دیدار کل کابینه وزرای لیبی از سفارت فلسطینی در طرابلس در پی تعلیق وزیر خارجه

یک روز پس از تعلیق وزیر خارجه لیبی از مقام خود به دلیل ملاقات با همتای اسرائیلی‌اش و انتشار گزارش‌هایی از خروج او از کشور، نخست‌وزیر لیبی در دیدار از سفارت فلسطینی در طرابلس تاکید کرد که دولتش قصدی برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل ندارد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل به نقل از سایت‌های خبری لیبی، عبدالحمید الدبیبه، نخست‌ وزیر لیبی، شامگاه دوشنبه، ششم شهریور، همراه با تمامی وزیران خود به سفارت فلسطین در طرابلس غرب رفت و با فلسطینیان «ابراز همبستگی کرد».

در این گزارش‌ها به نقل از آقای الدبیبه آمده است که دولت او برنامه‌ای برای برقراری رابطه و عادی‌سازی روابط با اسرائیل ندارد.

عبدالحمید الدبیبه شامگاه پنجم شهریور، ساعاتی پس از تظاهرات ضد اسرائیلی در چند شهر لیبی در زمینه اعتراض به دیدار نجلا منقوش، وزیر خارجه با الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، خانم منقوش را از وزارت خارجه تعلیق کرد و دستور داد «تحقیقات» در این خصوص انجام شود.

اما معترضان در لیبی خواهان برکناری نخست ‌وزیر شدند.

همزمان مقاماتی در وزارت خارجه لیبی خروج خانم منقوش در بامداد روز ششم شهریور از طریق پرواز به ترکیه را تأیید کردند. به‌ نوشته نیویورک تایمز، دستیار خانم منقوش به وجود تهدیدات امنیتی در مورد جان او اشاره کرده بود.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که حضور خانم منقوش در ترکیه موقتی بوده و او شامگاه دوشنبه راهی بریتانیا شد.

در حالی که نخست‌وزیر لیبی دستور «تحقیق» در مورد دیدار وزیر خارجه تعلیق شده با الی کوهن را داده، خانم منقوش روز دوشنبه گفت که دیدار او با وزیر اسرائیلی از طریق مقامات بالای کشورش هماهنگ شده بود.

نجلا منقوش نماینده دولتی در طرابلس است که از سوی سازمان ملل متحد به عنوان دولت رسمی به رسمیت شناخته شده است.

همزمان، وزیر خارجه اسرائیل که با انتقادهای گسترده داخلی به دلیل اعلام دیدارش با همتای لیبیایی خود روبه‌رو شده، دوشنبه‌شب گفت که دیدار یادشده در ایتالیا در هماهنگی با «سطوح عالی» تصمیم‌گیرندگان در لیبی انجام شده بود.

بسیاری از مقامات سیاسی و امنیتی پیشین اسرائیل در انتقاد از آقای کوهن گفته‌اند که او به منافع اسرائیل لطمه زده و می‌بایست این دیدار را محرمانه نگاه‌ می‌داشت.

دیدار الی کوهن با همتای لیبیایی‌اش هفته گذشته در محل وزارت خارجه ایتالیا انجام شده بود.

به گزارش روزنامه یدیعوت آحرونوت، در پی جنجال ایجاد شده برسر این دیدار، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز هفتم شهریور به وزیران خود دستور داد که دیدارها و تماس‌های ‌آن‌ها با عوامل خارجی تنها پس از دریافت مجوز از دفتر نخست‌وزیری انجام شود و انتشار هر بیانیه‌ای در این ارتباط نیز منوط به مجوز از شخص نخست‌وزیر باشد.

در این میان، به گزارش سایت خبری اسرائیلی والانیوز، دولت آمریکا بیانیه وزارت خارجه اسرائیل در مورد افشای دیدار الی کوهن با نجلا منقوش را به زیان رابطه و تماس‌های آتی اسرائیل با سایر کشورها دانسته و از آن ناخشنود است.

به نوشته والانیوز، آمریکا در جریان ملاقات در ایتالیا بود و تصور می‌کرد که خبر آن محرمانه بماند.

شبکه‌های ۱۲ و ۱۳ تلویزیونی اسرائیل دوشنبه شب گزارش دادند که استفانی هالت، سفیر موقت آمریکا در اسرائیل، در تماس در این روز با الی کوهن به او گفت که انتشار بیانیه دیدار او با وزیر خارجه لیبی، «اشتباه» بوده است.

سفارت آمریکا در اسرائیل و وزارت خارجه اورشلیم در برابر تماس رسانه‌های اسرائیل برای واکنش نسبت به موضع آمریکا در خصوص این ماجرا، سکوت کردند.

لیبی با اسرائیل رابطه ندارد و یک قانون سال ۱۹۵۷ میلادی در لیبی هنوز معتبر است که عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل را منع می‌کند.

روزنامه یدیعوت آحرونوت روز ششم شهریور نوشت که در طول سال‌ها تماس‌ها و ملاقات‌های محرمانه میان سران موساد و شورای عالی امنیت ملی اسرائیل با مقامات لیبیایی در چند کشور اروپایی در جریان بوده است.

این روزنامه اسرائیلی افزود که از زمان وجود دو دولت رقیب در شرق و غرب لیبی، مقامات اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل با مهره‌های ارشد در هر دولت طرابلس غرب و بنغازی، از طریق کشورهای اروپایی در تماس بوده و ژنرال خلیفه حفتر در شرق لیبی، در چارچوب تماس‌های خود با اسرائیل، دو سال پیش نیز پسر خود را راهی اسرائیل کرد.

منابع: یدیعوت آحرونوت، شبکه‎‌‌های کان، ۱۲ و ۱۳ تلویزیون اسرائیل، والانیوز، تایمز اسرائیل/ ف. ر./ف. دو./م.ا.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *