رهبران سنا به دنبال محدود کردن «خرید قاضی» هستند

شاکیان در برخی از پرونده‌های پرمخاطب و پرمخاطب دریافته‌اند که در برخی از دادگاه‌های فدرال کشور، انتخاب یک قاضی دلسوز کار سختی نیست.

چنین خریدهای قاضی، به ویژه در پرونده هایی که حقوق سقط جنین و سیاست مهاجرت را به چالش می کشند، مورد توجه فزاینده ای قرار گرفته است. ماه گذشته، نهاد سیاست گذاری قوه قضاییه فدرال از همکاران خواست تا با تعیین تصادفی بزرگ ترین پرونده های مدنی در 94 دادگاه منطقه فدرال، از این رویه جلوگیری کنند. اما در دو دادگاه در تگزاس، که محل مناسبی برای چنین چالش‌هایی است، قضات گفتند که دستورالعمل‌ها را اجرا نخواهند کرد و طبق معمول به کار خود ادامه خواهند داد.

اکنون، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ارشد سنا تصمیم گرفته‌اند کنگره وارد عمل شود. روز چهارشنبه، رهبر اکثریت سنا، چاک شومر، و رهبر اقلیت، میچ مک‌کانل، هر کدام قصد دارند قانونی را معرفی کنند که نحوه تعیین موارد خاص را تغییر دهد. دادگاه های فدرال هر کدام می گویند که هدف لوایح مربوطه آنها ریشه کن کردن تعقیب قضات دلسوز توسط اصحاب دعوای باهوش است. اما لوایح در تلاش برای انجام این کار روش‌های متفاوتی دارند.

لایحه سناتور شومر دستورالعمل ماه گذشته کنفرانس قضایی، نهاد سیاستگذاری قوه قضاییه فدرال را دنبال می کند. این امر به هدفمندترین شکل خرید قاضی پایان می دهد، جایی که شاکیان با تشکیل پرونده در یک بخش کوچک که یک یا دو قاضی کارمند آن است، سیستم تعیین پرونده یک منطقه را بازی می کنند.

سناتور شومر در مصاحبه ای گفت، سیستمی که در آن شاکیان می توانند قاضی خود را انتخاب کنند، “سیستم عدالت را منحرف می کند، که قرار است مستقیماً در وسط باشد.”

لایحه سناتور مک‌کانل به نگرانی‌ها در مورد شاکیانی که به صورت استراتژیک در بخش‌های تک قاضی تشکیل پرونده می‌دهند، رسیدگی نمی‌کند. در عوض، به دنبال محدود کردن قدرت یک قاضی دادگاه منطقه ای برای صدور حکم سراسری و مسدود کردن سیاست فدرال در سراسر کشور است. این لایحه دامنه احکام دادگاه منطقه ای را به طرفین پرونده یا احزاب مشابه در محدوده منطقه محدود می کند. برای مثال، اگر یک قاضی فدرال تشخیص دهد که یک سیاست مهاجرتی ایالات متحده مغایر با قانون اساسی است، آن تصمیم، تحت لایحه آقای مک کانل، هیچ اثر فوری در خارج از مرزهای ناحیه قاضی نخواهد داشت. لایحه مک‌کانل همچنین محدودیت‌های جدیدی را برای اینکه طرف‌های دعوی در پرونده‌های ثبت اختراع و بدهکارانی که به دنبال ورشکستگی هستند، می‌توانند پرونده‌های خود را تشکیل دهند، تعیین می‌کند.

نقش قضات فدرال در بخش‌های کوچک که به پرونده‌های بزرگ ختم می‌شوند توجه بیشتری را به خود جلب کرده است، به ویژه پس از اینکه یک پرونده ملی حقوق سقط جنین به قاضی متیو جی. کاکسماریک، تنها قاضی در بخش آماریلو در ناحیه شمالی تگزاس خاتمه یافت. مخالف صریح سقط جنین

در این پرونده، قاضی Kacsmaryk حکم داد که تاییدیه 23 ساله سازمان غذا و دارو درباره داروی سقط جنین میفپریستون نامعتبر است. تصمیم او تا حدی در دادگاه تجدید نظر لغو شد و این موضوع اکنون در دادگاه عالی است. در به چالش کشیدن سیاست‌های مهاجرتی دولت اوباماکر و بایدن، کن پکستون، دادستان کل تگزاس، مکرراً به دنبال رسیدگی به پرونده‌ها توسط قاضی کاکسماریک و سایر قضات که ریاست بخش‌های تک قاضی تگزاس را بر عهده دارند، بوده است.

بسیاری از کارشناسان حقوقی، از جمله تعدادی از قضات معرفی شده توسط روسای جمهور جمهوریخواه، استدلال کرده اند که خرید قاضی مشروعیت قوه قضاییه را تضعیف می کند. جودیت رسنیک، استاد دانشکده حقوق ییل، گفت: «این اتفاق نظر وجود دارد که شما نباید قاضی را انتخاب کنید که در مورد پرونده شما تصمیم می گیرد. “قانون کمک خواهد کرد تا تاکید شود که این اجماع توسط کنگره مشترک است و به مکانیسم های اجرای آن اضافه شود.”

استفان ولدک، استاد دانشکده حقوق دانشگاه تگزاس، گفت که پیشنهاد سناتور مک کانل حذف دستورات سراسری بیش از حد است. او گفت: «معقول‌ترین دیدگاه این است که تعداد زیادی وجود دارد، اما نه اینکه هیچ‌کدام نباشند. “گفتن “دیگر دستورات سراسری هرگز” حل مشکل اشتباه است.”

برخی از تهاجمی‌ترین تلاش‌های سیاستی رئیس‌جمهور دونالد جی. ترامپ با دستورات سراسری مسدود شد و این امر باعث شد که احکام گسترده دادگاه هدف منتقدان جمهوری‌خواه باشد. دولت ترامپ ادعا کرد که مواجه شده است 55 چنین چالشی در سه سال، در مقایسه با 19 دستور در سراسر کشور علیه سیاست های دولت اوباما. ویلیام پی بار، دادستان کل آقای ترامپ، در مورد هشدار داد «قاضی منفرد، غیرمنتخب، مادام العمر» که «بر شاخه‌های سیاسی غلبه می‌کند» تا «دیدگاه‌های بالقوه نامتعارف یا اشتباه از قانون» را تحریف کند.

سناتور شومر گفت که لایحه او بر تقسیمات تک قاضی متمرکز است، زیرا او آنها را “وحشی ترین” شکل خرید قاضی می دانست و به این دلیل که کنفرانس قضایی قبلاً خواستار اصلاحات مشابه شده بود.

چشم انداز قانونی شدن هر دو لایحه نامشخص است. او گفت که از صبح روز چهارشنبه، لایحه سناتور شومر 38 حامی داشت. سخنگوی سناتور مک کانل گفت که لایحه او دو حامی دارد. هیچکدام از این لایحه ها هیچ حامی مالی از طرف مقابل جذب نکرده بودند.

آقای ولدک، استاد حقوق دانشگاه تگزاس، گفت که صرف نظر از اینکه آیا هر یک از این لایحه ها به قانون تبدیل می شود یا خیر، آگاهی دو حزبی در کاپیتول هیل یک تحول مثبت بود. او گفت: «صرف اذعان دو سناتور به چنین جهان بینی های بسیار متفاوتی مبنی بر اینکه چیزی وجود دارد که ارزش اصلاح دارد، اولین قدم بسیار خوبی است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *