دختر احمدرضا احمدی از دادگاهی شدن پس از حضور بی حجاب اجباری در خاکسپاری پدرش خبر داد

رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه ۱۷ اسفند در سخنرانی «وضعیت عمومی کشور» در کنگره آمریکا گفت که این کشور یک اسکله موقت در نوار غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه می‌سازد.

جو بایدن سخنرانی خود را با بیان این نکته آغاز کرد که دموکراسی در داخل و خارج از کشور مورد تهدید است، و از دونالد ترامپ به خاطر دعوت از پوتین برای حمله به کشورهای ناتو در صورتی که آن‌ها هزینه های دفاعی بیشتری را خرج نکنند، انتقاد کرد.

او اظهار داشت: زمان زیادی از آن دوران نگذشته است که رونالد ریگان، رئیس‌جمهور جمهوریخواه، فریاد زد: «آقای گورباچف، این دیوار را فرو بریز».

رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت: «اکنون سلف من، یک رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه، به پوتین می‌گوید: “هر کاری می‌خواهی بکن”. به نظرم این ظالمانه، خطرناک و غیرقابل قبول است».

او اظهار داشت آمریکا یکی از پایه‌گذاران ناتو است، اتحاد نظامی کشورهای دموکراتیک که پس از جنگ جهانی دوم برای جلوگیری از جنگ و حفظ صلح ایجاد شد.

آقای بایدن تاکید کرد که ما امروز ناتو را قوی‌تر از همیشه کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور آمریکا که کنگره را تحت فشار قرار داده است تا بودجه بیشتری به اوکراین برای جنگ با روسیه اختصاص دهد، همچنین پیامی برای پوتین داشت: «ما کنار نمی‌کشیم».

او تصریح کرد روسیه به اوکراین حمله کرده است اما اوکراینی‌ها قادرند از خود دفاع کنند.

آقای بایدن گفت اگر از اوکراین حمایت شود و سلاح‌های لازم در اختیار نیروهای آن قرار گیرد، این کشور می‌تواند ولادیمیر پوتین را متوقف کند.

دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی خود، تروث، به انتقاد بایدن پاسخ داد و نوشت: «او گفت من در برابر رهبر روسیه کرنش کرده‌ام. او همه چیز از جمله اوکراین را به آن‌ها داد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سخنرانی به بایدن که محبوبیت پایینی دارد فرصت داد تا مستقیماً با میلیون‌ها بیننده تلویزیونی آمریکایی درباره چشم‌انداز خود برای یک دوره چهار ساله دیگر صحبت کند.

او از این فرصت برای روشن کردن تفاوت‌های خود با ترامپ در مورد حق سقط جنین و موضوعات اقتصادی استفاده کرد و سعی کرد با انجام شوخی‌هایی، نگرانی‌ در مورد سن و هوش ذهنی خود را کاهش دهد.

بخش مهمی از سخنرانی جو بایدن بر مسائلی مانند ورود مهاجران، مرز، مشکلات سیاسی سیاسی و اقتصادی ایالات متحده متمرکز بود.

ساخت یک اسکله موقت

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی خود به موضوع درگیری‌ها در خاورمیانه و جنگ بین اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه اشاره کرد.

او افزود: «تنها راه حل واقعی، تشکیل دو کشور است. من این را به عنوان حامی مادام‌العمر اسرائیل می‌گویم. هیچ مسیر دیگری وجود ندارد که امنیت و دموکراسی اسرائیل را تضمین کند. هیچ مسیر دیگری وجود ندارد که صلح بین اسرائیل و همسایگان عرب آن از جمله عربستان سعودی را تضمین کند».

جو بایدن در خصوص اقدامات جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت: «ایجاد ثبات در خاورمیانه همچنین به معنای مهار کردن تهدیدها از جانب ایران است».

او با اشاره به حملات شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ گفت: «برای همین من ائتلافی با بیش از ده کشور تشکیل دادم تا از کشتی‌رانی بین‌المللی و آزادی آب‌را‌ه‌ها در دریای سرخ دفاع کنیم».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به رنج و مصائب اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به‌دنبال جنگ فعلی و حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل اشاره کرد و گفت: میزان کمک‌هایی که برای غیرنظامیان در غزه ارسال می‌شود کافی نیست.

آمریکا و شماری از کشورهای غربی حماس را یک گروه تروریستی می‌دانند.

جو بایدن گفت: «امشب، من به ارتش ایالات متحده دستور می‌دهم که یک اسکله موقت در سواحل غزه ایجاد کند که بتوان از طریق آن محموله‌های غذا، آب، دارو و سرپناه را به آنجا فرستاد».

او تصریح کرد که هیچ نیروی آمریکایی در جریان ساخت این اسکله موقت وارد غزه نخواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: «به رهبری اسرائیل این را می‌گویم: کمک‌های بشردوستانه نمی‌تواند یک ملاحظه ثانویه یا یک موضوع برای معامله باشد. حفاظت و نجات جان بی‌گناهان باید در اولویت باشد».

مقامات آمریکایی پیشتر گفته بودند که این اسکله موقت توسط مهندسان نظامی ایالات متحده که از کشتی‌هایی در سواحل غزه کار می‌کنند ساخته می‌شود و نیازی به پا گذاشتن به ساحل نخواهند داشت.

قرار است محموله‌های کمک از بندر لارناکا در قبرس که به مرکز اصلی امدادرسانی تبدیل خواهد شد، ارسال شود.

سازمان ملل هشدار داده که حدود ۵۷۶ هزار نفر، معادل یک چهارم جمعیت غزه، در آستانه قحطی قرار دارند. کمک‌های بشردوستانه از مرز رفح با مصر و کرم شالوم با اسرائیل وارد نوار غزه می‌شود.
پیش از جنگ غزه، روزانه ۵۰۰ کامیون حامل کالا وارد این باریکه می‌شد، اما این رقم بنابر گزارش آژانس امدادی سازمان ملل برای فلسطینیان (اونروا) در ماه ژانویه به ۱۵۰ کامیون و در ماه گذشته به ۹۷ کامیون کاهش یافته است.

بر اساس متن سخنرانی جو بایدن، خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *