رئیس کل دادگستری مازندران: استفاده از ظرفیت روش‌های جایگزین حل و فصل اختلافات در راستای گسترش صلح و سازش ضرورت دارد

 

خبرگزاری میزان- حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق اکبری در آیین تحلیف دومین دوره داوران حرفه‌ای و میانجی‌گران استان مازندران اظهار کرد: با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری دائر بر استفاده از ظرفیت مردمی در حل و فصل دعاوی و نیز در اجرای “دستورالعمل ساماندهی حل و فصل اختلافات از طریق داوری”، مصوب رییس قوه قضائیه، معاونت توسعه حل اختلاف دادگستری استان مازندران، به تبع برنامه‌های ابلاغی، ارتقای نظام داوری و نیز وضعیت میانجی‌گری را در دستور کار قرار داده ومراسم تحلیف دومین گروه از داوران حرفه‌ای و میانجی‌گران، در استان برگزارشد.

وی با اشاره به سیر تاریخی داوری درکشور‌های مختلف افزود: داوری ومیانجی‌گری به عنوان جایگزین‌های رسیدگی قضایی، درسال‌های پیش از اسلام نیز مورد استفاده بوده و در ملت‌های دیگر و در آئین‌های مختلف به آن توجه شده و بعد از اسلام نیز با نگاه ویژه‌ای، مدنظر قرار گرفته است. در ایران نیز در دوره‌های مختلف، حقوقدانان نسبت به ترویج این نهاد‌های مترقی، اهتمام ورزیده و در سال‌های اخیر، در سند تحول قضایی، جایگاه ویژه‌ای به آن اختصاص داده شده است و ساختار داوری، متناسب با شرایط و نیاز‌های موجود، به‌روزرسانی شده است. 

وی با اشاره به برخی مزایای داوری تصریح کرد: داوری یا حکمیت می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌ها را بکاهد و ضمن به ثمر رساندن دعاوی در مدت زمان بسیار کوتاهتر، اثرات بسیار مثبتی بر سرنوشت مرافعات قضایی در کشور داشته و حجم سنگین پرونده‌ها در مراجع قضایی و شبه‌قضایی را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. 

حجت‌الاسلام و المسلمین اکبری افزود: انتظار ما این است که آرای صادره از سوی داوران حرفه‌ای، متقن و مستحکم بوده و همه‌ی جوانب امر، در آن لحاظ شود به نحوی که منتهی به کاهش تقدیم دادخواست ابطال آرای داوری شده و اجرای آن نیز به راحتی امکان‌پذیر باشد. 

رئیس کل دادگستری مازندران ضمن تاکید بر اهمیت سلامت کاری، خاطرنشان کرد: داوران و میانجی‌گران باید از هر آنچه که ساحت داوری و میانجی‌گری را مخدوش می‌کند، دور باشند؛ ضمن آنکه باید با مراقبت و صیانت مستمر، از قرارگرفتن آن‌ها در معرض فساد، جلوگیری کرد. 
 
درابتدای این آیین، علیزاده نیکو معاون توسعه‌ی حل اختلاف دادگستری مازندران، ضمن تشریح مواد شیوه‌نامه‌ی مربوط، گزارش مختصری از اقدامات صورت‌گرفته در جذب داوران حرفه‌ای و میانجی‌گران را ارائه و گام‌های ارزیابی متقاضیان اخذ پروانه را نیز تبیین کرد. 

در خاتمه این نشست، بعد از ادای سوگند در پیشگاه قرآن کریم، ۵۲ نفر از داوران حرفه‌ای و ۴ نفر از میانجی‌گران، پروانه صادره توسط رئیس مرکز توسعه حل اختلاف را دریافت کردند.
انتهای پیام/

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *