دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به یک بانک اروپایی منتقل شد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی پس از توافق اخیر تهران و واشینگتن به یک بانک اروپایی منتقل شده است.

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه ۲۳ مرداد در یک مراسم در وزارت خارجه ایران، در این زمینه افزود که بر اساس توافق اولیه و به دلیل اینکه انتقال حدود ۶ میلیارد دلار دارایی توسط کره جنوبی، «شوک مالی به سیستم مالی کره وارد می‌کرد» قرار شد این دارایی در چند مرحله منتقل شود.

او افزود: «ولی توافق شد این دارایی‌ها جز مبلغ محدودی برای باز بودن حساب، بقیه به بانک اروپایی منتقل شود.»

او زمان انتقال این مبلغ را روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد، اما نامی از بانک یا کشوری که این پول به آن منتقل شده ذکر نکرد.

امیرعبداللهیان گفت: «تبدیل این مبلغ به یورو شدن یک روزه نخواهد بود یک روند چند روزه و حداکثر چند هفته را پیش بینی کردیم و بعد از انتقال به بانکی در یکی از کشورهای منطقه منتقل می‌شود.»

پیشتر شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که این پول از طریق سوئیس به قطر منتقل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، با توجه به این موضوع که آمریکا هیچ تحریمی را علیه ایران لغو نکرده، روند انتقال پول آسان نخواهد بود.

یکی از منابع مطلع در مورد این توافق به سی‌ان‌ان گفته است که روند انتقال وجوه به قطر احتمالاً ۳۰ تا ۴۵ روز طول بکشد.

قرار است در قبال آزادسازی مشروط پول‌های ایران که پیشتر در کره مسدود شده بود، شهروندان آمریکایی زندانی در ایران نیز آزاد شوند.

اما امیرعبداللهیان مدعی شد که این دو موضوع ربطی به یکدیگر ندارند.

او گفت: «تبادل زندانیان کاملا موضوع انسانی است و این موضوع هیچ ارتباطی با مسئله آزادسازی اموال ما در بانک‌های خارجی ندارد.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی با این حال و بلافاصله به نوعی به ارتباط میان این دو موضوع اذعان کرد و گفت: «در توافق امضا شده میان ایران و آمریکا از طریق طرف ثالت ما یک صورت جلسه در خصوص تبادل زندانیان داریم و یک صورت جلسه جداگانه در خصوص آزادسازی اموال بلوکه شده در خارج از کشور.»

جمهوری اسلامی متهم است که با بازداشت اتباع خارجی یا شهروندان دوتابعیتی در پی اعمال فشار بر دولت‌های خارجی برای پیشبرد مطالبات خود است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه بدون ارائه جزئیاتی در این باره گفت: «روند قضایی در مورد زندانیان مورد درخواست طرف مقابل انجام شده و این موضوع در چارچوب تفاهم انجام شده و روند قضایی پیش خواهد رفت».

«می‌پذیریم که تامین امنیت سفارت آذربایجان‌ برعهده ما بود»

همچنین امیرعبداللهیان در مراسم روز دوشنبه که به مناسبت سالگرد کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف برگزار شد، گفت که می‌پذیرد مسئولیت تامین امنیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران برعهده جمهوری اسلامی بود.

در حمله مسلحانه یک شهروند ایرانی به سفارت جمهوری آذربایجان در روز هفتم بهمن سال گذشته، رئیس سرویس امنیتی سفارت کشته و دو تن دیگر از کارمندان امنیتی آن زخمی شدند.

امیرعبداللهیان در این باره گفت: «به هرحال اتفاقی که در سفارت این کشور در تهران افتاد هرچند که یک انتقام شخصی بود اما ما می‌پذیریم که تامین امنیت سفارتخانه‌ برعهده ما بوده است.»

او افزود که در سفرش به باکو به رئیس جمهور آذربایجان گفته که جمهوری اسلامی نیز دیپلمات‌هایی داشته که در عراق، لندن و پکن در حین ماموریت کشته شده‌اند و «بنابراین در دنیای امروز این موضوع اتفاق عجیبی نیست که منجر به بسته شدن سفارتخانه این کشور شود.»

در اردیبهشت ۱۳۵۹، سفارت ایران در لندن به تصرف شش مرد مسلح که خود را از طرفداران خودمختاری استان خوزستان در ایران می‌نامیدند در آمد و در جریان این حادثه دو نفر در سفارت ایران کشته شدند.

همچنین در جریان حادثه تیان مینگجیان در پکن در شهریور ۱۳۷۳، هفده غیرنظامی از جمله یک دیپلمات ایرانی و پسرش کشته شدند.

اما پیشتر الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، نهادهای وابسته به حکومت ایران را به دست داشتن در حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران متهم کرده است.

همچنین یک سند درزکرده از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که در زمان حمله به سفارت آذربایجان در تهران، نیروی گشت پلیس با مشاهدهٔ تیراندازی صحنه را ترک کرد.

بر اساس گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا؛ م.ت/م.ا.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *