دعوت وزیر خارجه کویت به ایران در میانه مناقشه بر سر میدان گازی  

وزارت امور خارجه کویت، روز پنجشنبه ۱۲ مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، همتای کویتی خود، شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح را به تهران دعوت کرده است. این دعوت در بحبوحه تنش‌ها میان دو کشور بر سر مالکیت میدان گازی «آرش» رخ داده است.

در بیانیه این وزارت‌خانه گفته شده که الصباح دعوت‌نامه را روز پنج‌شنبه در ملاقات خود با محمد توتونچی، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کویت دریافت کرده است.

این بیانیه افزوده است: «در این دیدار، وزیر امور خارجه کویت و سفیر ایران حول تمام جنبه‌های روابط ایران و کویت، به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌اند.»

عربستان سعودی و کویت ادعا می‌کنند که میدان گازی آرش، که آن‌ها آن را «الدره» می‌خوانند، به صورت انحصاری متعلق به آنهاست. این در حالی است که دولت ایران می‌گوید میدان آرش متعلق به ایران است و ایران هیچ‌گونه تضییع حق خود در ارتباط با این میدان گازی را «تحمل نخواهد کرد».

دولت ایران در عین حال، توافق‌نامه‌ای را که سال گذشته میان عربستان سعودی و کویت در رابطه با توسعه میدان آرش امضا شده است، غیرقانونی می‌خواند.

عربستان سعودی و کویت روز پنجشنبه ۱۲ مرداد دوباره تاکید کردند که منابع طبیعی و میدان گازی مورد مناقشه آرش، به صورت انحصاری متعلق به ریاض و کویت است.

در بیانیه روز پنجشنبه وزارت خارجه عربستان سعودی، بار دیگر دعوت مشترک عربستان و کویت از ایران برای مذاکره درباره تعیین مرزهای دریایی در این منطقه خلیج فارس مطرح شده است.

خبرگزاری‌های دولتی ایران گزارش داده‌اند که وزیر امور خارجه کویت در دیدار با سفیر جدید ایران در این کشور، بر توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بین کویت و ایران تاکید کرده و خواستار تحکیم روزافزون روابط دوجانبه شده است و سفیر ایران نیز با اشاره به «روابط دوستانه و دیرینه» ایران و کویت، گفته است که در دوران مسئولیت خود در کویت، تمام تلاشش را برای «ارتقای روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها» خواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های رویترز، ایسنا و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *