دو عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا خواستار توضیح درباره سخنرانی مقام سابق جمهوری اسلامی شدند

دو هفته پس از سخنرانی حسین موسویان، یک مقام سابق جمهوری اسلامی و نزدیک به حکومت در ایران، در نشست سالانه «فرماندهی راهبردی آمریکا» موسوم به استراتکام، که انتقادهای زیادی را در محافل آمریکایی مخالف دولت واشینگتن درپی داشته، خواستار تحقیق و توضیح در این زمینه شدند.

به گزارش نشریه آمریکایی واشینگتن فری‌بیکن در روز جمعه، دهم شهریور، سناتور جمهوری‌خواه راجر ویکر و مایک راجرز، رئیس جمهوری‌خواه در کمیته نیروهای مسلح آمریکا در کنگره، به تحقیق پرداخته‌اند که چرا مرکز تصمیمات فرماندهی راهبردی آمریکا میزبان یک «مبلغ بدنام ایرانی و مقام ارشد پیشین رژیم ایران» شده است.

راجر ویکرز و مایک راجرز روز ۹ شهریور درنامه به ژنرال آنتونی کاتن، فرمانده استراتکام، خواهان آن شدند که اسامی و سمت تمامی مقاماتی که دعوت از حسین موسویان را تأیید کرده‌اند، در اختیار کنگره قرار گیرد. آقای موسویان در سخنرانی خود از ژنرال کاتن برای دعوت سپاس‌‌گزاری کرده بود.

دو عضو عالی‌رتبه کنگره آمریکا همچنین خواستار بررسی این امر شده‌اند که آیا ارتش آمریکا به حسین موسویان برای سخنرانی و هزینه سفر و هتل او پولی پرداخته است یا نه.

در نامه این دو عضو کنگره به ژنرال کاتن آمده است که در اختیار نهادن یک تریبون رسمی در ایالات متحده به موسویان، «برای انتشار دروغ‌های تاریخی و تبلیغات رژیم ایران، اقدامی کاملا نادرست بوده» و تصمیم به دعوت از او این شائبه را ایجاد می‌کند که آیا فرماندهی نظامی آمریکا به درستی بر مقابله با تهدیدات فزاینده راهبردی برای آمریکا و متحدانش متمرکز هست یا خیر.

این مقامات کنگره یادآوری کرده‌اند که آقای موسویان تهدیدات جانی از ناحیه جمهوری اسلامی ایران برای مقامات آمریکایی را تمسخر کرده بود.

حسین موسویان زمانی که تهدیدات در مورد جان برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مطرح بود، نگرانی‌ و هراس بیان شده از زبان همسر آقای هوک را با زبانی طعنه‌آمیز تکرار و مسخره کرده بود.

به نوشته واشینگتن فری‌بیکن، ریچارد گلدبرگ، عضو پیشین شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفته است که دعوت از فردی مانند موسویان، اصل اعتماد به تشخیص صلاحیت افراد در فرماندهی نظامی آمریکایی را زیر سوال می‌برد.

همچنین به نوشته سایت نشنال ریویو، مایکل والتز، عضو دیگر کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، با محکوم کردن تصمیم استراتکام در میزبانی از حسین موسویان، آن را «تطهیر وحشی‌گری‌های رژیم تهران که مشغول کشتن زنان و سرکوب بی‌گناهان است» نامید.

در همین زمینه گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» هفته گذشته از کنگره و بازرس کل پنتاگون خواسته بود دوره سفارت حسین موسویان در آلمان را نیز که با قتل شماری از مخالفان جمهوری اسلامی در خاک آلمان و اروپا مقارن بود بررسی کند.

«اتحاد علیه ایران هسته‌ای» از جمله به قتل رهبران کرد در پرونده موسوم به «ترور میکونوس» در برلین اشاره کرده است.

این گروه همچنین اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی را یادآوری کرده که هفت سال پیش حسین موسویان را فردی «کاملا متعهد به نظام» نامیده بود.

سمپوزیوم سالانه بازدارندگی در نهاد استراتکام روزهای ۲۵ و ۲۶ مرداد گذشته در ایالت نبراسکا برگزار شد و غیر از ژنرال کاتن، فرماندار این ایالت نیز در میان سخنرانان افتتاحیه بودند. سمپوزیوم با حضور بیش از ۳۰ سخنران از آمریکا و کشورهای دیگر برگزار شد.

به نوشته سایت نشنال ریویو، سخنرانی حسین موسویان با عنوان «تاثیر بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای بر اقتصاد جهان»، فرصتی به او جهت لابی کردن آمریکا برای بازگشت به برجام داده است.

او در سخنرانی‌اش گفته بود آن‌چه آمریکا اکنون نیازمند آن است، یک «راهبرد تازه به دور از جنگ، تغییر رژیم و عملیات علیه دولت‌های مستقل است». رسانه‌های متعددی وابسته به حاکمیت ایران متن کامل سخنرانی او را منتشر کرده بودند.

در مقابل سخنگوی استراتکام در گفت‌وگو با سایت نشنال ریویو از دعوت از این سخنران دفاع کرده و اعلام کرد که این نهاد همواره در میزگردها و برنامه‌های خود در جستجوی طیف گسترده‌ای از دیدگاه‌ها بوده و علاقه‌مند به شنیدن نظرات کسانی است که مواضعی متفاوت دارند.

این سخنگو افزود که نظرات شرکت‌کنندگان مواضع فرماندهی راهبردی آمریکا را بازتاب نمی‌دهد… «واشینگتن از سمت‌های قبلی آقای موسویان در دولت ایران آگاه بوده و در چارچوب سمپوزیوم بازدارندگی، حضور او فرصتی مناسب برای شنیدن دیدگاه‌های مخالف بود».

آقای موسویان پیشتر نوشته است که بستن اتهام به او در مورد قتل‌های میکونوس «یک دروغ بزرگ» است و دادگاه آن پرونده «اصلا نامی از او نبرده است».

او همچنین ادعا کرده که حضورش در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه، زمانی بوده که او «برای تشییع جنازه مادر» به ایران برگشته و به خیابان‌ها رفته بود تا حضور «هفت میلیون ایرانی» در تشییع جنازه سلیمانی را نظاره کند.

او با کم‌اهمیت دانستن اظهارات خود در حمایت از مواضع جمهوری اسلامی، افزوده که خودش ۱۶ سال پیش به اتهام «جاسوسی» در ایران بازجویی و زندانی شده است. اشاره او به زمانی کوتاه پس از عضویتش در تیم مذاکرات هسته‌ای آن دوره است.

حسین موسویان در سال ۱۳۸۸ به آمریکا مهاجرت کرد و در سال‌های اخیر استاد مدعو در دانشگاه‌های برتر آمریکا از جمله دانشگاه پرینستون بوده، اما به ایران نیز رفت ‌و آمد دارد.

حضور او در دانشگاه پرآوازه‌ای مانند پرینستون همواره با انتقادهای زیادی روبه‌رو بوده اما ظاهرا این نخستین بار است که او سخنران در یک نشست وابسته به وزارت دفاع آمریکا بوده است. ‌

دوران سفارت حسین موسویان در آلمان در دهه ۱۳۷۰ مقارن بود با قتل شماری از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در خاک اروپا. در آن سال‌ها از جمله فریدون فرخزاد، شومن، خواننده و شاعر مخالف، در خانه‌اش در شهر بُن آلمان کشته شد.

نتایج تحقیقات رادیوفردا در همین زمینه که دو سال پیش منتشر شد، ابعاد جدیدی از پرونده قتل فریدون فرخزاد را آشکار کرد؛ مرتضی غلامی، مأمور اطلاعاتی حکومت در سفارت در بن، مرتضی رحمانی موحد، دبیر اول وقت سفارت و جواد قدسی، یک کارمند دیگر سفارت از جمله کسانی بودند که در قتل فرخزاد نقش داشتند. با این حال، حسین موسویان دو سال پیش نیز به رادیوفردا گفت ارتباطی با آن قتل نداشته و اصولا «تهران هیچ دلیلی برای قتل فرخزاد نداشته است».

منابع: واشینگتن فری‌بیکن، نشنال ریویو، توییتر، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو./م.ا.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *