درخواست ترامپ از اسرائیل برای «پایان دادن» جنگ محافظه‌کاران را هشدار می‌دهد

دو روزنامه نگار اسرائیلی کمی بیش از یک هفته پیش به پالم بیچ، فلوریدا سفر کردند، به این امید که از دونالد جی. ترامپ ابراز حمایت قدرتمندی از جنگ کشورشان در غزه بگیرند.

در عوض، یکی از آنها نوشت آنچه آنها از آقای ترامپ در مارآ لاگو شنیدند «ما را تا حد زیادی شوکه کرد».

آریل کاهانا، شهرک نشین دست راستی که خبرنگار دیپلماتیک ارشد اسرائیل هیوم است، نتیجه گیری کرد: «هر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا، بایدن و ترامپ، لفاظی خود را به اسرائیل پشت می کنند». این روزنامه متعلق به میریام ادلسون، اهداکننده میلیاردر جمهوری خواه است. به گفته فردی که مستقیماً از برنامه ریزی مطلع است، خود خانم ادلسون مصاحبه با آقای ترامپ را ترتیب داده است.

آقای ترامپ چه گفته بود که اینقدر آقای کاهنا را نگران کرد؟

او گفت مصاحبه‌کنندگان مبنی بر اینکه اسرائیل در حال از دست دادن حمایت عمومی برای حمله به غزه است، تصاویر ویرانی برای وجهه جهانی اسرائیل بد است و نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو باید به زودی به جنگ خود پایان دهد – اظهاراتی که بیشتر شبیه چیزی بود که بایدن بگوید. از جمهوریخواهان واشنگتن انتظار تشویق آقای نتانیاهو را داشت.

آقای ترامپ گفت: “شما باید جنگ خود را به پایان برسانید.” “شما باید آن را انجام دهید. ما باید به صلح برسیم. ما نمی توانیم این کار را ادامه دهیم.»

ظاهراً این بیانیه حتی بیشتر از هشدارهای آقای بایدن به اسرائیل آقای کاهنا را آزار داد. آقای بایدن خواستار آتش بس شش هفته ای در ازای آزادی گروگان های اسرائیلی توسط حماس شده است. در گزیده‌هایی از مصاحبه منتشر شده توسط اسرائیل هیوم، آقای ترامپ درخواست خود از اسرائیل برای پایان جنگ را با اصرار بر آزادی گروگان‌ها تایید نکرد.

آقای کهانا نوشت: «ترامپ عملاً بایدن را از سمت چپ دور زد، زمانی که ابراز تمایل کرد که این جنگ را متوقف کند و به کشور بزرگی که زمانی بودید بازگردد. “هیچ راهی برای زیباسازی، به حداقل رساندن یا پوشاندن آن پیام مشکل ساز وجود ندارد.”

دستیاران ترامپ اصرار داشتند که این یک تفسیر نادرست است. کارولین لیویت، سخنگوی کمپین انتخاباتی، گفت که آقای ترامپ «کاملاً از حق اسرائیل برای دفاع از خود و از بین بردن تهدید تروریستی حمایت می‌کند»، اما منافع اسرائیل «با تکمیل هرچه سریع‌تر، قاطعانه و بشردوستانه این مأموریت به بهترین وجه تأمین می‌شود.» منطقه می تواند به صلح و ثبات بازگردد.»

اما نمی‌توان شکاف بین آقای ترامپ و جمهوری‌خواهان کنگره را که به نظر می‌رسد برای اینکه ببینند چه کسی می‌تواند آشکارا از دولت آقای نتانیاهو حمایت کند، در حال رقابت هستند. آنها به اسرائیل پرواز می کنند برای دیدار با آقای نتانیاهو، برنامه ریزی برای او را برای سخنرانی در کنگره دعوت کنید و به طور کلی از اسرائیل ترغیب می کند که هر کاری که لازم است، تا زمانی که لازم است، انجام دهد تا حماس را نابود کند.

در مقابل، اظهار نظر محافظه‌کارانه آقای ترامپ به اسرائیل هیوم تنها آخرین مورد از یک سلسله اظهارات عمومی است که او برای تضعیف آقای نتانیاهو، که هنوز هم او را نبخشیده است. تبریک به آقای بایدن به عنوان برنده انتخابات 2020

در سال 2021 آقای ترامپ گفت باراک راوید، روزنامه‌نگار Axios که به این نتیجه رسیده بود که آقای نتانیاهو «هرگز خواهان صلح» با فلسطینی‌ها نبود.

مال آقای ترامپ اولین واکنش تا حمله تروریستی حماس در 7 اکتبر، انتقاد از آقای نتانیاهو و سرویس های اطلاعاتی اسرائیل بود. مشاوران خصوصی از او خواستند تا نظراتش را پاک کند و او به سرعت به خطوط استاندارد حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود روی آورد.

ابهام لفاظی های آقای ترامپ در مورد جنگ اسرائیل و حماس باعث شده تا مخاطبان مختلف در بیانیه های عمومی او آنچه را که می خواهند بشنوند. او گفته است هیچ چیز مادی در مورد اینکه اگر رئیس جمهور بود چه کاری متفاوت از آقای بایدن در مورد سیاست اسرائیل انجام می داد، و تیم او مجدداً در پاسخ به سوال نیویورک تایمز از وارد شدن به جزئیات خودداری کردند.

با توجه به این خلأ، حامیان راست‌گرای اسرائیل و اسرائیلی‌هایی مانند آقای کهانا در حال تجزیه و تحلیل هر سخنی از آقای ترامپ هستند، و نگرانند که در دوره دوم او ممکن است متحد قابل اعتمادی نباشد که در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش، زمانی که به او پیشنهاد داد. آقای نتانیاهو تقریباً همه چیزهایی را که می خواست، از جمله انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان.

کسانی که از ترامپ حمایت می‌کنند و همچنین عمیقا از تلاش‌های اسرائیل برای پیروزی در جنگ با حماس حمایت می‌کنند، باید خود را با این واقعیت آشتی دهند که در لحظه‌ای مهم که به نظر می‌رسد دولت از هر دو طرف صحبت می‌کند و حس ایجاد می‌کند. جان پودهورتز، سردبیر مجله Commentary و سخنرانی‌نویس سابق رونالد ریگان، می‌گوید در مورد بی‌ثباتی در روابط بین ایالات متحده و اسرائیل، ترامپ این بی‌ثباتی را به عنوان نامزد احتمالی طرف مقابل تشدید کرد.

تنها تفاوت بین ترامپ و بایدن – و من به عنوان کسی که طرفدار بایدن نیستم این را می گویم – این است که بایدن پول خود را در دهانش گذاشته است. او در حال ارسال اسلحه است. بنابراین به نظر می رسد که این نشان می دهد که از نظر عملیاتی، مشکل بایدن لفاظی است و نه سیاست. و همه ترامپ است لفاظی است، و او هیچ سیاستی را ارائه نمی کند که احساس خوبی به کسی بدهد.»

دیوید ام فریدمن، سفیر سابق آقای ترامپ در اسرائیل، در مصاحبه ای تاکید کرد که مردم اظهارات آقای ترامپ را اشتباه می خوانند.

در حالی که او گفت که به آقای کاهنا احترام می‌گذارد، آقای فریدمن پیشنهاد کرد که گزارشگر اظهارات آقای ترامپ را بیش از حد تفسیر کرده است: «من ترس از انزواگرایی جمهوری‌خواهان را درک می‌کنم، زیرا رگه‌ای در درون حزب جمهوری‌خواه وجود دارد که به این سمت حرکت می‌کند، اما من. نشنیدم که چی گفت از او شنیدم که گفت: “کار را تمام کن” – یعنی حماس را شکست دهید، آنها را قاطعانه شکست دهید، آنها را در اسرع وقت شکست دهید. و سپس ادامه دهید.»

برخی از مشاوران سابق آقای ترامپ خلاء سیاست ترامپ را با ایده های خود برای حل مناقشه پر کرده اند. داماد او جرد کوشنر، که با استفاده از روابطی که در دوران دولت ترامپ ایجاد کرد، به دنبال معاملات خارجی بوده است. گفت در فوروم دانشگاه هاروارد در ماه فوریه که «اموال ساحلی غزه می‌تواند بسیار ارزشمند باشد» و اینکه فلسطینی‌ها باید «بیرون» شوند و به منطقه‌ای در صحرای نقب در جنوب اسرائیل منتقل شوند که برای اسکان آنها با بولدوزر ریخته شود.

آقای فریدمن خیلی فراتر از آقای کوشنر که به نظر می‌رسید فقط در حال تفکر بود، رفته است. آقای فریدمن دارد پیشنهادی را توسعه داد ادعای حاکمیت کامل اسرائیل بر کرانه باختری – پایان دادن قطعی به امکان راه حل دو دولتی. آقای فریدمن در این مصاحبه تایید کرد که فلسطینی‌های کرانه باختری که از سال 1967 تحت اشغال نظامی اسرائیل زندگی می‌کنند، بر اساس این طرح، تابعیت اسرائیل را دریافت نخواهند کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا آقای ترامپ از این موضوع حمایت می کند یا خیر، هرچند او به مصاحبه کنندگان اسرائیلی گفته است که قصد دارد با آقای فریدمن برای شنیدن ایده های او ملاقات کند. آقای فریدمن گفت که هنوز درباره طرح خود با آقای ترامپ صحبت نکرده است.

برخلاف آقای فریدمن، آقای ترامپ مدت‌هاست که به احتمال معامله‌ای بزرگ بین اسرائیل و فلسطینی‌ها چسبیده است و اصرار دارد که فقط او می‌تواند میانجی‌گر «معامله قرن» باشد. با این حال، در زمان ریاست جمهوری، آقای ترامپ آنقدر به نفع اسرائیل عمل کرد که راه حل دو کشوری که برای فلسطینی ها قابل قبول باشد، هرگز واقع بینانه نبود.

جان آر. بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آقای ترامپ که به منتقدی تند تبدیل شده است، گفت که مصاحبه آقای ترامپ با اسرائیل هیوم «این نکته را ثابت می کند که من سعی کردم به مردم توضیح دهم: حمایت ترامپ از اسرائیل. در دوره اول، در دوره دوم تضمین نمی شود، زیرا مواضع ترامپ بر اساس آنچه برای دونالد ترامپ خوب است، ساخته شده است، نه بر اساس برخی نظریه های منسجم امنیت ملی.

آقای بولتون در مصاحبه ای گفت: «آنچه او در این مصاحبه اخیر گفت تا حدی مبهم بود، اما به نظر من در مورد نحوه انجام جنگ اسرائیل منفی است. و من فکر می‌کنم بیشتر از چیزی که به نظر می‌رسد وجود دارد.»

«آنچه برای ترامپ بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد این است که چگونه در مطبوعات به نظر می‌رسید. پس عدالت را فراموش کنید.» “فقط بد به نظر می رسد.”

آن طور که آقای بولتون آن را می بیند، وقتی رئیس سابقش به آقای نتانیاهو هشدار می دهد که تصویرش در حال شکست است، «او نگران تصویر اسرائیل نیست. او نگران است خود اگر باید از آن دفاع کند.»

جاناتان وایزمن گزارش کمک کرد

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *