زهرا رهنورد: آزادی من، در گرو آزادی ایران است

ملی مذهبی _ زهرا رهنورد، از رهبران «جنبش سبز» ایران، فاش کرد که مأموران امنیتی جمهوری اسلامی به او گفته بودند می‌تواند آزادی «فردی» داشته باشد و مثلاً به «زیارت» برود یا «سبزی بخرد»، اما حق فعالیت اجتماعی ندارد.

خانم رهنورد که همراه با همسرش میرحسین موسوی و دیگر رهبر جنبش سبز، مهدی کروبی، ۱۳ سال است در حصر خانگی به‌سر می‌برد، به فشارها بر ۵۷۰ فعال سیاسی، مدنی و فرهنگی که با امضای بیانیه‌ای خواستار آزادی آنها شده بودند، واکنش نشان داد.

او در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی «کلمه»، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شده، تأکید کرد که «البته این آزادی پیش‌کش خودشان. آزادی من، در گرو آزادی کشورمان ایران است.»

خانم رهنورد درباره افرادی که خواستار آزادی این سه تن از ۱۳ سال حصر خانگی و «انزوای بی‌امان» شده‌اند، اضافه کرده: «مأموران آنان را تهدید و گاه اهانت کرده‌اند و برای‌شان خط و نشان کشیده‌اند. حتی به دروغ گفته‌اند که «محصوران یا آزادی‌هایی دارند یا خود ‌حصرخواه هستند مثل رهنورد که خودش نمی‌خواهد آزاد باشد!… و البته این ادعا قصه‌ایست که سر دراز دارد.»او در توضیح این «قصه طولانی» نوشته که مأموران در سال ۱۳۹۷ به او گفتند می‌تواند به قم یا مشهد به زیارت برود، اما حق سخنرانی و فعالیت در امور زنان و فعالیت تحقیقاتی را ندارد.

به نوشته رهنورد، مأموران حتی از نشان دادن حکم در این زمینه به وی خودداری کردند و به همین دلیل این فعال سیاسی نوشته: «می‌دانستم که حکومت همیشه در پی ادعاهای کم‌هزینه است به‌خصوص در مورد قتل زندانی‌ها و معترضان خیابانی مبنی بر این که: خودشان نمی‌خواهند آزاد باشند، خودکشی کردند، از بلندی پرت شدند، مریض بودند… پیر شدند و مردند.»در روزهای اخیر، بیش از ۵۷۰ فعال سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مدنی در نامه سرگشاده‌ای ضمن اعتراض به «حصر ۱۳ ساله‌ مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد»، ادامه آن را «قتل تدریجی» خوانده و خواهان پایان حصر آنها شدند.

این نامه سرگشاده پس از آن منتشر شد که وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز ۱۴ شهریور در اطلاعیه‌ای نسبت به شرایط سلامت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر خانگی هشدار داد و از «تغییرات واضح در وضعیت سلامتی» آنها گزارش داد.

در نامه سرگشاده ۵۷۰ تن از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی که روز شنبه اول مهرماه منتشر شد، به سالگرد اعتراضات زن، زندگی، آزادی اشاره شده و آمده است که با گذشت یک سال از آغاز این اعتراضات هم‌چنان «شاهد استمرار اسارت‌ها، مرگ‌های ناگهانی و اعتصاب غذای زندانیان سیاسی‌عقیدتی هستیم و سوءِ‌ مدیریت بحران‌ها و سیاست سرکوب اعتراض‌ها هم‌چنان از سوی حاکمیت ادامه دارد.»

پس از این نامه سرگشاده، شماری از امضاکنندگان آن اعلام کردند نیروهای وزارت اطلاعات آنها را تهدید کرده‌اند که باید امضای خود را از پای این نامه پس بگیرند.مقامات جمهوری اسلامی پیش از این اذعان کرده‌اند که حصر رهبران جنبش سبز به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته اما با این حال پرونده حصر در دست شورای عالی امنیت ملی است.

متن کامل نامه زهرا رهنورد به شرح زیر است:

به نام خداوند آزادی

درباره دروغ‌های مأموران حکومت و تهدید امضاکنندگان بیانیه رفع حصر؛ به ویژه تهدید خانم دکتر زهرا شجاعی و ادعای آزادی محصوران

در تاریخ پر فراز و نشیب کشورما، نجات ملت ایران از استبداد و دیکتاتوری، سرلوحه اعتراضات آزادی‌خواهان و تحول‌طلبان بوده است و نجات و آزادی زندانیان سیاسی و محصوران نیز جزو اصلی‌ترین گفتمان‌های ایام اخیر است که زنان و جوانان بالاترین هزینه‌های آن را پرداخته‌اند.

این‌بار، انسان‌های شریف و وطن‌پرستی که پیوسته مطالبه سعادت ملت را داشته‌اند، خواهان رفع حصر و نگران محصوران و بیماری‌هایی که محصول سیزده سال انزوای بی‌امان آنان بوده است، شده و آزادی آنان را مطالبه کرده‌اند.

اما در جواب، ماموران آنان را تهدید و گاه اهانت کرده‌اند و برای‌شان خط و نشان کشیده‌اند. حتی به دروغ گفته‌اند که «محصوران یا آزادی‌هایی دارند یا “خود ‌حصرخواه” هستند مثل رهنورد که خودش نمی‌خواهد آزاد باشد”!… و البته این ادعا قصه‌ایست که سر دراز دارد:

۱) در سال ۱۳۹۷ پس از ۸ سال حصر ظالمانه، مامور اطلاعاتی گفت: خانم رهنورد شما آزادید و می‌توانید به قم و مشهد برای زیارت بروید البته زیر نظر ما…
گفتم: برای زیارت از شما اجازه نمی‌گیرم اما آیا برای سخنرانی، تحقیقات علمی و دانشگاهی و هنری و کلاس درس و نمایشگاه هنری و مقاله و کتاب و فعالیت در امور زنان که شما همیشه از آنان و من کینه داشته‌اید چطور؟

۲) مامور گفت: خیر، این آزادی فردی است خانم رهنورد، آزادی اجتماعی نیست.

۳) با این‌همه گفتم: هم‌چنان که در سال ۱۳۸۹ طی حکمی با شماره نامه و تاریخ و امضاء دادستان، مرا به عنوان مجرم از حقوق انسانی محروم کردید به همان منوال حکم آزادی رهنورد را صادر کنید.

۴) مامور گفت: خیر، نمی‌توانیم حکمی به شما ارائه دهیم.
گفتم: آزادی حق هر انسانی است. شما وظیفه دارید حکم را ارائه دهید تا به فعالیت‌های سیاسی و مدنی و اجتماعی سابق، کماکان بپردازم.
مامور گفت: حتی نمی‌توانیم حکم را به شما نشان دهیم…
البته می‌دانستم که حکومت همیشه در پی ادعاهای کم‌هزینه است به‌خصوص در مورد قتل زندانی‌ها و معترضان خیابانی مبنی بر اینکه: خودشان نمی‌خواهند آزاد باشند، خودکشی کردند، از بلندی پرت شدند، مریض بودند… پیر شدند و مردند.

۵) در همین روند گفتگوها، مامور دیگری با ذوق‌زدگی از این آزادی اهدایی گفت: خوب خانم دکتر می‌توانید بروید سبزی بخرید.
البته این آزادی پیش‌کش خودشان.
آزادی من، در گرو آزادی کشورمان ایران است.

زهرا رهنورد
۵ مهرماه ۱۴۰۲

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *