روحیه ایران و آمریکا در بازی ژئوپلیتیک: همکاری یا هنجارشکنی؟

روابط دو کشور بزرگ، ایران و آمریکا همواره تحت تأثیر عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی و نیز نقش ژئوپلیتیک قرار گرفته است. واقعیت این است که در برخی موارد، روحیه ایران و آمریکا در بازی ژئوپلیتیک به تعامل و همکاری می‌انجامد، در حالیکه در سایر موارد، به هنجارشکنی و تعارض تبدیل می‌شود.

امروزه تمامی دولت‌ها واقعیت رقابت در بازی ژئوپلیتیک را پذیرفته و در راستای دستیابی به منافع ملی خود تلاش می‌کنند. همین موضوع در دوران های مختلف تاریخ همواره به بهبود یا تشدید روابط بین کشورها انجامیده است. ایران و آمریکا نیز در طول سالیان گذشته تجربه‌هایی از حاکمیت، همکاری و نیز هنجارشکنی داشته اند.

در مدت‌هایی که روزهای دارای برخورد و تنش بین این دو کشور بوده است، دلایلی همچون استخوان خواری ایران در برنامه هسته‌ای، حضور نظامی در به تأخیر انداختن مراحل برجام و حملات سایبری به زیرساخت‌های ایرانی از جانب آمریکا نقش اساسی در هنجارشکنی روابط این دو کشور داشته است.

در عین حال روحیه همکاری در خصوص نقاط مشترک و منافعی نظیر مبارزه با مواد مخدر، تروریسم، نفوذ بیگانه و حفظ ثبات منطقه‌ای همچون مقابله با داعش، همچنان می‌تواند زمینه همکاری بین دو کشور را فراهم کند.

قطعنامه‌های سازمان ملل، کنوانسیون‌ها و توافقات بین‌المللی نیز حاکی از این همکاری های ممکن بین کشورها هستند. برای مثال، تحقق تعهدات طرفین در جریان برنامه اقدام مشترک جامع (برجام) به منظور حفظ ثبات منطقه‌ای و توسعه صلح به صورت مشترک از نمونه‌های این همکاری است.

با وجود تنش‌ها و تضادات، حقیقت این است که میان ایران و آمریکا همواره رویاهای هنجارشکنانه از مشتراک بودن در جهت پایداری منطقه‌ای و جهانی توسط سیاستمداران و اقشار جامعه هر دو کشور وجود داشته است که در فرصت‌های مناسب به یکپارچگی پلیدا نزدیک شده‌اند.

دیدگاه های تفاوت دار با محور مدیریت دولت در هر دو کشور ورای ارتباطات رسمی نهفته است. در حالی که مسئولین آمریکایی همواره بر تمرکز بر گسترش مدیریت دولتی و سختگیری در قبال ایران تاکید داشته‌اند، رهبران ایرانی نیز با تاکید بر وفاق ملی و پایبندی به اعتبار خدمت به مردم و ملت ایران، راه کارهایی در جهت برقراری تعاملات مثبت این دو کشور پیش گرفته‌اند.

از این رو، روحیه ایران و آمریکا در بازی ژئوپلیتیک متناسب با جریانات روز جهان و منافع داخلی خود دامن می‌زند و می‌تواند با همکاری یا هنجارشکنی نهایی، بستری را برای تحولات و تغییراتی مؤثر در کشورهای منطقه فراهم‌سازد.
.
منبع : اجتم

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *