دوران «یا روسری یا توسری» برای همیشه سپری شده است

رئیس آژانس فضایی آمریکا، ناسا، می‌گوید: چین در حال تقویت قابلیت‌های فضایی خود است و از برنامه غیرنظامی‌اش برای پنهان کردن اهداف نظامی خود استفاده می‌کند و هشدار داد که واشینگتن باید در این زمینه هوشیار باشد.

بیل نلسون روز چهارشنبه ۲۹ فروردین به کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان برای سال مالی ۲۰۲۵ گفت: «چین به‌ویژه در ۱۰ سال گذشته گام‌های فوق‌العاده‌ای برداشته، اما اقدامات آن‌ها بسیار بسیار محرمانه است».

او افزود: «ما معتقدیم که بسیاری از برنامه‌های فضایی به اصطلاح غیرنظامی آن‌ها یک برنامه نظامی است. و من فکر می‌کنم، ما در واقع در یک مسابقه هستیم».

در حال حاضر، سه کشور آمریکا، چین و روسیه قدرت‌های اصلی فضایی به شمار می‌روند که هریک نیروی فضایی خاص خود را دارند که قابلیت‌های جنگی برای نیروهای نظامی آن‌ها در زمین، دریا و هوا فراهم می‌کند.

در پی حمله روسیه به اوکراین در پنجم اسفند ۱۴۰۰، موقعیت این کشور در فضا به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی و همچنین ناکامی در فرستادن سفینه به ماه تضعیف شده است و رقابت اصلی در فضا هم‌اکنون بین آمریکا و چین جریان دارد.

مدیر ناسا در ادامه اظهارات خود گفت که امیدوار است پکن «به خود بیاید و درک کند که فضای غیرنظامی برای استفاده‌های صلح‌آمیز است، اما ما چنین چیزی را از چین ندیده‌ایم».

به گفته آقای نلسون، «آمریکا باید قبل از چین دوباره روی ماه فرود بیاید، زیرا هر دو کشور مأموریت‌های ماه را دنبال می‌کنند».

او ابراز نگرانی کرد که اگر چین ابتدا در ماه فرود آید، می‌تواند بگوید: «خوب، این‌جا قلمرو ماست، شما بیرون بمانید».

ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای بازگرداندن فضانوردان به ماه در سال ۲۰۲۶ در قالب ماموریت «آرتمیس ۳» است. چین می‌گوید امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ انسان را در سطح ماه فرود بیاورد.

هدف نهایی برنامه آرتمیس آمریکا که ده‌ها کشور در آن مشارکت دارند، استقرار یک پایگاه در ماه برای استخراج منابع طبیعی احتمالی در این قمر و همچنین انجام ماموریت‌های فضایی به مریخ است.

مدیر ناسا می‌گوید مطمئن است که آمریکا «کرانه جهانی» خود را در اکتشافات فضایی از دست نخواهد داد.

او افزود: «اما شما باید واقع‌بین باشید. چین واقعاً پول زیادی خرج آن کرده است و آن‌ها فضای زیادی در بودجه خود برای رشد دارند».

پکن در اوایل سال ۲۰۲۲ سند «چشم‌انداز» برنامه فضایی خود را منتشر کرد که در آن دنبال کردن برنامه‌هایی برای نسل بعدی فضاپیماهای سرنشین‌دار، فرود انسان بر روی ماه، استقرار یک ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی در ماه، کاوشگر سیارک‌ها و کاوش در اعماق فضا مورد تأکید قرار گرفته است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *