ربات‌های تغییر شکل دهنده با الهام از طبیعت طراحی ه‌اند

دانشگاه ایالتی کلرادو از ربات‌های تغییر شکل دهنده با توانایی الهام گرفتن از طبیعت رونمایی . ربات‌ها جهشی در فناوری رباتیک محسوب می‌شوند.

ربات‌های تغییر شکل دهنده از طبیعت الگوبرداری می‌کنند، می‌توانند بدن و پاهای خود را تغییر داده و از سازگاری موجودات زیستی منطقه با محیط‌های مختلف تقلید کنند. سه ربات از جانداران در طبیعت الهام می‌گیرند، توسط تیمی از محققان و مهندسان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه ساخته ه‌اند. مقاله مرتبط با مطالعه تازگی در مجله «نیچر» چاپ ه .

در طراحی ربات‌ها، از یک عضله مصنوعی سبک وزن مشا ماهیچه‌های انسان فاده ه قادر در پاسخ جریان الکتریسیته منقبض شود. با تعبیه عضله مصنوعی در ستون فقرات ربات یا در پوست آن، حالا ربات می‌تواند تغییر شکل دهد. در مجموع روی بسیار امیدوار کننده زیرا دانشمندان را سمت توسعه ربات‌هایی سوق می‌دهد می‌توانند در محیط‌های سخت و چالش برانگیز حرکت ه و کار کنند.

«جیانگو ژایٔو» یکی از محققین پروژه توضیح داد ربات‌ها با فاده از موادی ساخته ه‌اند حکام آن‌ها در برابر نوسانات دما تغییر می‌کند. پس نیاز سیستم‌های قدرتمند اما دست و پا گیر مانند پیچ‌های مغناطیسی از بین می‌رود. انعطاف‌پذیری آن‌ها‌ را برای کمک بالقوه در عملیات جستجو و نجات در مناطق آسیب دیده مجهز می‌کند.

در مقاله منتشر ه، سه طرح ربات تغییر شکل دهنده صورت مجزا ارایٔه ه . اولی، یک گیره قادر تشخیص محیط و تغییر شکل با هدف اثرگذاری بر روی اجسام اطراف . دومی یک ربات چهارپا می‌تواند خود را خمیده یا صاف کند و راحتی از شکاف‌ها عبور کند. در نهایت ربات سوم، رباتی قادر شکل و موقعیت پاهای خود را تغییر داده تا هم روی آب و هم روی خشکی راه برود.

ربات‌های تغییر شکل دهنده

ژایٔو توضیح داد: «قورباغه‌ها می‌توانند نوع تغییرات را راحتی در بدن خود انجام دهند. ما از دگرگونی بدن آن‌ها الهام گرفتیم تا ربات‌های تغییر شکل دهنده را خلق کنیم. هرچند ربات‌ها هنوز کاملا آزادی عمل قورباغه‌ها را ندارند، اما پیشرفت چشمگیری امیدوار کننده .»

تیم از سال ۲۰۱۷ تاکنون بر روی پروژه کار ه و قصد در مراحل بعدی پروژه با افزودن حسگرها و دوربین‌های مختلف، ربات را طوری مجهز کند بتواند صورت مستقل مسیریابی کند و ترین مسیر را در میان مسیرهای مختلف برای خود انتخاب کند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *