درخواست «تشکیل کمیته ویژه» برای بررسی مرگ جواد روحی؛ قوه قضائیه «مسئول حفظ جان زندانیان» است

در حالی که سازمان عفو بین‌الملل و سازمان دیده‌بان حقوق بشر طی بیانیه‌هایی خواهان بررسی «جان باختن جواد روحی، معترض زندانی» توسط کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل و «تحقیقات بین‌المللی» در این مورد شده‌اند، محمود صادقی، نماینده سابق مجلس و دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، خواهان تشکیل «یک کمیته ویژه» در قوه قضاییه برای بررسی پرونده «مرگ این معترض در زندان نوشهر» شد.

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس و دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در نامه‌های سرگشاده خطاب به غلامحسین محسنی ازه‌ای، رئیس قوه قضائیه، که روز جمعه ۱۰ مهر ماه منتشر شد، خواستار تشکیل «یک کمیته ویژه» برای بررسی نحوه جان باختن جواد روحی، معترض زندانی، در زندان نوشهر شد.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در این نامه با تاکید بر این‌که «هرگونه تلاش برای پنهان کاری و لاپوشانی حقیقت نه تنها کمکی به حل ماجرا نمی‌کند بلکه بیش از پیش موجب تشویش افکار عمومی و التهاب در جامعه خواهد شد»، به قوه قضائیه توصیه کرد تا «به فوریت یک کمیته ویژه» برای رسیدگی به مرگ این معترض زندانی تشکیل دهد.

آقای صادقی در نامه خود خطاب به محسنی اژه‌ای نوشت: «سال گذشته پس از بستری شدن مهسا امینی در بیمارستان و پیش از مرگ او، طی نامه‌ای درخواست کردم به فوریت یک کمیته ویژه مستقل برای بررسی علت حادثه تعیین» کنید و در صورت احراز تقصیر مسئولان ذیربط مطابق مقررات با آنها برخورد و گزارش آن» را منتشر کنید و «اگر این تدبیر اتخاذ می‌شد شاید از حوادث بعدی پیشگیری می‌شد.»

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها افزود: «اکنون نیز پیشنهاد می‌کنم به فوریت یک کمیته ویژه که در آن حداقل یک پزشک مستقل با معرفی سازمان نظام پزشکی و یک وکیل دادگستری مستقل با معرفی کانون وکلای دادگستری و یک نفر از قضات خوشنام و مستقل دیوان عالی کشور عضویت داشته باشند، تشکیل دهید.»

در این نامه، محمود صادقی تاکید کرد که دستگاه قضائی پس از رسیدگی «کمیته ویژه به پرونده جان باختن جواد روحی، «در صورت احراز قصور یا تقصیر مسئولان ذیربط» باید «مجازات قانونی در مورد آنها اعمال و نتیجه را به صورت شفاف به اطلاع عموم برساند.»

در همین حال سایت رویداد ۲۴ در ایران طی گزارشی به سوابق تشکیل «هیات‌های ویژه» و «کمیته‌های حقیقت‌یاب» در جمهوری اسلامی اشاره کرد و نوشت: در مواردی که «تاکنون این کمیته‌ها تشکیل شده، هیچکدام نتوانسته در اقناع افکار عمومی موفق باشد» و حتی «در بسیاری مواقع حتی گزارش کمیته حقیقت‌یاب قرائت» هم نشده است.

این سایت برای نمونه به گزارش پرسانسور «کمیته ویژه شورای عالی امنیت ملی درباره حوادث ۱۸ تیر ۱۳۷۸ کوی دانشگاه تهران» اشاره کرد و نوشت: دو سال بعد «سرباز وظیفه اروجعلی ببرزاده، به اتهام دزدیدن یک ریش‌تراش به ۹۱ روز زندان و ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی» محکوم شد اما هنوز از «سرنوشت سعید زینالی» دانشجوی مفقود شده، خبری در دست نیست.

روزنامه هم‌میهن نیز طی گزارشی در شمار شنبه ۱۱ شهریور ماه خود با اشاره به «نقض حکم سه بار اعدام و حبس تعزیری جواد روحی در دیوان عالی کشور»، نوشت که این معترض زندانی در حالی جان باخته است که با گذشت چند ماه از نقض حکمش همچنان «بلاتکلیف در زندان و در شرایط بازداشت موقت» در زندان نوشهر محبوس بود.

صالح نیکبخت، وکیل و حقوقدان، نیز به این روزنامه گفته است که «براساس قوانین با توجه به اینکه حکم اولیه جواد روحی مبنی بر سه بار اعدام در دیوان عالی کشور نقض شده بود، باید بازداشت موقت او به قرار خفیف‌تری تبدیل می‌شد.»

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، نیز در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، نوشت: «مسئولیت حفظ جان زندانی با هر اتهامی بر عهده قوه قضائیه» است و «بهتر است به جای ذکر اتهامات که قطعا همه از آن مطلعند، آقایان پاسخگوی ابهامات» در مورد جان باختن «جواد روحی در زندان نوشهر» باشند.

جواد روحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، که حکم سه بار اعدام او چندی پیش در دیوان عالی کشور نقض شده بود، بامداد روز پنجشنبه نهم شهریور، جان باخت.

خبر جان باختن آقای روحی را نخستین بار ظهر پنجشنبه نهم شهریور، وکیل او مجید کاوه، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر سابق) منتشر کرد.
ساعتی بعد روابط عمومی زندان نوشهر نیز اعلام کرد که «جواد روحی ساعت ۳:۴۵ بامداد پنجشنبه ۹ شهریور ماه به دلیل تشنج» از زندان به بیمارستان بهشتی نوشهر» منتقل شده و «پس از انتقال به بیمارستان» جان باخته است.

سازمان عفو بین‌‌الملل روز پنج‌شنبه ۹ تیر ماه در بیانیه‌ای خواهان «بازخواست کیفری» همه مقام‌‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی شد که «مظنون به نقش داشتن در جنایت علیه جواد روحی» هستند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ خود، «مرگ جواد روحی، جوان معترض حین بازداشت شده خودسرانه» را تاییدی دیگر بر «تجاوز نفرت‌انگیز مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به حق حیات» در جریان نقص گسترده حقوق بشر خواند و تاکید کرد که پرونده جان باختن این معترض زندانی باید «به طور موثر و مستقل» مورد رسیدگی قرار گیرد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز روز جمعه در بیانیه‌ای «خواستار تحقیقات بین‌المللی و مداخله سازمان ملل درباره مرگ جواد روحی» شد و با اشاره به سوابق طولانی مسئولان زندان‌های جمهوری اسلامی در «شکنجه و بدرفتاری» تاکید کرد که «کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل باید درباره همه موارد شکنجه و مرگ در زندان که با اعتراض‌ها در ایران ارتباط دارند، تحقیق کند.»

همزمان سازمان حقوق بشر ایران نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که «مرگ این معترض زندانی باید به‌عنوان یک قتل فراقضایی توسط کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل» بررسی شود.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *