دادگاه عالی برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا ترامپ واجد شرایط رای گیری در کلرادو است یا خیر

دادگاه عالی روز جمعه با تصمیم گیری درباره عدم واجد شرایط بودن دونالد جی ترامپ، رئیس جمهور سابق جمهوری خواهان در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان کلرادو، موافقت کرد زیرا در تلاش های خود برای براندازی انتخابات 2020 دست به شورش زده بود.

این پرونده، که می تواند روند انتخابات ریاست جمهوری امسال را تغییر دهد، در 8 فوریه مورد بحث قرار خواهد گرفت. دادگاه احتمالاً به سرعت در مورد آن تصمیم خواهد گرفت، زیرا فصل مقدماتی به زودی آغاز می شود.

پس از اینکه دادگاه عالی کلرادو ماه گذشته او را از رای رد صلاحیت کرد، آقای ترامپ از دادگاه عالی خواست که مداخله کند. این تصمیم تا زمانی که قضات این موضوع را بررسی می کنند متوقف شده است.

این پرونده به معنای بخش 3 اصلاحیه چهاردهم، تصویب شده پس از جنگ داخلی، که کسانی را که سوگند یاد کرده بودند «حمایت از قانون اساسی ایالات متحده» را از تصدی پست منع می‌کند، در صورتی که «باید دست به شورش زده باشند» می‌دهد. یا قیام بر علیه آن، یا کمک یا تسلی به دشمنان آن.»

این ماده می گوید که کنگره می تواند این ممنوعیت را حذف کند، اما تنها با دو سوم آرا در هر مجلس.

اگرچه بخش 3 به پیامدهای جنگ داخلی می پردازد، اما به صورت کلی نوشته شده است و اکثر محققان می گویند که همچنان دارای قدرت است. کنگره عفو گسترده ای را در سال های 1872 و 1898 اعطا کرد. اما به گفته محققان، این اقدامات گذشته نگر بود و قدرت احتمالی این ماده را محدود نکرد.

یک قاضی محاکمه ای در کلرادو حکم داد که آقای ترامپ در شورش شرکت کرده است، اما استدلال او مبنی بر اینکه بخش 3 در مورد او اعمال نمی شود را پذیرفت، به این دلیل که آقای ترامپ سوگند درستی نخورده است و این ماده در مورد دفتر ریاست جمهوری اعمال نمی شود. ریاست جمهوری

دادگاه عالی کلرادو بخش اول این حکم را تأیید کرد – اینکه آقای ترامپ در یک شورش دست داشته است، از جمله با تلاش برای لغو نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020. تلاش برای تغییر شمارش آرا؛ تشویق لوح های ساختگی انتخاب کنندگان رقیب؛ فشار بر معاون رئیس جمهور برای نقض قانون اساسی؛ و فراخوان برای راهپیمایی در کاپیتول.

اما اکثریت بخشی از تصمیم را که گفته بود بخش 3 برای ریاست جمهوری اعمال نمی شود، لغو کردند.

اکثریت در یک نظر بدون امضا نوشتند: «رئیس جمهور ترامپ از ما می‌خواهد که بند 3 هر شورشگر سوگند شکنی را رد صلاحیت کند.» به جز قدرتمندترین و اینکه سوگند شکنان را تقریباً از هر اداره، اعم از ایالتی و فدرال منع می کند، به جز بالاترین در زمین. هر دو نتیجه با زبان ساده و تاریخچه بخش 3 ناسازگار است.

دیوان عالی ایالت به چندین موضوع دیگر نیز رسیدگی کرد. کنگره لازم نیست قبل از اینکه دادگاه نامزدها را رد صلاحیت کند، اقدام کند. صلاحیت آقای ترامپ آن نوع سوال سیاسی نیست که خارج از صلاحیت دادگاه ها باشد. گزارش 6 ژانویه مجلس به درستی به عنوان مدرک پذیرفته شد. سخنرانی آقای ترامپ در آن روز توسط متمم اول قانون اساسی حمایت نشد.

دادگاه افزود که ایالت ها بر اساس قانون اساسی مجاز به ارزیابی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری هستند. اکثریت نوشتند: «اگر ما دیدگاه پرزیدنت ترامپ را بپذیریم، کلرادو نمی‌تواند حتی نامزدهایی را که به وضوح شرایط سن، اقامت و شهروندی قانون اساسی را برآورده نمی‌کنند، از رأی‌گیری حذف کند».

یک مقام انتخاباتی در مین ماه گذشته بسیاری از استدلال های دادگاه عالی کلرادو را پذیرفت در ممانعت از حضور آقای ترامپ در انتخابات مقدماتی آنجا. او از این حکم به دادگاه ایالتی در مین شکایت کرده است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *