سازمان حقوق بشر ایران: پنج زندانی در شیراز اعدام شدند


یک نهاد حقوق بشری روز دوشنبه ۱۰ مهر اعلام کرد که قوه قضاییه جمهوری اسلامی پنج شهروند را در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام کرده است.

بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر ایران، این افراد روز یک‌شنبه نهم مهر در زندان مرکزی (عادل‌آباد) شیراز اعدام شدند و اتهام یکی از آنها، به نام «حمیدرضا خدابنده فارسیمدان قشقایی»، «افساد فی‌الأرض و محاربه» بوده است.

در این گزارش ذکر شده که هر پنج زندانی اعدام‌شده مرد بودند، اما جزئیات دیگری از هویت چهار تن دیگر در دست نیست.

منبع مطلع با اشاره به این که «در دو هفته گذشته چندین بار رژیم با قشقایی‌ها درگیر شده و یک قشقایی را در عملیات مسلحانه به قتل رسانده‌اند»، به سازمان حقوق بشر ایران گفته حمیدرضا خدابنده نیز «ترک قشقایی» بوده و «یک سال و نیم پیش» در جریان یک درگیری بازداشت شده بود.

بنا بر این گزارش، اتهام حمیدرضا خدابنده در پرونده «تجاوز به عنف» ذکر شده بود در حالی که منبع مطلع گفته «اصلا چنین چیزی نبوده و شاکی نداشته» و «قول داده بودند او را به زاهدان تبعید کنند»، اما «دو روز پیش» خانواده‌اش را برای ملاقات آخر فراخواندند.

حمیدرضا خدابنده

در این گزارش شمار شهروندان اعدام شده در ایران با اتهام‌های «محاربه» و «افساد فی‌الأرض» در سال ۲۰۲۲ میلادی «دست‌کم ۱۵ نفر» اعلام شده است.

یک سخنگوی ایالات متحده آمریکا پیش از این به صدای آمریکا گفته «از این رفتار رژیم مشخص است که هیچ درسی از اعتراض‌هایی که از شهریور سال پیش شروع شد، نگرفته» و «جای تعجب ندارد که بسیاری از جوانان در ایران خواستار تغییر هستند.»

بنا بر گزارش‌های پیشین، آمار اعدام در جمهوری اسلامی پس از کشته شدن مهسا امینی ۷۵ درصد افزایش داشته و از ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ تا شهریور سال جاری، بیش از ۶۵۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

رها بحرینی، پژوهشگر حقوق بشر سازمان عفو بین‌الملل، پیش از این به بخش فارسی صدای آمریکا گفته که جمهوری اسلامی تعداد بسیاری را در صف اعدام قرار داده و فشار جهانی برای جلوگیری از آن باید اضافه بشود.

صدای آمریکا


فیلمها و خبرهای بیشتر در کانال تلگرام پیک ایران

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *