زندانیان سیاسی در بحرین پیشنهاد حکومت را رد و اعتصاب غذا را تمدید کردند

گروهی از زندانیان سیاسی در بحرین که در اعتصاب غذا به سر می‌برند، روز پنجشنبه ۹ شهریور، پیشنهادهای دولت را رد و مدت اعتصاب غذای خود را تمدید کردند.

این اقدام اعتراضی که از روز ۱۷ مرداد آغاز شده است، بزرگ‌ترین مورد از رویارویی سیاسی میان دگراندیشان و خاندان سلطنتی مورد حمایت ریاض در سال‌های اخیر است.

از سال ۲۰۱۱ که حکومت بحرین با حمایت و مشارکت نیروهای مسلح عربستان سعودی، اعتراضات موسوم به « بهار عربی» را سرکوب کرد، خاندان سنی مذهب آل خلیفه توانسته است جنبش‌­های مخالفان حکومت را که اکثر آنها شیعه هستند، مهار کند.

حوادث سیاسی در بحرین که اکثریت جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، همواره برای خاندان حاکم بر عربستان سعودی از حساسیت ویژه­ای برخوردار بوده است.

خاندان‌­های سلطنتی بحرین و عربستان سعودی در دهه‌­های گذشته بارها حکومت جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور داخلی بحرین و حمایت از گروه‌های مسلح در این کشور متهم کرده‌اند.

گروه­‌های حقوق بشری و خانواده­‌های زندانیان سیاسی بحرین می‌گویند، در حال حاضر حدود ۸۰۰ زندانی سیاسی در یکی از زندان­‌های اطراف منامه، پایتخت این کشور، در اعتراض به وضعیت دشوار و غیرانسانی زندان در حال اعتصاب غذا هستند و پیشنهاد روز پنجشنبه حکومت برای پایان دادن به اعتصاب غذا را رد کرده‌اند.

یکی از مسئولان نهاد حقوق بشری «موسسه حقوق و دمکراسی بحرین» گفت: «از سخنان زندانیان پس از انتشار بیانیه وزارت کشور چنین برمی آید که تا زمانی که حکومت با حسن نیت و جدیت کامل به درخواست‌های زندانیان پاسخ ندهد، اعتصاب غذا ادامه خواهد یافت.»

او خاطرنشان کرد که مطالبات مهم زندانیان اعتصابی، متوقف کردن مجازات زندانیان در سلول­‌های انفرادی، افزایش مدت هواخوری روزانه، اجازه برگزاری نماز جماعت، بهبود مقررات مربوط به ملاقات زندانیان و بهبود خدمات پزشکی و آموزشی است.

وزارت کشور بحرین روز پنجشنبه گفت که در نظر دارد مدت هواخوری زندانیان را دو برابر کند تا به دو ساعت افزایش بیابد و مدت ملاقات زندانیان و خانواده‌ها را نیز بیشتر کند و نرخ تماس تلفنی از زندان را مورد بازبینی قرار دهد.

دولت بحرین اعمال فشار بر زندانیان سیاسی را تکذیب کرده و مدعی است که مقررات زندان و نحوه رفتار با زندانیان سیاسی در چارچوب حفاظت از امنیت ملی کشور است.

دولت بحرین همچنین ادعا می‌کند که محاکمات و صدور احکام تمامی زندانیان سیاسی بر اساس معیارها و قوانین بین‌المللی صورت گرفته و تمام انتقادها از نحوه دادرسی و یا شرایط زندان را رد کرده است.

رئیس اداره زندان­‌ها و بازپروری بحرین به خبرگزاری رویترز گفت، تعداد زندانیانی که در اعتصاب غذا هستند ۱۲۱ نفر است و شمار آنها در سه هفته­‌ای که از اعتصاب غذا می‌گذرد، هیچ‌گاه بیشتر از ۱۲۴ نفر نبوده‌ است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *