دست‌کم ۱۲ ایرانی دیگر در سفر «اربعین» کشته شدند

در تازه‌ترین مورد از تصادفات جاده‌ای در جریان سفر زائران به عراق برای شرکت در مراسم «اربعین» دست‌کم ۱۲ ایرانی دیگر کشته شدند. همزمان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با مبنا قراردادن چهار کشته در خاک ایران تا امروز گفت این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال «کاهش ۷۱ درصدی» داشته است.

کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی، روز یکشنبه ۱۲ شهریور گفت: «‌از اول ماه صفر که سفرهای اربعینی از تمام نقاط کشور به سمت مرزهای شش گانه با کشور عراق در حال انجام است، تاکنون چهار نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.»

با این حال، این فرمانده نیروی انتظامی تأکید کرد که این آمار مربوط به «داخل کشور» است و نیروی انتظامی «مسئولیتی در مورد خارج از کشور ندارد».

علاوه بر تصادفات در خاک ایران، هر سال تعداد زیادی از زائران ایرانی جان خود را در جاده‌های عراق از دست می‌دهند.

در تازه‌ترین مورد، رسانه‌های ایران به نقل از منابع عراقی و مقام‌های هلال احمر ایران گزارش دادند که در تصادف دو دستگاه ون حامل زائران ایرانی در محور کاظمین به سامرا در شامگاه شنبه، ۱۹ نفر از جمله ۱۲ نفر ایرانی کشته شدند.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های عراقی، تعداد کشته‌شدگان ایرانی این حادثه را ۱۴ نفر اعلام کرده است.

روز دوشنبه ۶ شهریور نیز بر اثر واژگونی یک اتوبوس در استان واسط عراق چهار زائر زن ایرانی جان باختند و ۱۶ ایرانی دیگر نیز مجروح شدند.

مرگ زائران ایرانی در تصادفات جاده‌ای در خارج از مدت زمان مراسم اربعین هم رخ می‌دهد.

در تیرماه، بر اثر تصادف اتوبوس زائران ایرانی با یک دستگاه تانکر در جاده سامراء دو نفر کشته و ۳۲ نفر دیگر مصدوم شدند.

علاوه بر تصادفات، به‌دلیل فقدان زیرساخت‌ها، کمبود وسایل نقلیه و اماکن اقامتی در نوار مرزی ایران و شهرهای عراق، هر سال هزاران زائر در مرزها سرگردان یا متوقف می‌شوند.

در جریان هرج‌ومرج ناشی از سفر زائران ایران به عراق در سال گذشته، دست‌کم یک نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. بیشتر افراد صدمه‌دیده را زنان میانسال و مسن تشکیل می‌دادند.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با تبلیغات گسترده درباره مراسم اربعین، مردم را با مشوق‌های مالی و غیرمالی به راهپیمایی یا سفر به کربلا شهر محل دفن امام سوم شیعیان در عراق تشویق کرده است.

با وجود وضعیت وخیم اقتصادی ایران، هر سال گزارش‌های مختلفی از هزینه‌های زیاد دولتی و حکومتی برای برگزاری این مراسم منتشر می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در مردادماه اعلام کرد که جمهوری اسلامی امسال به هر زائر اربعین ۲۰۰ هزار دینار خواهد پرداخت.

در حالی که به گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین ایران، زائران ایرانی اربعین امسال بیش از چهار میلیون نفر تخمین زده شده، حداقل ۸۰۰ میلیارد دینار عراقی معادل بیش از ۶۰۰ میلیون دلار آمریکا به زائران ایرانی پرداخت شده است.

اخیرا مقامات جمهوری اسلامی و عراق اعلام کردند که «معادل» ۱.۸ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک تجارت عراق به خاطر واردات گاز و برق دولت بغداد از ایران، آزاد شده است.

رقمی که برای زائران ایرانی اربعین در عراق اختصاص یافته، معادل یک‌سوم از دارایی‌های آزادشدهٔ ایران در عراق است.

صرف هزینه‌های دولتی و حکومتی برای مراسم اربعین که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حامی اصلی برگزاری آن است، انتقادهای گسترده‌ای را نیز در میان افکار عمومی برانگیخته است.

مولوی عبدالحمید، رهبر بانفوذ اهل سنت در ایران، پیشتر در این زمینه خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود: «برای مذهب هزینه نکنید، برای مردم هزینه کنید».

عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه سوم شهریور در سخنرانی خود در نمازجمعه زاهدان، همچنین با اشاره به اظهارات اخیر وزیر راه که گفته بود «برای اربعین سه هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده»، پرسید: «برای کشوری که مردم خودش دارو پیدا نمی‌کنند و نیازمند است، آیا درست است که این همه هزینه برای یک مراسم مذهبی شود؟»

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا؛ م.ت/ر.ش

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *