دادگاه حملات تروریستی در بلژیک شش نفر را با اتهام کشتار شهروندان گناهکار شناخت

دادگاهی در بلژیک روز سوم مرداد شش مرد را به اتهام دست‌داشتن در «کشتار و بمب‌گذاری‌های تروریستی» سال ۱۳۹۵ در بروکسل، گناهکار شناخت.

در حملات فروردین‌ماه آن سال که در فرودگاه زوانتم و ایستگاه مترو مائلبیک در پایتخت بلژیک رخ داد، ۳۲ نفر کشته و دست‌کم ۳۰۰ نفر مجروح شدند.

به‌گفتۀ دادگاه، چهار نفر دیگر نیز باید به فهرست افراد کشته شده در این حملات اضافه شود.

این پرونده ۱۰ متهم دارد که دادستان برای هشت تن از آن‌ها به اتهام «قتل از طریق عملیات سازمان‌یافته تروریستی» درخواست محکومیت کرده‌بود.

با این حال ۱۲ عضو هیئت منصفه دادگاه، در پی سه هفته مشورت تنها شش تن از این افراد را گناهکار شناختند.

دادگاه بلژیک اعلام کرد که انگیزۀ «تروریستی» این متهمان برای محکمه، آشکار شده‌است.

بنا بر اعلام دادگاه، این افراد حملات را با هدف «وحشت‌افکنی و کشتار هرچه بیش‌تر مردم» بلژیک، انجام دادند.

در آن سال‌ها، داعش، خلافت خودخوانده اسلامی در سوریه و عراق، مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته‌بود.

محمد عبرینی، یک بلژیکی مراکشی‌تبار، از جمله این متهمان است که پارسال هم به‌ اتهام مشارکت در عملیات تروریستی پاریس در پاییز ۱۳۹۴ مجرم شناخته شده و در دادگاه فرانسه به تحمل حبس ابد محکوم شده‌بود. حملات پاریس منجر به کشته شدن ۱۳۲ نفر شد.

بر اساس تصاویر و به‌گفته پلیس، محمد عبرینی در جریان عملیات بروکسل، به‌صورت یک «مرد کلاه به سر» در فرودگاه زوانتم ظاهر می‌شود که تصویرش در کنار دو بمب‌گذار انتحاری دیگر توسط دوربین‌های مداربسته ضبط شد.

در پرونده او آمده است که اقدام به عمل انتحاری صورت نگرفته و محمد عبرینی بمب بزرگی را که همراه خود داشت، در فرودگاه زوانتم گذاشته و آن‌جا را ترک کرده بود. آن روز در فرودگاه چند انفجار رخ داد.

وکیل محمد عبرینی گفت که از دانستن نظر دادگاه شگفت‌زده نشده و موکلش از همان ابتدا به مسئولیت داشتن در حملات، اعتراف کرده‌بود.

صلاح عبدالسلام، مراکشی‌تبار و متولد ۱۳۶۹ در بلژیک، دیگر متهم این پرونده است که به اتهام اقدام تروریستی منجر به قتل، مجرم شناخته شد.

او نیز پیشتر در پرونده دادگاه پاریس مجرم شناخته شده و به تحمل حبس ابد بدون آزادی مشروط، محکوم شده‌بود.

صلاح عبدالسلام خود را در پرونده بروکسل، گناهکار نمی‌دانست چراکه او چهار روز پیش از رخ دادن این حملات بازداشت شده‌بود. با این حال دادگاه او را مجرم شناخت.

وکیل صلاح عبدالسلام، در پی اعلام نظر دادگاه اظهار کرد که بسیار سرخورده شده‌است.

اسامه کرایم و علی الحداد عصوفی، که در پرونده پاریس هم محکوم شده‌اند، همچنین بلال ال‌ماخوخی و اسامه عطار که به صورت غیابی محاکمه شدند نیز برای دست‌داشتن در «کشتار و بمب‌گذاری‌های تروریستی» گناهکار شناخته شدند. گفته‌ می‌شود که اسامه عطار احتمالاً پیش‌تر در سوریه کشته شده‌است.

سوفیان عیاری، اهل تونس و هروه باینگانا موهیروا، اهل کشور رواندا که به میزبانی از عبرینی در بروکسل متهم هستند، در اتهام مشارکت در قتل گناهکار شناخته نشدند اما برپایه عضویت در یک گروه تروریستی، مجرم شناخته شدند.

دو برادر به نام اسماعیل و ابراهیم فریسی نیز از هرگونه اعمال جرمی تبرئه شدند. اسماعیل فریسی پس از برگزاری دادگاه سه‌شنبه از «شهامت و عدالت» قضات تشکر کرد.

نشست روز سه‌شنبه دادگاه، تنها برای اعلام تشخیص گناهکار بودن یا مجرم نبودن متهمان بود. احکام رسمی اواخر شهریور آینده و پس از بررسی بیشتر توسط هیئت منصفه، اعلام می‌شود.

در صورت تأیید این حکم در مراحل نهایی، متهمان «حاضر» برای گذراندن دوران حبس به زندان می‌روند.

جرم قتل از طریق عملیات سازمان‌یافته تروریستی، مجازات حبس ابد را در کشور بلژیک در پی دارد.

بر پایه گزارش‌ها، دادگاه روز سه‌شنبه پایان بزرگ‌ترین محاکمه‌ تاریخ بلژیک بود که اسناد و مدارکی مرتبط با ۳۷۰ شاهد و کارشناس، در این پرونده ثبت شد.

در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شماری از شهروندان بلژیک برای پیوستن به داعش و دیگر گروه‌های جهادی به سوریه و عراق سفر کردند.

بر اساس گزارش‌های لوپوئن، لادی‌اچ‌نت، خبرگزاری‌ فرانسه و رویترز/ش.ع/آ.ت

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *