روسیه، اوکراین را به حمله پهپادی جدید به یکی از ساختمان‌های مسکو متهم کرد

مقام‌های روسیه روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد اوکراین را به یک حمله پهپادی دیگر به مسکو و حومه این شهر متهم کرده و گفتند که هدف یکی از این حملات همان ساختمانی بوده است که چند روز پیش در یک حمله پهپادی آسیب دیده بود.

مقام‌های روس تشدید حملات پهپادی به مسکو را «نشانه‌ای از شکست ضد حملات ارتش اوکراین در جبهه‌های جنگ» عنوان کرده‌اند، اما به گفته کارشناسان، تداوم حملات پهپادی به مسکو نشانه ضعف پدافند ضدهوایی روسیه است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، چند روز پیش گفته بود که «جنگ به مرور به خاک روسیه کشانده خواهد شد» ولی مسئولیت حملات پهپادی به مسکو را برعهده نگرفت.

در رویدادی دیگر، فرماندار نظامی استان خارکیف اوکراین گفت که روسیه دوشنبه شب با استفاده از پهپادهای ایرانی به شهر خارکیف، مرکز این استان، حمله کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از این پهپادها به یک ساختمان آموزشی سه‌طبقه برخورد کرد و قسمتی از سقف و دو طبقه فوقانی ساختمان آسیب دیده است. در زمان وقوع حمله هیچ‌کس در ساختمان نبوده است.

سه پهپاد دیگر نیز به یک مجموعه ورزشی در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، اصابت کردند که بر اثر آن، بخشی از یک ساختمان دو طبقه در این مجموعه آسیب دید و یک نگهبان ۶۳ ساله زخمی شده است.

استاندار خرسون نیز اعلام کرد که ارتش روسیه بامداد سه‌شنبه شهر خرسون را گلوله‌باران کرده و بر اثر این حملات، یک مرکز پزشکی آسیب دیده و یک پزشک و یک پرستار مجروح شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در اولین ساعات بامداد سه‌شنبه دو پهپاد اوکراینی را در آسمان منهدم کرده و یک پهپاد دیگر را با ارسال امواج رادیویی از کار انداخته است. پهپاد سوم به یک آسمان‌خراش در مرکز تجاری شهر مسکو اصابت کرده و به نمای ساختمان آسیب زده است.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، گفت این پهپاد به همان ساختمانی اصابت کرده است که روز یکشنبه نیز در حملات پهپادی آسیب دیده بود.

این ساختمان در فاصله تقریباً هفت کیلومتری کاخ کرملین قرار دارد و دفاتر چند نهاد دولتی از جمله مرکز وزارت توسعه اقتصادی، وزارت توسعه دیجیتال و ارتباطات و وزارت صنایع و بازرگانی در آنجاست. به گفته او حمله روز سه‌شنبه تلفاتی نداشته است.

شهردار مسکو افزود پهپاد به طبقه بیست‌ویکم این ساختمان اصابت کرده که دفاتر وزارت توسعه اقتصادی در آنجا قرار دارد. به گفته او حدود ۱۵۰ متر از نمای شیشه‌ای ساختمان آسیب دیده است. یک مقام این وزارتخانه به خبرگزاری‌های روسیه گفت کارمندان این ادارات اکنون از خانه کار می‌کنند.

هنوز دلیل اصابت مجدد پهپادهای مهاجم به این ساختمان روشن نیست. در هر دو مورد وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که پهپاد مهاجم پیش از اصابت به این ساختمان با ارسال امواج رادیویی از کار افتاده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد کارآمدی پدافند هوایی در منطقه مسکو گفت: «تهدیدها واقعی است و اقدامات ضروری در دست اجراست.» او خبرنگاران را برای دریافت توضیحات بیشتر به وزارت دفاع روسیه ارجاع داد.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، در توئیتی نوشت که مسکو «با سرعت به جنگ تمام‌عیار خو می‌گیرد و به قلمرو طراحان و مسببان جنگ کشیده خواهد شد تا هزینه اعمال خود را بپردازند.» او دخالت حکومت اوکراین در این حملات پهپادی را نه تأیید و نه تکذیب کرد.

وزارت دفاع روسیه در بخش دیگری از بیانیه روز سه‌شنبه خود گفت که اوکراین دوشنبه شب تلاش کرد با پهپاد به دو ناو جنگی روسیه در دریای سیاه حمله کند.

اهداف این حملات کشتی‌های «سرگئی کوتوف» و «واسیلی بیکوف» بودند که در فاصله ۳۴۰ کیلومتری بندر سواستوپول در شبه‌جزیره کریمه حضور داشتند. وزارت دفاع روسیه افزود که هر سه پهپاد رهگیری و منهدم شده‌اند.

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر حملات روسیه به نقاط مختلف کشور دست‌کم ۱۲ غیرنظامی کشته و ۱۰۴ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

در بخشی از این بیانیه خاطرنشان می‌شود که تنها در حمله موشکی به شهر کریویی ری، زادگاه ولودیمیر زلنسکی، که روز دوشنبه روی داد هفت نفر از جمله یک دختر ۱۰ ساله کشته شدند. این مرگبارترین حمله موشکی روسیه طی هفته‌های اخیر است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *