اولین جلسه استراحت خود را در دادگاه تازه افتتاح شده فراخواند، یکی از مجریان از یک خبرنگار پرسید: «آیا نیاز داری که بروی گلدان بروی؟»

سخنگویان دادگاه جنگ این ترتیبات را ضروریات امنیت ملی توصیف کرده اند.

دادگاه دارد هزینه مالیات دهندگان آمریکایی حدود 2 میلیارد دلار است در رسیدگی ها، برنامه ریزی و ساخت و ساز و عملیات زندان که اکنون 30 زندانی در اختیار دارد میلیاردها دلار بیشتر هزینه کرده است. 10 میلیون دلار روستای خانه کوچک از 150 تریلر تک نفره که برای اسکان تیم های حقوقی طراحی شده اند، هنوز افتتاح نشده است، اما قبلاً در سال 2022 مشکل قارچی داشت.

در یک آزمایش آزمایشی در ژانویه، مدیریت دادگاه حدود 12 نفر از نیروهای نظامی را در واحدهایی که در حومه محوطه دادگاه در کنار ساحل قرار دارند، اسکان داد. اما مقامات دادگاه در مورد آزمایش یا زمان افتتاح بقیه واحدها صحبت نمی کنند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *