در نخستین مناظره رقبای جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا چه گذشت؛ دفاع ترامپ از غیبت در مناظره

هشت رقیب از حزب جمهوریخواه در یک مناظره تلویزیونی شرکت کردند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین در این مناظره حاضر نشد اما همزمان با شرکت در یک مصاحبه تلویزیونی از برنامه‌های خود دفاع کرد.

در شهر میلواکی بزرگ‌ترین شهر ایالت ویسکانسین، هشت رقیب شامل دوگ برگم فرماندار داکوتای شمالی، مایک پنس معاون پیشین ترامپ، ران دی‌سانتس فرماندار فلوریدا، ویویک راماسوامی سرمایه گذار، نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، تیم اسکات سناتور جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی، آسا هاتچینسون فرماندار آرکانزاس و کریس کریستی فرماندار پیشین ایالت نیوجرسی حاضر شدند.

عمده مسایل مطرح شده در این مناظره درباره مسایل اقتصادی و حول انتقاد از دولت جو بایدن بود. همچنین بحث تغییرات اقلیمی، موضوع سقط جنین و همچنین وضعیت حقوقی دونالد ترامپ از دیگر موضوعات این مناظره بود

اقتصاد و انتقاد از بایدن

در آغاز این مناظره، همه رقبا از سیاست اقتصادی جو بایدن انتقاد کردند. آنها بر هزینه بالای دولت بایدن تاکید داشتند و در این بین تیم اسکات مدعی شد که برنامه اقتصادی بایدن موجب شده قدرت خرید خانوارهای آمریکایی ده هزار دلار کاهش یابد.

مایک پنس هم با اشاره به مدیریت اقتصادی آمریکا در زمان دولت «ترامپ – پنس» گفت لایق ترین فرد برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه برای انتخابات پیش رو است.

تغییرات اقلیمی

برت بایر و مارتا مک کالوم مجریان شبکه فاکس نیوز این مناظره دو ساعته را مدیریت کردند و از نامزدها درباره نقش انسان در تغییرات اقلیمی پرسیدند. ران دی‌سانتس فرماندار فلوریدا به طرح این سوال اعتراض کرد و گفت ما بچه مدرسه‌ای نیستیم.

از سوی دیگر، ویویک راماسوامی تغییرات اقلیمی را فریب نامید که با واکنش نیکی هیلی موجه شد. خانم هیلی گفت گفت این مساله واقعی است و آمریکا باید از چین و هند بخواهد انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند.

سقط جنین

در حالیکه حزب جمهوریخواه اصلی‌ترین حامی قوانین مخالف سقط جنین است، این موضوع نیز در مناظره مطرح شد. مایک پنس این موضوع را اخلاقی دانست و گفت از ممنوعیت در قوانین فدرال برای سقط جنین بعد از ۱۵ هفتگی حمایت می کند. در مقابل نیکی هیلی با تاکید بر اینکه حامی جنبش مخالف سقط جنین است، اما گفت که دولت ایالتی باید در این مورد تصمیم بگیرد، نه دولت فدرال.

ران دی‌سانتس فرماندار فلوریدا هم از عملکرد خود دفاع کرد و گفت در ایالت او سقط جنین بعد از شش هفتگی منع شده است.

سیاست خارجی

مساله سیاست خارجی آمریکا موضوع اصلی این مناظره نبود اما در بخشی از این مناظره، نیکی هیلی و ویوک راماسوامی با هم جدل کردند. در حالیکه راماسوامی حمله روسیه به اوکراین را اولویت آمریکا نمی دانست، نیکی هیلی گفت که تو یک قاتل را به یک کشور حامی آمریکا ترجیح می‌دهی چون تو هیچ تجربه‌ای در سیاست خارجی نداری. اشاره او از قاتل به پوتین و کشور حامی آمریکا، اوکراین بود.

در این بین برخی مثل پنس معتقد بودند که آمریکا نباید نیرو به اوکراین بفرستد اما باید از اوکراین مقابل روسیه حمایت کنند.

پرونده ترامپ

موضوع دیگر در این مناظره وضعیت دونالد ترامپ بود. از رقبا پرسیده شد، در صورت محکومیت دونالد ترامپ در دادگاه، آیا از او حمایت می کنید؟ در پاسه، اکثر نامزدها دست خود را بالا بردند.

در این بین، وقتی کریس کریستی گفت اقدامات آقای ترامپ دون شان دفتر رئیس جمهوری آمریکا بوده، تماشاگران در محل مناظره، او را هو کردند.

راماسوامی هم ترامپ را بهترین رئيس جمهوری آمریکا قرن ۲۱ دانست.

عملکرد مایک پنس در تائید انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هم دیگر موضوع حاشیه‌ای بود که در این مناظره مطرح شد که برخی مثل تیم اسکات و کریس کریستی از اقدام پنس حمایت کردند و گفتند او عملکرد شایسته‌ای در شش ژانویه ۲۰۲۱ برای تائید نتیجه انتخابات داشت. ایسا هاتچینسون از این فرصت استفاده کرد و گفت اقدامات ترامپ باعث عدم صلاحیت او برای ریاست جمهوری شده است. ران دی‌سانتس هم ترجیح داد با توضیحات کلی و اینکه آینده مهم است، از پاسخ مستقیم خودداری کند.

نیکی هیلی هم با اینکه عملکرد پنس را ستایش کرد اما گفت اکثر آمریکایی‌ها به دنبال یک رهبر تازه جمهوری‌خواه هستند.

مصاحبه ترامپ

دونالد ترامپ که اصلی ترین رقیب برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه است در مناظره چهارشنبه شب غایب بود. او در یک مصاحبه از پیش ضبط شده با تاکر کارلسون مجری سابق فاکس نیوز شرکت کرد. او در این مصاحبه گفت در نظرسنجی‌ها با رقبای هم حزبی اختلاف زیادی دارد و به همین دلیل در مناظره شرکت نکرد.

مناظره نخست جمهوریخواهان با حضور رودی جولیانی وکیل ترامپ در بازداشتگاهی در ایالت آتلانتا همزمان شده است. قرار است آقای ترامپ نیز خود را تا آخر هفته به این بازداشتگاه برای رسیدگی به اتهام «تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰» معرفی کند.

براساس نظرسنجی‌ها، در بین رقبای جمهوریخواه، هنوز دونالد ترامپ با بیش از شصت درصد، بیشترین مقبولیت را دارد و بعد از او ران دی‌سانتس، ویوک راماسوامی و مایک پنس با ۱۶، ۷ و ۵ درصد بعد از او با اختلاف قرار دارند.

رقبای جمهوریخواه تا تابستان ۲۰۲۴ با هم رقابت می‌کنند و در نهایت در کنفرانس حزب با حضور نمایندگان همه ایالت‌ها نامزد نهایی این حزب انتخاب می‌شود. در مقابل، جو بایدن رئیس جمهوری فعلی حزب دموکرات با یکی دو رقیب دیگر مواجه است که در تابستان ۲۰۲۴ نیز حزب دموکرات یک نامزد نهایی معرفی خواهد کرد.
انتخابات دوره بعد ریاست جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ / ۱۵ آبان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

همزمان با مناظره، برخی رسانه‌ها از جمله سی‌ان‌ان به حقیقت‌سنجی ادعای نامزدها پرداختند که در برخی موارد ادعای آنها نادرست و برخی ادعاها هم درست بودند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *