سازمان قضایی نیروهای مسلح از باز «ماموران خاطی» در «شکنجه یک شهروند در کلانتری ۱۳ زاهدان» خبر داد

در پی انتشار ویدیویی در شب‌های اجتماعی از اقدام یک مامور انتظامی در «شکنجه یک شهروند بلوچ با شوکر برقی در داخل کلانتری ۱۳ زاهدان»، سازمان قضایی نیروهای مسلح از «باز»، «یک سرباز متخلف و دیگر ماموران و عوامل خاطی» کلانتری واقع در منطقه شیرآباد زاهدان خبر داد.

همزمان فعالان مدنی سیستان و بلوچستان، اطلاعیه روز پنج‌شن فرماندهی انتظامی ان درباره برکناری «رئیس کلانتری شیرآباد» در ارتباط با انتشار ویدیو را «رد» ه و گفتند رئیس کلانتری چند روز قبل از انتشار «ویدیوی شکنجه یک شهروند بلوچ با شوکر» تغییر ه .

در اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح شامگاه پنج‌شن ۱۳ مهر ماه توسط خبرگزاری میزان، وابسته قوه قضاییه، منتشر ، آمده : «سرباز متخلف و دیگر افراد خاطی کلانتری ۱۳ زاهدان، بلافاصله پس از حضور در دادسرای نظامی سیستان و بلوچستان و تفهیم اتهام، با صدور قرار مقتضی باز ند و گی پرونده ادامه .»

سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در اطلاعیه خود عنوان ه « مردم اطمینان می‌دهد، دادسرا و دادگاه نظامی در رای رعایت حقوق شهروندی با هرگونه تخلف توسط معدود افرادی خدشه جایگاه نیرو‌های مسلح وارد می‌کنند، برخورد قاطع و موقع خواهد .»

ساعتی پیش از انتشار اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز فرماندهی انتظامی ان سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای دیگری از «عزل رئیس کلانتری» منطقه شیرآباد زاهدان خبر داده .

در بیانیه اعلام ه رئیس کلانتری منطقه شیرآباد زاهدان ‌دلیل «عدم نظارت و کوتاهی در انجام وظایف قانونی و عدم احساس مسئولیت از سمت خود» عزل و «تخلف وی همراه سایر عوامل، در حال گی .»

ویدئوی «شکنجه یک شهروند بلوچ در داخل یکی از کلانتری‌های زاهدان و در مقابل چشمان یک کودک» از روز چهارشن ۱۲ مهر ماه در شب‌های اجتماعی منتشر ه و واکنش‌های گسترده‌ای در پی ه .

ویدیو چند روز پس از «سالگرد جمعه خونین زاهدان» و در حالی منتشر روزهای جمعه و شن، ۷ و ۸ مهر ماه، مناطق مختلف شهر زاهدان و همچنین چند شهر دیگر ان سیستان و بلوچستان با وجود فضای ت امنیتی و قرار گسترده نیروهای اعزامی از چند ان دیگر، صحنه تظاهرات جمعی از مردم مناسبت «سالگرد جمعه خونین زاهدان» .

تاکنون گزارشی از هویت فردی طبق ویدیوی منتشر ه در شب‌های اجتماعی، توسط یک مامور انتظامی در داخل کلانتری شیرآباد زاهدان با شوکر برقی مورد شکنجه قرار گرفته منتشر نه و مشخص نیست او از معترضان بازی ه یا نه.

از سوی دیگر عصر پنج‌شن ۱۳ مهر رسانه‌های حکومتی اقدام انتشار ویدیویی تحت عنوان «دلجویی فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از شهروند مورد آزار در کلانتری زاهدان» منتشر ند.

در ویدیو دوستعلی جلیلیان، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان خطاب مردی «شهروند مورد آزار در کلانتری شیرآباد زاهدان» معرفی ه، می‌گوید: «ما از تو عذرخواهی می‌کنیم خاطر آن سرباز»، و در ادامه تصایری از اهدای «یک دسته گل، یک پاکت، دو کیف مدرسه و یک بسته از کالاهای دیگر» توسط جلیلیان شهروند مشاهده می‌شود.

در همین حال سایت حال‌وش، رویدادهای ان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، گزارش داد «بر خلاف ادعای رسانه‌های حکومتی مبنی بر عزل رئیس کلانتری ۱۳ زاهدان در پی انتشار کلیپی از رفتار غیر قانونی» یک سرباز و پرسنل دیگر، «رئیس کلانتری مذکور شش روز قبل» و پیش از انتشار ویدیوی شکنجه شهروند «تغییر» ه .

گزارش با اشاره ماموران کلانتری شیرآباد زاهدان پیش از هم با «توقیف بدون دلیل موتورسیکلت شهروندان» درخو رشوه ه‌ و در مواردی «با زور اسلحه و تهدید باز، اقشار ضعیف را مجبور نظافت محوطه و سرویس‌های ی کلانتری» ه‌اند.

حال‌وش همچنین از «سوء فاده ماموران کلانتری‌های زاهدان از باز‌های فله‌ای شهروندان» در جریان اعتراضات، گزارش داد.

گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر ه در جریان اعتراضات «سالگرد جمعه خونین زاهدان» حاکی از تیراندازی گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی معترضان و باز صدها نفر از جمله دست‌کم ۳۹ کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال .

در گزارش حال‌وش عنوان ه «کارکنان و پرسنل کلانتری‌ها و دیگر ارگان‌های نظامی» در زاهدان از بستگان و والدین کودکان باز ه در «اعتراضات سالگرد جمعه خونین»، طلب «پول و رشوه» ه و آنها گفته‌اند در صورت «پرداخت رشوه‌های پنج تا ده میلیون تومانی، از انتقال فرزندانشان دادسرای انقلاب جلوگیری و آن‌ها را آزاد» خواهند .

یک سال پیش، در جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱، بعد از نماز جمعه اهل سنت زاهدان، هنگامی جمعی از مردم زاهدان هم‌زمان با اعتراضات‌ زن، زندگی، آزادی، قصد برپایی تجمعی برای اعتراض «تجاوز ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چاار، یک دختر نوجوان بلوچ» را ند، آماج شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی از داخل یکی از کلانتری‌ها زاهدان قرار گرفتند.

نزدیک یکصد تن از مردم و نمازگزاران اهل سنت از جمله چندین کودک و نوجوان در نتیجه شلیک نیروهای حکومتی در جریان «جمعه خونین زاهدان» کشته ند.

پس از آن و با ادامه اعتراضات مردم زاهدان، شورای تامین ان سیستان و بلوچستان در ۶ آبان ۱۴۰۱ با انتشار اطلاعیه‌ای «ضمن پذیرش قصور برخی از ماموران»، از «عزل رئیس وقت کلانتری ۱۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان» خبر داد.

با گذشت یک سال از جمعه خونین زاهدان و با وجود تاکید مردم زاهدان و روحانیون بلندپایه اهل سنت از جمله مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی بر لزوم محاکمه آمران و عاملان کشتار، قوه قضائیه جمهوری اسلامی تاکنون محاکمه علنی برای مقام‌های انتظامی و دیگر نیروهای امنیتی و دیگر عاملان کشتار ۸ مهر ۱۴۰۱ مردم زاهدان برگزار نه .

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *