رهبران ایران و ژاپن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار می‌کنند

خبرگزاری رسمی ژاپن، کیودو، روز یکشنبه ۲۹ مرداد، به نقل از یک منبع دیپلماتیک ایرانی که به نام او اشاره نشده، گزارش کرد که رهبران ایران و ژاپن در اواخر شهریورماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار خواهند کرد، تا درباره موضوعاتی از جمله برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند.

کیودو در تحلیل دلایل دیدار ابراهیم رئیسی با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، نوشته است که ایران قصد دارد روابط با ژاپن را که «به طور سنتی یک کشور دوست است»، ارتقا دهد تا از انزوای بین‌المللی اجتناب کند، «زیرا مذاکرات ایران با ایالات متحده و اروپا بر سر توافق هسته‌ای آنها متوقف شده است».

درباره این گزارش وزارت خارجه ژاپن هنوز اظهار نظری نکرده است.

کیشیدا و رئیسی سال گذشته نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کرده بودند.

کیودو، همچنین پیش‌بینی کرده که موضوع ارائه پهپادهای ایران به روسیه که در جنگ اوکراین استفاده می‌شود، از موضوعات مورد بحث در دیدار دو طرف باشد.

در این گزارش همچنین به دعوت ابراهیم رئیسی از نخست‌وزیر ژاپن برای سفر به ایران و تمایل ایران برای لغو انسداد سه میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در ژاپن اشاره شده است.

همچنین به نوشته کیودو، انتظار می رود طرف ژاپنی بر ایمنی در تنگه هرمز، به عنوان شریان اصلی حمل و نقل نفت خامی که ژاپن مشتری آن است، تأکید کند.

گزارش خبرگزاری رسمی ژاپن در مورد دیدار آتی رهبران ایران و ژاپن، به فاصله کمتر از دو هفته از سفر حسین امیرعبداللهیان به توکیو و دیدار به وزیر خارجه ژاپن منتشر شده است.

دیداری که در آن وزیر خارجه ژاپن از غنی‌سازی اورانیوم در ایران و ارسال پهپاد به روسیه ابراز نگرانی کرده بود.

در دیدار وزیران خارجه دو کشور، حسین امیرعبداللهیان مدعی عدم ارسال پهپاد به روسیه شد، اما سه روز بعد در آفریقای جنوبی گفت که روسیه قول داده از تسلیحات ارسالی تهران به این کشور در جنگ اوکراین استفاده نکند.

با استفاده از گزارش‌های ژاپن‌تایمز و رادیوفردا/ م.ا.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *