روسیه از فشار «غیرقابل قبول» غرب بر ایران درباره توافق هسته‌ای انتقاد کرد

وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد در بیانیه‌ای از تلاش‌های غرب برای حفظ فشارها علیه ایران، با توجه به شکست مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، انتقاد کرد.

وزارت خارجه روسیه پس از نشست سرگئی ریابکوف٬ معاون وزیر خارجه این کشور در ۱۶ و ۱۷ مرداد با همتایان ایرانی خود در تهران، اعلام کرد٬ مسکو و تهران همسو با یکدیگر معتقدند ناکامی در اجرای توافق هسته‌ای برجام به دلیل تداوم «سیاست نادرست فشار حداکثری» است که توسط آمریکا و طرف‌هایی که مشابه آن فکر می‌کنند، دنبال می‌شود.

سرگئی ریابکوف در تهران با علی باقری کنی و رضا نجفی، همتایان ایرانی، خود دیدار و در خصوص برجام و سایر مسائل امنیتی گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه تصریح کرد: در جریان این مذاکرات دو طرف «هر گونه تلاش از سوی کشورهای غربی برای تحمیل طرح‌ها و رویکردهای جدید به بهانه حل مشکلات مرتبط با برجام را که می‌توانند به همکاری‌های مشروع و دوجانبه مفید بین روسیه و ایران در عرصه‌های مختلف آسیب بزنند، غیرقابل قبول دانستند.»

بیانیه وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که توافق هسته‌ای برجام که در سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش کشور دیگر منعقد شد و شورای امنیت با قطعنامه ۲۲۳۱ آن را تایید کرد، یک توافق مهم است که «هیچ جایگزین منطقی» دیگری ندارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، کشورش را در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای «برنامه جامع اقدام مشترک»٬ موسوم برجام٬ خارج و در چارچوب «راهبرد فشار حداکثری» برای دستیابی به توافق جدیدی با ایران، تحریم‌های گسترده‌ای علیه تهران اعمال کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز از آن زمان٬ با عدول از تعهداتش در چارچوب برجام٬ فعالیت هسته‌ای خود را گسترش داده است.

به دنبال روی کار آمدن دولت جو بایدن، ایالات متحده دور تازه‌ای از مذاکرات برای احیای برجام را آغاز کرد، اما این مذاکرات از تابستان سال گذشته متوقف شده است. آمریکا٬ ایران را به درخواست‌های فرابرجامی متهم کرده.

پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران و همکاری نظامی ایران و روسیه نیز مقام‌های الایات متحده بارها عنوان کرده‌اند که مذاکرات احیای برجام دیگر در اولویت دولت بایدن قرار ندارد.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *