زنان محبوس در اوین بعد از شنیدن خبر جایزه، شعار «زن زندگی آزادی» سر دادند

نرگس محمدی در تماس تلفنی با پدرش از شادمانی زندانیان محبوس در بند زنان زندان اوین در واکنش خبر اعطای جایزه صلح نوبل او خبر داد.

خانواده نرگس محمدی در صفحه کاربری خانم محمدی در ستاگرام، خبر دادند فعال حقوق بشر زندانی، «با وجود ممنوعیت تماس تلفنی بند زنان در روزهای پنجشن و جمعه، دیروز بعدازظهر (۱۴ مهر) از طریق اخباری از بند مردان در زندان پخش ه ، خبر اعطای جایزه صلح نوبل را دریافت ه .»

نوشته خانواده خانم محمدی، «او و هم بندی‌هایش پس از پخش گزارشی در برنامه ۲۰:۳۰ صدا و سیما جایزه را کم اهمیت جلوه داده ، از صحت آن اطمینان پیدا ه و جشنی با شعار” زن ،زندگی، آزادی” برگزار ند.»

بر اساس گزارش، نرگس محمدی روز شن، ۱۵ مهر همچنین با پدرش تماس تلفنی گرفته و او گفته پس از شنیدن خبر اعطای جایزه نوبل صلح او، «بند زنان غرق شادی، سرود و فریاد “زن ، زندگی، آزادی “ و وقتی سرود “برای “ و سرود “روسری تو در بیار” را می‌خواندیم، برخی از هم‌بندی‌هایم می‌گریستند.»

خانواده او همچنین اعلام ند قدردانی از تلاش‌های فعال حقوق زنان، مرهمی بر رنج‌های آنها .

آنها در بیانیه‌ای گفتند با آن سال‌های غیبت خانم محمدی در کنار خانواده، «هرگز قابل جبران نیست»، اما «افتخار قدردانی از تلاش‌های نرگس برای صلح، مایه تسلی و مرهمی بر رنج‌های وصف‌ناپذیر م.»

از سوی دیگر، ۲۲ زن زندانی سیاسی با انتشار نامه‌ای، اهدای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی را گرامی ند و نوشتند جایزه «گامی خواهد سوی روشنایی بیشتر».

آنها گفته‌اند جایزه «ارج نهادن سال‌ها فعالیتش برای تحقق آزادی و برابری و رساندن صدای دادخواهی و حق‌طلبی جامعه ایران جهان.»

نویسندگان نامه با اشاره نرگس محمدی بی‌دریغ برای برملان «نقض سیستماتیک حقوق انسانی» در ایران تلاش ه ، تأکید ه‌اند او مسئولیتی خطیر برعهده : «مسئولیتی متضمن حفاظت از حقوق بشر، نه‌تنها برای امروز، در مسیر پیش رو برای ایجاد تفسیر در جامعه ایران .»

ناهید تقوی، سپیده قلیان، گلرخ ایرایی، سپیده کاشانی، زهرا توحیدی، هدی توحیدی، فائزه هاشمی، اره هدایت، مهوش ثابت، فریبا کمال‌آبادی، زهره سرو، شکیلا منفرد، محبو رضایی، نیلوفر حامدی، نسرین جوادی، آنیشا اسداللهی، نیلوفر بیانی، الهه محمدی، سپیده کشاور، مریم حاجی‌حسینی، سروناز احمدی و مهوش عدالتی نامه را امضا ه‌اند.

پیام‌های تبریک فرح پهلوی، مولوی عبدالحمید و زهرا رهنورد

در ادامه واکنش‌های مثبت جایزه، فرح پهلوی، آخرین مل ایران، روز شن در پیامی توئیتری اعطای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی را تبریک گفت.

او در پیام اعطای جایزه صلح نوبل خانم محمدی را «نمودی از اهمیت مبارزات آزادی‌خواهانه‌ زنان ایرانی در نگاه جهانیان» دانست.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان هم در پیامی در شب‌های اجتماعی اعطای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و مدافع «زن، زندگی، آزادی»، را تبریک گفت.

در پیام آمده : «خانم نرگس محمدی در مسیر عدالت‌خواهی و حقوق و کرامت انسانی حبس‌های طولانی، تهدیدها و مشکلات طاقت‌فرسایی را تحمل ه .»

زهرا رهنورد، فعال سیاسی، نیز در نامه‌ای از حصر خانگی خطاب نرگس محمدی نوشت زندانی سیاسی با دریافت جایزه صلح نوبل امسال «بر آبروی زنان ایران افزوده» .

خانم رهنورد در ادامه نوشت: «جای بسی تأسف و تأثر حاکمان ایران با خشونت‌های سبعانه در حق زنان مبارز و آزادیخواه و تضییع حقوق انسانی آنان و با کشتن دخترانی چون مهساها و آرمیتاها هر شادی را کام‌ ملت زهر تبدیل می‌کنند.»

همچنین مهدی نصیری، مدیر مسئول پیشین هفته‌نامه صبح، در پیامی ویدئویی با تبریک اعطای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی، خوار «همگرایی و اتحاد» نیروهای اپوزیسیون برای نجات ایران .

منتقد فعلی رهبر جمهوری اسلامی پیش از از هواداران سرسخت او شمار می‌رفت، خطاب «اپوزیسیون ایران‌خواه، صلح‌طلب و مدنی در داخل و خارج ایران» گفته عنوان یک روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، از آنها می‌خواهد جایزه را «مبنای همگرایی و اتحاد خود برای نجات ایران» قرار دهند.

او تأکید ه «رمز پیروزی اتحاد .»

پنى وانگ، وزير خارجه راليا، هم در پیامی ضمن قبال از اعطای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی، خوار آزادی او .

پیش از او نیز شمار زیادی از شخصیت‌ها و نهادهای بین‌المللی و نیز چهره‌های شناخته‌ه ایرانی در داخل و خارج از کشور نرگس محمدی بابت جایزه تبریک گفته ند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران و از مدافعان «زن، زندگی، آزادی»، روز ۱۴ مهرماه عنوان برنده جایزه صلح نوبل معرفی .

بیانیه کمیته نوبل صلح با شعار «زن، زندگی، آزادی» آغاز می‌ و مرگ مهسا ژینا امینی در باز گشت ارشاد نیز اشاره .

با فاده از شب‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ع.م/ ب.ب

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *