ساخت موشک کروز سوپرسونیک در ایران در مرحله آزمایش قرار دارد

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد، ادعا کرد که ایران «به فناوری طراحی موشک سوپرسونیک (نوعی از موشک‌های مافوق صوت) دست یافته و این موشک هم‌اکنون در مرحله تست قرار دارد».

خبرگزاری تسنیم در خبر «اختصاصی» خود نام این موشک را ذکر نکرده و تصویری از آن نیز به‌ دست نداده است. این خبر هنوز از سوی منابع مستقل دیگر تأیید نشده است.

تسنیم در ادامه نوشت: «این موشک که در حقیقت نسل جدیدی از موشک‌های کروز ایرانی است، هم‌اکنون در حال گذراندن آزمایش‌های خود است و… به این ترتیب سرعت موشک‌های کروز ایرانی به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد….»

این گزارش همچنین نوشته است که «با دستیابی ایران به فناوری موشک‌های کروز مافوق صوت در حقیقت ایران به نسل جدید از موتورهای جت به‌نام موتورهای رم‌جت نیز دست یافته است.»

انتشار این خبر چند روز پس از اعلام خبر ورود بیش از سه هزار ملوان و تفنگدار دریایی آمریکایی با دو ناو جنگی به آب‌های منطقه خاورمیانه اتفاق می‌افتد.

در همین حال «صدای آمریکا» روز پنج‌شنبه گزارش داد که یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نام او ذکر نشده، در واکنش به پرسشی در مورد آزمایش موشک کروز سوپرسونیک در ایران گفته است که «ما از این اظهارات آگاه هستیم، اما دربارهٔ مباحث اطلاعاتی اظهار نظر نمی‌کنیم.»

به نوشته صدای آمریکا، این مقام تأکید کرده است که «نگرانی‌ها دربارهٔ تلاش پیگیر جمهوری اسلامی برای گسترش برنامه موشکی خود همچنان پابرجاست و آمریکا فعالانه در تلاش برای جلوگیری از این گسترش احتمالی و بهره‌گیری از مجموعه‌ای از اقدامات برای منع گسترش موشکی است.»

رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران پیش از این خبرهایی متعددی از انواع «پیشرفت‌های» موشکی و نظامی منتشر کرده‌اند، اما این اخبار هیچ گاه به تأیید منابع و رسانه‌های مستقل نرسیده است.

ازجمله سپاه پاسداران روز ۱۶ خرداد امسال، با رونمایی از یک موشک اعلام کرد که این موشک از نوع «هایپرسونیک» است که می‌تواند ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند.

نام آن موشک در خبرها «فتاح» ذکر شد، اما پس از آن هیچ تصویری از پرتاب موفقیت‌آمیز این نوع موشک مخابره نشد.

رسانه‌های حکومتی ایران و مسئولان سپاه مدعی شدند که موشک «فتاح» می‌تواند «از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور کند»، اما برای این مدعای خود نیز مدرکی ارائه نکردند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در آن زمان ادعای ایران در مورد ساخت موشک هایپرسونیک را رد کرد و گفت که در صورت ساخت چنین موشکی از سوی جمهوری اسلامی، اسرائیل همیشه راه حلی برای مقابله با آن خواهد داشت.

در دانش هوانوردی، سرعت صوت برابر با یک «ماخ» توصیف می‌شود و اجسامی که زیر یک ماخ سرعت دارند «ساب‌سونیک» (زیرصوتی)، اجسامی که بین یک تا پنج ماخ سرعت دارند «سوپرسونیک» (زبَرصوتی) و اجسامی که بیش از پنج ماخ سرعت دارند «هایپرسونیک» (اَبَرصوتی) نام‌گذاری می‌شوند.

رونمایی پیاپی از انواع موشک‌ توسط جمهوری اسلامی و اظهارات تهدیدآمیز مقامات سپاه در حالی است که تنش‌ها بین ایران با ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای تهران همچنان بالاست و توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی به یکی از نقاط اختلاف مهم میان ایران و طرف‌های مذاکره در احیای برجام تبدیل شده است.

با استفاده از تسنیم، جروزالم‌پست و گزارش‌های رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *