درک مفاهیم نسبیت خاص به راحتی آب خوردن! زمان دقیقا چطوری کند می‌شه؟



نسبیت خاص با اینکه به نظر میاد که یک نظریه کاملا جا افتاده و اثبات شده است و همه فیزیک‌دانان روش اتفاق نظر دارن ولی واقعا این‌طور نیست و خیلی بحث‌های زیادی روی این نظریه می‌شه و با اینکه کسی اذعان نمی‌کنه ولی مثل کوانتوم هر کسی ازش یه تفسیر داره. در عمل یکسری نتایج داره که اون‌ها کار میکنه و درست مثل کوانتوم که با معادلاتش کلی تکنولوژی ساختن و دارن می‌سازن ولی هنوز کسی دقیقا نمی‌دونه مفهومش چیه، در مورد نسبیت هم با معادلاتش جی‌پی‌اس می‌سازن و کلی آزمایش و پدیده رو توجیه می‌کنن ولی در مورد درک واقعی اتفاقاتی که در نسبیت می‌افته بعضی وقت‌ها اختلاف نظر های اساسی بین متخصصین دیده می‌شه.
با این وجود مفاهیم اولیه نسبیت خیلی پیچیده نیست و با اینکه به نظر میاد با عقل و منطق جور در نمیاد ولی اتفاقا خیلی ساده و منطقیه!
توی یک‌سری ویدئو می‌خوام سعی کنم به مفاهیم اولیه این نظریه بپردازم و بدر نهایت اگه شد در مورد اختلاف نظر‌ها در مورد این نظریه طبق نظر کارشناسای این بحث صحبت کنم.
توی این سری ویدئوها در مورد سوالات پر تکرار در این مورد مثل پارادوکس دوقلوها و اینکه سرعت نور چرا ثابته و چرا حداکثر سرعته و حتی نقش سرعت نور توی رابطه معروف emc2 صحبت خواهم کرد. حتی با هم‌دیگه این رابطه رو اثبات هم خواهیم کرد.

ولی اول از همه توی این ویدئو می‌خوام یکسری از پایه‌ای ترین اصولی که نسبیت بر اساسش بنا نهاده شده رو توضیح بدم تا در قسمت‌های بعدی بتونم راحت‌تر با پیش‌فرض گرفتن این اصول توضیحات تکمیلی رو بدم. مفاهیم اتساع زمان و انقباض طول

#نسبیت_خاص #اتساع_زمان #انیشتین

اگه دوست دارید تولید ویدئوهای جذاب علمی با سرعت و کیفیت بهتری ادامه پیدا کنه می‌تونید از طریق لینک های زیر از کانال مجله خلقت حمایت کنین.
برای دوستان داخل ایران : https://zarinp.al/khelghatmag
برای دوستان خارج از ایران : https://yekpay.io/khelghatmag

جهت حمایت از کانال لطفا عضو بشید و زنگوله اعلانات رو بزنید و کانال رو به هر کسی که فکر می‌کنید به دردش می‌خوره به اشتراک بگذارید تا شما هم در ترویج علم نقشی داشته باشید.
https://www.youtube.com/khelghatmag?sub_confirmation=1

جهت ارتباط با من میتونید از ایمیل زیر استفاده کنید :
yahyataba@gmail.com

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *