راه‌آهن شلمچه – بصره؛ پلی برای دستیابی به بازار‌های اروپا و آفریقا

خبرگزاری میزان _ عملیات اجرایی خط راه‌آهن شلمچه – بصره در ۱۱ شهریور سال‌جاری با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر عراق آغاز شد. 

محمد مخبر در رابطه با این پروژه ریلی گفت: حجم تجارت بین ۲ کشور ایران و عراق در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون یورو در سال است که در صورت رفع موانع این عدد به ۲۰ میلیون یورو خواهد رسید. 

مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی، نیز در رابطه با این پروژه گفت: این خط راه‌آهن تا ۲ سال آینده تکمیل خواهد شد. 

کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند احداث راه‌آهن شلمچه – بصره موجب کاهش هزینه‌های حمل کالا و ۲ برابرشدن صادرات ایران به عراق از ۱۰ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار می‌شود. 

خط راه‌آهن شلمچه – بصره تنها خط ریلی بین ایران و عراق نیست

در همین خصوص یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: خط راه‌آهن شلمچه – بصره یکی از خطوط مهم و استراتژیک بین ۲ کشور است، این پروژه نه‌تنها بین ایران و عراق بلکه بین سایر کشور‌های منطقه مثل سوریه، اردن، عمان و حتی کشور‌های مدیترانه ارتباط برقرار خواهد کرد. 

وی با تاکید بر اینکه پروژه احداث راه‌آهن شلمچه – بصره از حدود ۴۰ سال پیش طراحی شده است، گفت: اهمیت ساخت این پروژه برای دشمنان در این سال‌ها کاملا مشهود بوده و آن‌ها به عناوین مختلف بر سر راه تکمیل این پروژه سنگ‌اندازی می‌کردند، اما اکنون ۲ کشور با اراده قوی تصمیم به راه‌اندازی آن کرده‌اند. 

آل‌اسحاق یکی از مزایای این پروژه را افزایش حجم مراودات تجاری با عراق دانست و اعلام کرد: در حال حاضر مساله حمل‌ونقل یکی از مشکلاتی است که بر سر راه تجارت ۲ کشور وجود دارد. برای صادرات کالا به عراق می‌بایست کالا یکبار در مرز تخلیه و برای ورود به عراق مجدد بارگیری شود که این مساله هم باعث افزایش هزینه و هم باعث ایجاد خسارت به کالا خواهد شد. 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در ادامه با اشاره به اینکه حجم معاملات ۲ کشور ایران و عراق حدود ۱۰ میلیارد دلار است، افزود: احداث راه‌آهن شلمچه – بصره یکی از راه‌هایی است که باعث رسیدن به حجم معاملاتی ۲۰ میلیارد دلاری در آینده خواهد شد. 

وی بازار عراق را یک بازار مناسب برای کالا‌ها و خدمات ایرانی دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط کشور عراق، بازار این کشور پذیرای انواع کالاها، خدمات فنی و مهندسی و حتی خدمات آموزشی تا ۱۵ سال آینده باشد.

آل‌اسحاق همچنین تصریح کرد: در حال حاضر به‌علت شرایط کشور عراق کالا و خدماتی از این کشور به ایران وارد نمی‌شود و همین مساله هم باعث ایجاد یک شرایط نامتوازن تجاری شده است، اگر این خط راه آهن احداث شود احتمال رفع این ناترازی و برابری حجم صادرات و واردات وجود خواهد داشت.

راه‌آهن شلمچه – بصره زیرساختی برای تسهیل امور صادرات است

حسن شمشادی، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، نیز در گفت‌وگو با میزان با تاکید بر اینکه راه‌آهن شلمچه – بصره به‌عنوان یک زیرساخت برای توسعه تجاری میان کشور‌ها تلقی می‌شود، اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌ها یکی از اساسی‌ترین مسائل در زمینه تجارت است که همواره بخش خصوصی بر آن تاکید دارد و موجب تسهیل در امور بازرگانان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی خواهد شد. 

به گفته وی، موضوع اتصال ریلی ایران به عراق از سال‌های گذشته مطرح شده، اما در حال حاضر با همت دولت سیزدهم و انجام مسائل کارشناسی این پروژه به مرحله راه‌اندازی رسیده است. 

شمشادی در ادامه افزود: پروژه یادشده در کنار اتصال ریلی ایران به عراق، موجب اتصال ریلی ایران به سوریه و دسترسی به دریای مدیترانه نیز خواهد شد و موجب کاهش هزینه‌های حمل و دسترسی به بازار‌های فرامنطقه‌ای می‌شود. 

به گفته دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، این پروژه در ابتدا موجب افزایش حجم تجارت میان ایران و عراق و سپس افزایش تجارت با سوریه، اردن و ۲۲ کشور اروپایی و آفریقایی مستقر در سواحل مدیترانه خواهد شد. 

راه‌آهن شلمچه – بصره کم‌هزینه‌ترین راه ارسال کالا به سوریه

شمشادی با اشاره به اینکه صادرات کالا به سوریه در حال حاضر به ۳ روش در حال انجام است، گفت: یکی از این روش‌ها ارسال محصولات و کالا‌های ایرانی به‌صورت مستقیم از بندرعباس به بندر لاذقیه سوریه به‌وسیله خطوط کشتیرانی است.

وی دومین روش را استفاده ترکیبی از خطوط زمینی و دریایی دانست و اعلام کرد: در روش دوم که یکی از هزینه‌برترین روش‌های صادرات کالا به سوریه است، کالا‌ها و محصولات ایرانی از مسیر زمینی به بندر مرسین ترکیه حمل و از آنجا با خطوط کشتیرانی به طرابلس لبنان ارسال و از آن‌جا به سوریه حمل می‌شوند. 

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در ادامه با اشاره به اینکه مسیر زمینی ایران – عراق – سوریه، سومین مسیر مورد استفاده برای ارسال کالا به سوریه است، افزود: این مسیر چند وقتی است مورد بهره‌برداری قرار گرفته، اما استفاده از این مسیر به‌علت مشکلاتی که بر سر راه آن وجود دارد در حال حاضر دشوار است.

به گفته شمشادی، استفاده از خط ریلی راه‌آهن شلمچه – بصره در کنار این ۳ روش موجب بهبود مراودات تجاری با سوریه خواهد شد.  

وی با اشاره به اینکه حجم صادرات به سوریه در سال گذشته ۲۴۲ میلیون دلار بوده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال‌جاری ۱۰ الی ۱۲ درصد افزایش یابد. 

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در پایان تصریح کرد: راه‌آهن تنها یک مساله زیرساختی است و باید برای افزایش حجم تجارت موانع دیگر بر سر راه تجار و فعالان اقتصادی برداشته شود؛ چرا که در حال حاضر سوریه در تلاش است پس از مشکلاتی که در سال‌های گذشته داشته به تولید داخلی خود تکیه کند و باید ایران برای افزایش مبادلات، بازار هدف خود را به درستی شناسایی کند. 

انتهای پیام/

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *