دیدار بی‌سروصدای مشاوران بایدن از عربستان برای گفت‌وگو درباره «معامله بزرگ»

همزمان با گزارش سایت اکسیوس از «دیدار بی‌سروصدای مشاوران رئیس‌ جمهور آمریکا از عربستان برای بحث درباره “معامله بزرگ” در ارتباط با امتیازات مورد نظر سعودی جهت عادی‌سازی رابطه با اسرائیل»، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند امارات متحده عربی نیز خواهان توافق امنیتی مشا سعودی با آمریکا .

اکسیوس روز چهارشن، ۱۲ مهر، نقل از «دو منبع آگاه» نوشت مشاوران جو بایدن هفته گذشته در سفری ‌دور از جنجال رسانه‌ای از عربستان دیدار ند تا مذاکرات درباره یک «توافق کلان بالقوه» را می‌تواند شامل پیمان صلح عربستان و اسرائیل با، ادامه دهند.

نوشته سایت، دولت بایدن در تلاش تا پیش از اوج‌گیری کارزار انتخاباتی او برای ری ‌جمهوری سال آتی، با عربستان و اسرائیل یک «معامله بی‌نهایت بزرگ» دست یابد.

گفته منابعی اکسیوس با آن‌ها گفت‌وگو ه، اما نام‌شان اشاره نه، برت مک‌گِرک مسئول میز خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید و عاموس هوکشت، مشاور ار آقای بایدن در امور انرژی، روز ششم مهر با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در ریاض گفت‌وگو ند.

بر اساس گزارش، مشاوران آقای بایدن همچنین در حال مذاکره با مقامات اسرائیلی و فلسطینی درباره امتیازاتی هستند اسرائیل باید در قبال فلسطینیان ارائه کند اما مقامات اسرائیلی تلاش می‌کنند تا تأکیدی را عربستان در زمینه ، «کم‌اهمیت» جلوه دهند.

نوشته اکسیوس، مقامات اسرائیل گفته‌اند محمد بن‌سلمان تنها خواهان وضعیت زندگی فلسطینیان اما یک منبع آگاه از مذاکرات آمریکا با سعودی سایت گفت مصاح ولیعهد عربستان (با شب فاکس‌نیوز در سه هفته پیش) اتفاقا تأکیدی بر امتیازاتی عربستان مایل دریافت آن برای فلسطینیان .

نوشته اکسیوس، ۲۰ سناتور دموکرات و هم‌حزبی آقای بایدن نیز در نامه او خوند اسرائیل را وا تا «امتیازاتی معنادار و قابل اجرا» فلسطینیان بدهد.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل درستی گزارش تایمز اسرائیل در روز ۱۲ مهر را تأیید نوشته وزارت خارجه در دولت بنیامین نتانیاهو از دیدارهای وزیران خارجه بریتانیا، ایرلند و نروژ از برخی از شهرهای فلسطینی در کرانه باختری جلوگیری ه .

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل گفت: «درپی مشورت با مقامات امنیتی، تصمیم گرفتیم مانع از حضور وزیران خارجی در بخش‌هایی از کرانه باختری شویم.»

متحدان اروپایی آمریکا و اسرائیل نسبت مذاکرات جاری میان آمریکا، اسرائیل و عربستان موضعی بیان نه‌اند اما همواره بر قلال کشور فلسطین در کنار اسرائیل و لزوم وضعیت زندگی فلسطینیان تأکید ه‌اند.

در میان، شب کان اسرائیل گزارش داد در بحبوحه مذاکرات عادی‌سازی رابطه بین اسرائیل و عربستان، امارات متحده عربی نیز در دوره اخیر تماس‌های خود را با آمریکا منظور تنظیم یک توافق امنیتی دوجان حالت تعلیق درآورد.

گفته شب کان، رهبری امارات صبر خواهد تا ماحصل مذاکرات آمریکا با عربستان را ببیند و اگر دولت سعودی از تضمین دفاعی آمریکا برخوردار شود، «امارات نیز یک اتحاد دفاعی مشا با تضمین‌های یکسان» را درخو کند.

نیویورک تایمز دو هفته پیش گزارش داد دولت بایدن و عربستان در حال بررسی امکان امضای توافق‌نامه دفاعی- امنیتی شکل مدل آسیایی هستند، در صورت حمله کشوری دیگر متحدان آمریکا، ایالات متحده خود را موظف دفاع از آن هم‌پیمان خود می‌داند.

نیویورک تایمز توافق امنیتی مشا آن‌چه سال‌ها میان آمریکا با ژاپن یا کره جنوبی وجود ، اشاره ه و دستیابی عربستان توافق مشا را مشوقی برای حکومت سعودی جهت عادی‌سازی رابطه با اسرائیل نامیده .

رسانه‌های اسرائیل نیز نوشته‌اند توافق مورد نظر عربستان می‌تواند بر اساس چارچوبی با طبق آن، اسرائیل و مصر با وجود عدم عضویت در ناتو، زیر چتر حمایت نظامی و دفاعی آمریکا و ناتو قرار دارند.

تایمز اسرائیل هفته گزارش داد ارتش کشور بررسی‌های گسترده‌ای را در خصوص شرط عربستان در زمینه برخورداری از برنامه هسته‌ای صلح‌جویانه و اثرات آن بر امنیت اسرائیل در آینده، آغاز ه .

برخی از مقامات اسرائیلی با درخو سعودی در گزارش رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی بازتاب یافته و مقامات عربستان خود صراحت آن اشاره نه‌اند، مخالف ه و آن را برای آینده و موجودیت اسرائیل «خطرناک» می‌دانند. گروه از مخالفان معتقدند موافقت اسرائیل با چنین برنامه‌ای در عربستان موجب تسریع روند مسابقه هسته‌ای در میان سایر کشورهای منطقه نیز خواهد .

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هفته در یک نشست خبری گفت آمریکا چارچوب رسمی برای توافق کلان با عربستان نه اما «درکی فراگیر از چنین معامله‌ای وجود ».

با اوصاف، الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، ارزیابی ه توافق عادی‌سازی رابطه با عربستان تا نیمه اول سال ۲۰۲۴ ‌دست آید. یک مقام امنیتی اسرائیل شب کان گفت زمان ممکن کوتاه‌تر ه و نظر وجود زمینه‌های لازم شش ماه طول بک.

دو وزیر اسرائیلی در کمتر از یک هفته عربستان سعودی سفر ه و قرار سومین وزیر دولت بنیامین نتانیاهو نیز زودی راهی ریاض شود.

شلومو کرحی، وزیر ارتباطات اسرائیل، روز ۱۲ مهر در گفت‌وگو با رسانه‌های کشورش از ریاض گفت فضای دستیابی توافق صلح کاملا مناسب و مخالفت‌های جمهوری اسلامی ایران نیز مانع از آن نخواهد .

منابع: اکسیوس، تایمز اسرائیل و شب کان/ ف. ر./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *