رئیسی در کنفرانس خبری از «رونق اقتصادی» و «نزدیکی به قله» گفت؛ رئیسی واقعیت‌ها را قبول ندارد

ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در آستانه مناسبت حکومتی «هفته دولت» در ایران، در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران رسانه‌های دولتی و خارجی دارای مجوز جمهوری اسلامی پاسخ داد. او مدعی بهبود اقتصادی کشور شد؛ در حالیکه کارشناسان اقتصادی به صدای آمریکا گفته‌اند که تورم و رشد اقتصادی در ایران نگران کننده است.

رئیس دولت سیزدهم ادعا کرد که اقتصاد ایران در دوران رونق و بهبود قرار دارد و گواه این رونق را هم کاهشی شدن نرخ تورم مصرف کننده و تولیدکننده در کنار مواردی همچون افزایش تجارت خارجی با همسایگان و کاهش نرخ بیکاری دانسته است.

رئیسی در این نشست خبری مدعی شد با پیوستن به سازمان‌هایی مثل شانگهای و بریکس پروژه منزوی کردن جمهوری اسلامی شکست خورده است.

رئیس جمهوری ایران گفت که رشد ۱۴ درصدی تجارت با کشورهای همسایه و پیوستن ایران به سازمان‌هایی چون شانگهای و بریکس موجب گسترش مناسبات اقتصادی در سطح بین‌الملل شده است.

این ادعای رئیسی در حالی است که کارشناسان بر این باورند تا زمانی که تحریم‌ها علیه ایران باقی است این معاهدها اتفاق خاصی را موجب نخواهد شد. در همین رابطه شاهین مدرس کارشناس مسائل بین‌الملل به صدای آمریکا پیشتر گفت: « تحریمهای جهانی به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد که ایران بتواند مبادلات تجاری خود را حتی با کشورهای عضو بریکس افزایش دهد»

رئیسی همچنین ادعا کرد که کسری بودجه نزدیک به ۴۸۰ هزار میلیارد در سال اول دولت جبران شد. در این رابطه نیز برخلاف ادعای مطرح شده رفتار دولت دست‌اندازی به منابع ارزی کشور برای جبران کسری بودجه بوده است و حسن منصور تحلیلگر اقتصادی هفته پیش به بخش فارسی «صدای آمریکا» گفت: «دولت جمهوری اسلامی اول درآمد را بالا اعلام می‌کند و بعد کسری بودجه را از صندوق ذخیره ارزی برداشت می‌کند.»

حسین راغفر نیز در چگونگی تامین کسری بودجه به آفتاب نیوز گفته بود: «در دولت سیزدهم تا توانسته‌اند پول چاپ کرده‌اند و از سوی دیگر با همین افزایش نرخ ارز بخش قابل توجهی از کسری بودجه تامین شد. در واقع هزینه کسری بودجه را از جیب مردم تامین کردند.. به قله نزدیکیم و هرگز دردل ناامیدی راه نخواهیم داد».

یکی دیگر از ادعاهای ابراهیم رئیسی کاهش نرخ تورم از ۶۰ درصد به ۴۶ درصد است اما کارشناسان از افزایش «دستکم» ۷ برابری قیمت مواد غذایی در دوره ریاست ابراهیم رئیسی خبر داده‌اند و روزنامه اینترنتی فراز نیز در تیرماه سال جاری در مقاله‌ای نوشت که تورم مواد خوراکی در ۴ ماه اول سال آنقدر هولناک است که نه تنها در تصورات کسی نمیگنجد بلکه تقریبا همه قدرت پردازش ارقام را از دست داده‌‌‌اند.

ابراهیم رئیسی می‌گوید که نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد کاهش یافته و در ۲۳ استان وضعیت بیکاری کاملا متفاوت شده است.

ادعای کاهش نرخ بیکاری در حالی مطرح می‌شود که فروردین ماه سال جاری وبسایت انصاف نیوز آمارهای ارايه شده در این رابطه را زیر سوال برد و نوشت که آمارهای متناقض رئیسی با آنچه مرکز آمار منتشر کرده، در سال گذشته بارها تکرار شده است. این وبسایت خبری نوشته است که رئیسی روز دوشنبه هفتم شهریور ماه ۱۴۰۱ هم گفته بود: در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و ۵ ماهه اول امسال، ۹۷۰ هزار شغل ایجاد شده است.

برطبق گزارش مرکز آمار ایران، در بازه زمانی ۹ ماهه پاییز و زمستان ‍۴۰۰ و بهار ۱۴۰۱، جمعیت در سن کار ۱۵ سال به بالا ۷۱۹هزار نفر افزایش یافته و ۱۰ هزار نفر از جمعیت فعال کم شده بود. آمار جمعیت بیکار نیز ۳۱ هزار نفر کاهش داشته است.

رئیس جمهوری ایران همچنین ناترازی های حوزه برق و گاز اشاره کرده و گفته که امسال قطعی برق نداشتیم.

این ادعای ابراهیم رئیسی نیز در حالی است که خبرکزاری ایلنا روز پنجم شهریور در گزارشی از ضرر میلیاردی صنایع با هر یک ساعت قطعی برق خبر می داد و نوشت که با هر ساعت قطعی برق، ۲۰ درصد کاهش تولید رخ می‌دهد.

در ۲۲ تیرماه نیز روزنامه هم‌میهن به نقل از یک تولیدکننده فولاد نوشت که به‌ازای هر ۲۴ ساعتی که تولید متوقف شود، نزدیک به ۱۰میلیارد تومان به شرکت او خسارت وارد می‌شود.

بحران ناترازی برق در تابستان سال جاری موجب تغییر ساعت کاری إدارات و تعطیلی چند روزه کشور شد. با این حال گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد در شهرهای مختلف سهمیه بندی و قطعی آب و برق در جریان است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *