روسیه برای یافتن آب در ماه، کاوشگر لونا-۲۵ را به فضا پرتاب کرد

روسیه در تلاش برای پیدا کردن آب بر سطح کره ماه، روز جمعه برای نخستین بار پس از حدود نیم قرن فضاپیمایی را برای فرود بر ماه پرتاب کرد.

ماموریت فضاپیمای روسی فرود نرم بر قطب جنوبی ماه است، منطقه‌ای که گمان می‌رود پر از ذخایر یخ باشد، و در این راه با هند رقابت می‌کند که ماه گذشته فضاپیمای چاندرایان-۳ را پرتاب کرد. دو رقیب دیگر آن نیز ایالات متحده و چین هستند که برنامه‌های اکتشافی گسترده‌ای در رابطه با قطب جنوبی ماه دارند.

موشک «سایوز-۲.۱ ب» حامل کاوشگر «لونا-۲۵» از پایگاه فضایی «واستوچنی»، ۵۵۵۰ کیلومتری شرق مسکو در ساعت ۲:۱۱ بامداد جمعه به وقت مسکو شلیک شد.

یوری بوریسوف، رئیس فضایی روسیه، روز جمعه به خبرگزاری اینترفکس گفت که انتظار می‌رود این کاوشگر در روز ۲۱ اوت بر روی ماه فرود آید. پیش از این آژانس فضایی روسیه روز ۲۳ اوت را برای فرود کاوشگر بر سطح ماه تعیین کرده بود.

بر اساس گزارش اینتفرفکس، آقای بوریسوف پس از پرتاب این موشک به کارکنان پایگاه فضایی واستوچنی گفت: «اکنون ما منتظر روز بیست و یکم خواهیم بود. امیدوارم یک فرود نرم و بسیار دقیق بر سطح ماه اتفاق بیفتد.»

کاوشگر «لونا-۲۵» که تقریبا به اندازه یک خودروی کوچک است، برای یک سال در قطب جنوبی ماه عملیات اکتشافی خواهد داشت، منطقه‌ای که دانشمندان ناسا و آژانس‌های فضایی دیگر کشورها در سال‌های اخیر آثاری از یخ را در آن تشخیص داده‌اند.

نیل آرمسترانگ، فضانورد آمریکایی، با سفر به ماه در سال ۱۹۶۹ نخستین انسانی لقب گرفت که بر ماه قدم گذاشته است، اما ۱۰ سال قبل از آن کاوشگر لونا-۲ اتحاد جماهیر شوروی نخستین فضاپیمایی شده بود که به سطح ماه رسیده است. کاوشگر لونا-۹ نیز با ماموریت سال ۱۹۶۶ خود نخستین فضاپیمایی شد که فرود نرم بر سطح ماه داشت.

مسکو پس از آن بر مریخ متمرکز شد، اما از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، روسیه کاوشگرهای علمی به خارج از مدار زمین ارسال نکرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *