رژیم ایران برای بریتانیا و متحدانش «یک تهدید جدی» است

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا روز دوشنبه ۱۶ مرداد گفت رژیم ایران برای این کشور و متحدانش «یک تهدید جدی» و برای مخالفان و دگراندیشان ایرانی ساکن بریتانیا «یک خطر مستقیم» است.

رسانه‌های بریتانیایی چند روز پیش نیز گزارش داده بودند که سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای تحت فرمان آن را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی بریتانیا می‌داند.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا افزود که دولت این کشور «اقدامات قاطعی» علیه جمهوری اسلامی ایران را اتخاذ و اجرا کرده، ولی حاضر نشد در مورد احتمال تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران اظهارنظر کند.

به گزارش رسانه‌های بریتانیایی، اعضای دولت بریتانیا در این مورد اختلاف نظر دارند و از قرار معلوم وزارت خارجه این کشور به‌دلیل پیامدهای دیپلماتیک زیان‌بار و طولانی از اتخاذ این تصمیم اکراه دارد.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «من در مورد احتمال افزودن این یا آن نهاد به فهرست گروه‌های تروریستی وارد گمانه‌زنی نمی‌شوم.»

او با این حال تأکید کرد که دولت بریتانیا «ابزارهای گوناگونی در اختیار دارد و برای مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران» براساس کاربرد موثرترین و مناسب‌ترین ابزار تصمیم‌گیری خواهد کرد.

روزنامه ساندی‌تایمز روز ۱۵ مرداد به نقل از یک منبع نزدیک به وزیر کشور بریتانیا گزارش داد که «تهدیدهای حکومت ایران یکی از نگران‌کننده‌ترین موارد است و آن‌ها در مقایسه با گذشته تهاجمی‌تر شده و اشتهای آن‌ها بیشتر شده است.»

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا در پاسخ به این سوال که آیا سخنان این منبع بیانگر مواضع دولت است گفت: «بدون شک ما معتقدیم که رفتار حکومت ایران از جمله اقدامات سپاه پاسداران برای امنیت و ایمنی بریتانیا و متحدانش یک تهدید جدی است.»

او افزود: «افزایش غنی‌سازی و تهدیدهای مستقیم علیه مخالفان و دگراندیشان ایرانی ساکن بریتانیا مایهٔ نگرانی ویژه هستند. ما از سال ۲۰۲۲ تاکنون ۱۵ مورد توطئهٔ عوامل جمهوری اسلامی برای قتل و یا ربودن بریتانیایی‌های ایرانی‌تبار و ایرانی‌های ساکن کشور را شناسایی و خنثی کرده‌ایم.»

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا سپس خاطرنشان کرد: «ما به درستی علیه حکومت ایران اقدامات شدید و قاطعی، از جمله تحریم، اتخاذ کرده‌ایم و مقررات جدیدی وضع کرده‌ایم که براساس آن دولت می‌تواند با اختیارات بیشتری مقامات ارشد جمهوری اسلامی را تحریم و مجازات کند».

به گفته او، «حدود ۳۵۰ مقام و نهاد حکومتی در ایران تحریم شده‌اند.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان و رادیوفردا/ش.ر/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *