رام – بیست و نهم خرداد



_ روزشمار ایرانی معنادار _ رخدادهای مهم ایران و جهان _

روز پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۲۸۶ مردم مشروطه‌خواه تهران به بساط شیخ فضل‌الله نوری در مسجد جمعه حمله کردند و چادرهای هواداران استبداد را فرو انداختند و ایشان را ناچار به ترک تهران کردند. نوری و پیروانش به همین خاطر به شاه عبدالعظیم نقل مکان کردند. آیت‌الله طباطبایی مشروطه‌خواه مردم را به آرامش فراخواند و چنین نیز شد. اما مستبدین زخم‌خورده چند روز بعد یک ارمنی بی‌گناه به نام سیمون را به قتل رساندند!
دو سال بعد در همین روز محمدعلی‌شاه با یاری فضل‌الله نوری و روس‌ها مجلس را به توپ بسته و مشروطه را الغا کرده بود، که با واکنش آزادی‌خواهان روبرو شد. در همین روز به سال ۱۲۸۸ سردار اسعد بختياري با هزار سوار و يك دستگاه توپ ته پر به قصد حمله و تصرف تهران اصفهان را ترك گفت. ناگفته نماند که در همین روز به سال ۱۳۶۱ بود که در جریان اولین حمله‌ی حزب‌الله دیوید داج رئیس دانشگاه آمریکایی بیروت ربوده شد.
در چنین روزی به سال ۲۳۹ روس‌ها با دویست زورق تا تنگه‌ي بسفر پایین آمدند و روستاها و شهرهای کرانه‌ی رودخانه‌ها را در قلمرو بیزانس غارت کردند و قسطنتنیه را در محاصره گرفتند. حدود هزار سال بعد در چنین روزی در ۱۲۴۱ کنگره‌ي آمریکا برده‌داری را در این کشور ممنوع ساخت، و تازه سه سال بعد (۱۲۴۴) در همین روز بود که بردگان در تگزاس آزادی خود را به دست آوردند. در همین روز به سال ۱۲۵۴ مردم هرزگوین در برابر حاکمیت عثمانی سر به شورش برداشتند و در ۱۳۸۸ ارتش پاکستان طی عملیات راه نجات به جنوب وزیرستان حمله کرد و نیروهای طالبان را از آن منطقه پاکسازی کرد. در ضمن در همین روز به سال ۱۳۹۲ بود که جولین آسانژ بنیانگذار ویکی‌لیکس که کشتار مردم غیرنظامی عراق به دست ارتش آمریکا را افشا کرده بود، به سفارت اکوادور در لندن رفت و تقاضای پناهندگی کرد. او بعدتر برای افشاگری در زمینه‌ی قدرت‌های پشت پرده تارنمای ویکی‌لیکس را تأسیس کرد.
۲۹ خرداد در ضمن روز آغاز چیزهای مشهور نوپدید هم هست. در ۱۲۲۵ اولین بازی رسمی بیسبال در نیوجرسی انجام گرفت، در ۱۳۵۷ گربه‌ی گارفیلد که رکورد گینس درباره‌ی کمیک‌استریپ‌ها را در اختیار دارد برای نخستین بار انتشار یافت و در ۱۳۴۰ کشور کویت با جدایی از قلمرو بریتانیا بر نقشه‌ی جهان پدیدار شد! در ۱۳۶۷ هم پاپ ژان پل دوم ۱۱۷ شهید ویتنامی را تقدیس کرد. در ۱۳۴۲ به دنبال بحران موشکی کوبا خط تلفن سرخ بین آمریکا و شوروی برقرار شد.
زادگان نامدار این روز عبارت‌اند از بلز پاسکال فیلسوف و ریاضیدان فرانسوی (۱۰۰۲)، ژاک اوفنباخ موسیقی‌دان آلمانی (۱۱۹۸)، ادوارد دالادیه نخست وزیر فرانسه (۱۲۶۳). در همین روز به سال ۱۲۴۶ ماکسیمیلین اول امپراتور مکزیک تیرباران شد، در ۱۳۵۶ علی شریعتی در اثر سکته از دنیا رفت و در ۱۳۷۲ ویلیام گولدینگ داستان‌نویس انگلیسی درگذشت.

پژوهش و نگارش: دکتر شروین وکیلی
ویرایش و پردازش: بهنوش عافیت‌طلب
خوانش و تدوین: فرهاد آقابابایی

#دان
#Done
#Sherwin_Vakili
#شروین_وکیلی
#رام
#Ram
#خرداد

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *