دولت حقیقتاً در حال پیشرفت است

ابراهیم رئیسی روز دوشنبه ۳۰ مرداد مدعی شد که دولت او «حقیقتا در ادوار مختلف در حال پیشرفت است و تهاجمات دشمن به خاطر پیشرفت کشور است».

رئیس‌جمهور اسلامی ایران که در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزۀ علمیه قم سخنرانی می‌کرد،

وضعیت تورم و گرانی در زمان آغاز به کار دولت خود را «نامناسب» توصیف کرد و گفت: در زمان تحویل دولت، «آمار رشد نقدینگی ۴۲ درصد بود که اکنون بانک مرکزی این آمار را ۲۵ درصد اعلام کرده است».

به ادعای او، کشور در زمان تحویل گرفتن دولت، «۴۸۰ هزار میلیارد تومان» کسری بودجه داشت که راهکار این مشکل، «چاپ پول» یا «افزایش تولید» بود که دولت او گزینۀ دوم را در پیش گرفت.

طرح این ادعا در حالی است که بانک مرکزی ایران طی ماه‌های گذشته انتشار بسیاری از آمارهای اقتصادی را متوقف کرده و در مورد نقدینگی نیز صرفاً گزارش داده که در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال ۲۹ درصد رشد داشته است.

بانک مرکزی ایران در آخرین گزارش خود اشاره‌ای به حجم نقدینگی نکرده، اما با توجه به رشد ۲۹ درصدی که اعلام کرده و نقدینگی خرداد پارسال که ۵۱۰۰ تریلیون تومان بود، در واقع حجم نقدینگی خرداد امسال از ۶۵۰۰ تریلیون تومان عبور کرده است.

این رقم در آغاز ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی کمتر از چهار هزار تریلیون تومان بود.

نقدینگی، مهمترین عامل ایجاد تورم است که خود نیز نتیجه افزایش بدهی دولتی و در نتیجه فشار دولت بر بانک مرکزی برای چاپ بی‌رویه اسکناس است؛ چاپ اسکناس بدون پشتوانه نیز مهمترین عامل افزایش نقدینگی است و این چرخه طی سال‌های گذشته با سرعت در جریان بوده است.

در غیاب آمارهای بانک مرکزی و ادعای دولت ابراهیم رئیسی درباره «افزایش درآمد» و «تحقق کامل» بودجه ۱۴۰۱، معاون سازمان برنامه و بودجه اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرد که کسری بودجه پارسال ۷۹۴ هزار میلیارد تومان بود.

گزارش‌های مختلف نیز نشان می‌دهد که بدهی‌های دولت همچنان رو به افزایش است.

رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در نشست روز دوشنبه خود گفت دولت او، «مشکلات کشور را به تحریم گره نمی‌زند» و «پیامی که دشمن گرفته این است که تحریم نتوانسته ما را متوقف کند».

ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه ساکن قم، اما در دیدار با رئیسی با اشاره به «چندبرابر» شدن قیمت مسکن و «بغرنج» شدن این مسئله یادآور شد که «مردم می خواهند آثار فعالیت‌های دولت را در سفره‌شان ببینند».

حسین نوری همدانی یکی دیگر از مراجع تقلیدی بود که با سخنان ابراهیم رئیسی در مورد دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم همراهی نکرد و در دیدار با او، از «کاهش‌ ارزش پول‌ ملی» ابراز نگرانی کرد.

این در حالی است که ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود که جلوی رشد بدهی‌های دولت، چاپ افسارگسیخته پول و تورم را بگیرد و ارزش پول ملی را حفظ کند.

اما از آغاز روی کار آمدن دولت سیزدهم، ارزش پول ملی ایران به کمتر از نصف رسیده است.

بانک جهانی به‌تازگی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد ایران از لحاظ تورم اقلام خوراکی بعد از ونزوئلا، لبنان، زیمبابوه و آرژانتین بیشترین تورم اقلام خوراکی را در جهان دارد.

آخرین به‌روزرسانی آمارهای بانک جهانی از تورم اقلام خوراکی جهان نشان می‌دهد که تورم اقلام خوراکی در ایران طی ماه مه امسال – حد فاصل ۱۱ اردیبهشت تا دهم خرداد- ۷۸ درصد بوده است.

با استفاده از گزارش خبری جماران و رادیوفردا/پ.م-آ.ت/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *