دانشمندان چینی با رایانه کوانتومی جدید خود مدعی رکوردشکنی ند

دانشمندان چینی مدعی ساخت رایانه کوانتومی جدیدی ه‌اند ظاهراً یک مسئله ریاضی بسیار پیچیده را در یک میلیونیم ثانیه حل ه؛ یعنی رایانه مذکور بیش از 20 میلیارد سال زودتر از سریع‌ترین ابررایانه جهان قادر انجام کار ه .

براساس گزارش‌های منتشره، نمونه اولیه رایانه کوانتومی JiuZhang 3 نام ، همچنین با یک میلیون برابر سرعت محاسباتی بیشتر، رکوردی را شکسته نسخه قبلی همین رایانه، آن را در زمینه ثبت ه . اولین رایانه JiuZhang نام آن از یک کتاب درسی ریاضیات بانی گرفته ه ، توسط تیمی از دانشگاه علم و فناوری چین در سال 2020 ساخته .

ابررایانه‌های سری از فوتون‌ها (ذرات ریز و بدون جرمی با سرعت نور حرکت می‌کنند) ‌عنوان واسطه فیزیکی برای محاسبات فاده می‌کنند هرکدام یک کیوبیت (واحد پایه اطلاعات کوانتومی) را با خود حمل می‌کند. پس از افزایش تعداد فوتون‌ها از 76 113 مورد در دو نسخه ابتدایی کامپیوتر، دانشمندان چینی در آخرین نسخه مدعی ه‌اند میزان را 255 رسانده‌اند.

آزمایش رایانه کوانتومی Jiuzhang 3

آن‌ها برای آزمایش JiuZhang 3 از یک مسئله پیچیده براساس نمونه‌برداری بوزون تابع گاوسی فاده ند رفتار ذرات نوری را از میان پیچ‌و‌خم کریستال‌ها و آینه‌ها عبور می‌کنند، شبیه‌سازی می‌کند. نمونه‌برداری بوزون می‌تواند درزمینه رمزنگاری کاربردهایی ه با. گفته محققان، JiuZhang 3 مشکلی بالاترین میزان پیچیدگی را ه، حل ه و نکته قابل‌توجه ظاهراً کار را در یک میلیونیم ثانیه انجام داده .

طبق ادعای محققان، سریع‌ترین ابررایانه کلاسیک با نام Frontier توسط ایالات‌متحده ساخته ه و در اواسط سال 2022 ‌عنوان قوی‌ترین ابررایانه جهان معرفی ، بیش از 20 میلیارد سال طول می‌ک تا همین کار را انجام دهد.

چین، ایالات‌متحده و کشورهای جهان درحال یک رقابت جذاب برای دستیابی «برتری کوانتومی» هستند؛ نقطه‌ای در آن یک ماشین می‌تواند از کامپیوترهای کلاسیک تر عمل کند و مشکلاتی را برطرف کند از دسترس قابلیت ماشین‌های معمولی خارج . اما آن‌ها از روش‌های مختلفی برای ن هدف خود فاده می‌کنند و فاده از پردازنده‌های فوتونیک تنها یکی از چندین نوع محاسبات کوانتومی محسوب می‌شود.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *