دو روز است در شیراز بنزین به میزان کافی عرضه نمی‌شود

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهارات وزیر نفت ایران مبنی بر عدم کمبود بنزین در کشور را ناشی از گزارش‌های «خطا» دانست و گفت که تنها در شیراز دو روز است که بنزین کافی به مردم عرضه نمی‌شود.

صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌های سراسر ایران طی روز چهارشنبه ۲۵ مرداد علی‌رغم تاکید مقامات دولت ابراهیم رئیسی بر عدم افزایش قیمت بنزین و پر بودن مخازن سوخت کشور ادامه یافت.

ویدیویی که برای نمونه از وضعیت یکی از پمپ بنزین‌های کرج در خبرگزاری تسنیم منتشر شده است، صف خودروها را نشان می‌دهد که بالغ بر یک کیلومتر می‌شود. ویدیوی دیگری هم که در شبکه‌های اجتماعی توجه زیادی جلب کرده، نشان از همین شرایط در پمپ بنزین بلوار آیت‌الله کاشانی در تهران دارد.

مقامات و نهادهای دولت ایران دلیل این ازدحام و نابه‌سامانی را «شایعات» خوانده‌‌اند که باعث نگرانی مردم از افزایش احتمالی قیمت بنزین و کمبود آن در کشور شده است. از جمله شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان البرز روز چهارشنبه اعلام کرد که «هیچ مشکلی در توزیع بنزین وجود ندارد و تنها عامل ازدحام خودروها در پمپ‌ بنزین‌های کرج و سایر نقاط استان، شایعاتی است که پخش شده است».

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز در این روز اظهارات جواد اوجی، وزیر نفت ایران، را بازتاب داد که اطمینان داده «مشکلی در تامین بنزین وجود ندارد».

با این حال نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با زیر سئوال بردن اظهارات آقای اوجی در توییتر نوشت که «اگر گزارش خطا به جنابعالی داده‌اند در همکاران تجدیدنظر بفرمایید، چرا که بعید میدانم اطلاع داشته باشید اما به خطا گزارش به مردم بدهید».

روح‌الله نجابت در ادامه این توییت عنوان کرد: «در شیراز دو روز است که بنزین به میزان کافی عرضه نمی‌شود و جایگاه‌های بنزین در ساعات پایانی روز عرضه سوخت به مردم ندارند.»

نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت بنزین و کمبود آن به دنبال «اجرای طرح سقف سوختگیری در جایگاه‌های سوخت» اوج گرفته است. طبق این طرح، سقف سوختگیری با کارت سوخت جایگاه‌ها به سی تا چهل لیتر محدود می‌شود و در عین حال مسئولان مربوطه می‌گویند که تعداد کارت سوخت جایگاه‌ها کم است و شهروندان باید از کارت‌های سوخت شخصی خودشان استفاده بکنند.

وزیر نفت از جمله این مسئولان است که روز چهارشنبه گفت: «کارت جایگاه‌ها مختص مواقع اضطراری است و صف‌های تشکیل شده در پمپ بنزین‌ها هم بخاطر افزایش سفر‌ها است.»

جواد اوجی سپس مدعی شد که ذخایر بنزین کشور حتی به نسبت پارسال ۱۵۰ میلیون لیتر هم بیشتر است، «اما با توجه به افزایش تردد و سفر‌ها و محدودیت استفاده از کارت جایگاه‌ها، شلوغی در برخی جایگا‌ه‌ها طبیعی است».

همچنین معاون اول رئیس جمهور ایران هم در این روز هر گونه تغییر قیمت و افزایش نرخ فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین را تکذیب کرد.

محمد مخبر گفت: «در هیچ یک از سطوح و مراجع تصمیم‌گیری دولت از جمله وزارت نفت، کمیسیون‌های تخصصی دولت و کارگروه‌ها، موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح نیست.»

در آبان ۱۳۹۸ در حالی که مقامات دولت وقت ایران بحث افزایش قیمت بنزین را تکریب کرده بودند، بدون اعلام قبلی به صورت ناگهانی بنزین آزاد گران شد که همین امر آغازگر اعتراضات گسترده‌ای در کشور بود که به سرعت رنگ و بوی ضدحکومتی گرفت و نیروهای امنیتی نیز آن را به شدت سرکوب کردند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری تسنیم، خبرآنلاین، ایرنا، میزان و شبکه اجتماعی توییتر؛ س.ن/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *