رئیس بانک مرکزی ایران اتلاف حدوداً «یک میلیارد دلار» از منابع ارزی بلوکه‌شده در کره جنوبی را تأیید کرد

همزمان با بالا گرفتن انتقادها از کاهش حدوداً یک میلیارد دلاری ارزش دارایی‌های آزاد شدۀ ایران در کره جنوبی، رئیس بانک مرکزی ایران گفت که این امر، نتیجۀ تبدیل دارایی‌های دلاری حاصل از فروش نفت به پول ملی سئول بوده است.

محمدرضا فرزین روز شنبه ۲۱ مرداد در رشته‌توئیتی اذعان کرد: «متأسفانه نزدیک به هفت میلیارد دلار از منابع ارزی کشور طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ به‌ صورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریزشده بود و به آن‌هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت.»

او در ادامه تصریح کرده که طی این سال‌ها به دلیل کاهش برابری وون نسبت به دلار، «نزدیک به یک میلیارد دلار» از دارایی‌های مسدود شدۀ ایران با کاهش ارزش برابری مواجه شده است.

آزادسازی شش میلیارد دلار از اموال بلوکه شدۀ ایران نزد بانک‌های کره جنوبی در ازای مبادلۀ زندانیان دوتابعیتی با آمریکا، با انتقادهای گسترده از سوی فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی روبه‌رو شده است.

دولت‌های آمریکا و جمهوری اسلامی روز ۱۹ مرداد تأیید کردند که گام‌هایی در مسیر آزادی پنج زندانی دوتابعیتی ایرانی-آمریکاییِ زندانی در ایران برداشته شده است.

در مقابل، جمهوری اسلامی مایل به آزاد شدن چند تبعۀ ایرانی از زندان‌های آمریکا و آزادسازی شش میلیارد دلار پول از فروش نفت سال‌های گذشته خود به کره جنوبی است که به دلیل تحریم‌های آمریکا، تا به حال در اختیار ایران قرار نگرفته بود. پیشتر این رقم هفت میلیارد دلار گزارش شده بود.

حکومت ایران با شعار «دلارزدایی و مبارزه با سیستم مالی آمریکا»، طی یک دهه گذشته در تلاش بوده تا منابع مالی حاصل از فروش نفت را با ارزهای ملی کشورهای مشتری نفت ایران تسویه کند.

ایران همچنین کوشیده تا دارایی‌های دلاری خود از محل فروش نفت را با ارزهای محلی در بانک‌های چین، روسیه، هند و ترکیه ذخیره کند.

با این حال، نه تنها ارزش وون کره جنوبی طی یک دهه گذشته سقوط کرده، بلکه طی دوره یاد شده ارزش دلار در مقابل یوان چین حدود ۱۴ درصد، در مقابل روپیه هند حدود ۱۶۵ درصد، در مقابل لیر ترکیه ۲۱۰۰ درصد و در مقابل روبل روسیه ۲۲۰ درصد جهش داشته است.

دقیقاً مشخص نیست جمهوری اسلامی چه میزان از ارزش دارایی‌های دلاری تبدیل شده به ارز این کشورها را از دست داده است.

به‌رغم چنین هزینۀ هنگفتی از ذخیرۀ دارایی‌های مسدود شده کشور با ارزهای ملی دیگر کشورها، رئیس بانک مرکزی آزادسازی دارایی‌های جمهوری اسلامی در کره جنوبی به ازای آزادسازی شهروندان دوتابعیتی ایرانی‌تبار را حاصل «پیگیری‌های فنی و دیپلماسی موفق» خوانده است.

او همچنین گفته است که به‌زودی تمامی اموال مسدود شده ایران در سئول با تبدیل به ارز یورو به حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر واریز خواهد شد.

محمدرضا فرزین افزوده که این منابع به ‌صورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیر تحریمی استفاده می‌شود و مابقی این منابع هم در صورت سپرده، مشمول دریافت سود بانکی خواهد شد.

او همچنین مدعی شده منابع ارزی ایران در چند کشور دیگر نیز به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد که اخبار و آثار آن در بازار و مبادلات تجاری مشاهده خواهد شد.

طی هفته‌های گذشته دولت عراق اعلام کرده بود که نزدیک دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور را آزاد کرده و این منابع برای واردات کالاهای بشردوستانه از عراق و عمان به ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با استفاده از توئیتر رئیس بانک مرکزی ایران، سایت‌های تخصصی ارز و رادیوفردا/د.خ./آ.ت.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *