دانشمندی که با ابداع روش علمی جهان علم را متحول کرد!



دستاوردهای بشر در علوم تجربی از زمین شناسی گرفته تا زیست‌شناسی و فیزیک و شیمی، از نظریه هایی مثل کوانتوم تا نسبیت و کیهان‌شناسی ‌خیلی‌هاشون، حداقل اونهایی که توی هزاره اخیر به دست اومده اکثرا با استفاده از روش علمی بدست اومده. موضوعی که فکر میکنم هر سال توی مدرسه بهمون اول کتاب علوم تجربی درست می‌دادن. همونی‌که می‌گفتن اول باید مشاهده کنیم و سوال طرح کنیم بعد فرضیه بدیم و بعد هم آزمایش کنیم. شاید بشه گفت یکی از دلایل پیشرفت خیلی سریع علوم در هزاره اخیر استفاده از همین روش علمی بوده و از طرفی یکی از دلایل اشتباه در اومدن بعضی از نظریات علمی دانشمندان و فلاسفه قدیمی‌تر این بوده که خیلی ازش روش علمی استفاده نمی‌کردن.
توی مدرسه هر وقت از دانش آموزان میپرسم که روش علمی رو کی کشف کرد یا بهتر بگم اولین کسی که از روش علمی برای رسیدن به نظریاتش استفاده کرد کی بود تقریبا اکثریت اسمهایی مثل گالیله و نیوتون و امثال این ها رو اسم می برن. ولی جالبه بدونید که روش علمی تقریبا ۶۰۰ سال قبل از گالیله و نیوتون استفاده می شده و توی این ویدئو میخوام داستان کسی که به پدر روش علمی دنیا معروفه رو براتون تعریف کنم.

با تشکر از آقای محمد بنایی (کوشک) برای ساخت انیمیشن‌های این ویدئو.

اگه دوست دارید تولید ویدئوهای جذاب علمی با سرعت و کیفیت بهتری ادامه پیدا کنه می‌تونید از طریق لینک های زیر از کانال مجله خلقت حمایت کنین.
برای دوستان داخل ایران : https://zarinp.al/khelghatmag
برای دوستان خارج از ایران : https://yekpay.me/en/khelghatmag

جهت حمایت از کانال لطفا عضو بشید و زنگوله اعلانات رو بزنید و کانال رو به هر کسی که فکر می‌کنید به دردش می‌خوره به اشتراک بگذارید تا شما هم در ترویج علم نقشی داشته باشید.
https://www.youtube.com/khelghatmag?sub_confirmation=1

جهت ارتباط با من میتونید از ایمیل زیر استفاده کنید :
yahyataba@gmail.com

#روش_علمی #ابن_هیثم #alhazen

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *