رام – دوم خرداد



روزشمار ایرانی معنادار
رخدادهای مهم ایران و جهان

دوم خردادماه با تکاپوهای مذهبی رنگارنگی مصادف است که برخی‌شان فرجام‌هایی خونین داشته‌اند. مهم‌تر از همه در تاریخ معاصرمان آن که در ۱۲۲۳ ملا حسن بشرویه که در جستجوی بابِ امام زمان در ایران سفر می‌کرد، در شیراز علی محمد باب را دید و ادعای نبوت او را پذیرفت. در عالم مسیحیت هم این روز با روایت‌هایی از الهام و معجزه گره خورده است. مثلاً بنا به روایت‌های اساطیری در چنین روزی به سال ۲۲۳ خورشیدی روح سنت جیمز در نبرد قوای آستوریاس با خلیفه‌ی اموی قرطبه ظاهر شد و باعث شد مسیحیان در نبرد کلاویخو پیروز شوند. البته ناگفته نماند که چنین جنگی اصولا رخ نداده و به کل داستانی بیش نیست، هرچند امروز اسپانیایی‌ها سالگردش را گرامی می‌دارند!
در همین روز به سال ۸۰۹ قوای بورگوندی ژاندارک را اسیر کردند، و او نیز ادعای ارتباط با عالم بالا را داشت و انگلیسی‌ها به همین بهانه به شکلی دلخراش اعدامش کردند. در ۸۷۷ هم کشیشان جیرونامو ساوونارولا مصلح اجتماعی ایتالیایی را، که او هم مدعی کشف و شهود بود، به جرم کفر بر تیرک بستند و سوزاندند. نسخه‌ای ابلهانه از همین جانفشانی‌ها در راه الهام و اوهام به سال ۱۳۸۵ رخ داد و آن زمانی بود که دو بمب‌گذار انتحاری داعشی در یمن خود را منفجر کردند و ۴۵ نفر را که برخی‌شان سربازان ارتش یمن بودند همراه خود کشتند. در همین روز هشت انتحاری دیگر در جبله و طرسوس (در سوریه) ‌خود را منفجر کردند و ۱۸۴ شهروند را کشتند و دویست تن دیگر را به سختی زخمی کردند.
دوم خردادماه روز درگیری ایرانیان با نیروهای استعماری هم هست. در ۱۲۷۴ نصرالله‌خان افغان با نود نفر به انگلستان سفر کرد و در برابر ملکه ویکتوریا چاکرانه رفتار کرد و دستش را بوسید و به همین خاطر در روزنامه‌های پارسی‌زبان مورد ریشخند قرار گرفت. در ۱۲۹۷ روحانيون فارس اعلاميه‌اي انتشار داده مردم را به قيام عليه بيگانگان تهييج كردند. در نتیجه عشایر جنوب سر به شورش برداشتند و غالب شهرهاي فارس را از نیروهای انگلیسی پاکسازی کردند. دقیقاً در همین روز استالین یک ماه بعد از کشتار مردم باکو به دست کمونیست‌ها در روزنامه‌ی پراودا مطلبی منتشر کرد و در آن موضع رسمی بلشویک‌ها را درباره‌ی وقایع باکو شرح داد. در این متن، او مردم باکو (یعنی قربانیان) را سرزنش کرد و گفت که به خاطر عقاید ارتجاعی‌شان (پایبندی به دین اسلام و هویت ایرانی) دارند راه ‌ترقی سرزمینشان را سد می‌کنند! دو سال بعد در همین روز (۱۲۹۹) رقیب و دشمن سرسخت استالین یعنی تروتسکی به طور رسمی از جنبش جنگل هواداری کرد و میرزا کوچک‌‌خان را ستود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
درود یاران
به کانال «دان» خوش آمدید، «دان» رسانه‌ایست برای پراکندن دانایی، و فیلم‌هایی کوتاه در زمینه‌های علوم انسانی و دانشهای تجربی را برای همه‌ی پارسی‌زبانان فراهم می‌‌آورد، و با داشتن زیرنویس انگلیسی برای گستره‌ی عامتری از مخاطبان نیز سودمند است. برای خبرگیری و دسترسی به آثار بعدی «دان»، هموند این رسانه شوید و با ما همراه باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پژوهش و نگارش: دکتر شروین وکیلی
ویرایش و پردازش: بهنوش عافیت‌طلب
خوانش و تدوین: فرهاد آقابابایی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#دان
#Done
#Sherwin_Vakili
#شروین_وکیلی
#رام
#Ram
#خرداد

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *