سخت‌گیری‌ در دانشگاه‌ها،‌از علامه تا کرمان، ادامه ؛ سیگار و کفش پاشنه‌بلند ممنوع

گزارش‌ها از ایران حاکی موج جدید فشار بر دانشجویان در ارتباط با حجاب اجباری همزمان با شروع سال تحصیلی و سالگرد اعتراضات «زن زندگی آزادی» ادامه و فشار کم‌کم در تمام دانشگاه‌ها دیده می‌شود.

«آرایش»، «تَتو» و «پوشیدن کفش و چکمه با پاشنه و ساق بلند» توسط دانشجویان از جمله مواردی در آیین‌نامه انضباطی دانشگاه علامه‌طباطبائی مربوط سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ممنوع اعلام ه .

در آیین‌نامه همچنین بر لزوم «رعایت موازین شرعی در ارتباط با نامحرم» تأکید و پوشیدن «روسری کوتاه، شال و کلاه بدون روسری یا مقنعه» ممنوع ه .

در آیین‌نامه‌ انضباطی دانشگاه علامه طباطبائی بدون اشاره جزئیات و مصادیق، «آرایش تند و زننده صورت و مو» غیر مجاز، و «همراه ن، فاده و تبادل انواع دخانیات» و «فاده از زیورآلات غیرمعمول در بینی، زبان، لب و ابرو» ممنوع اعلام ه .

در همین حال گفته ه دانشجویان حق پوشیدن «مانتوی کوتاه، تونیک، لباس‌های تنگ، چسبان، ساپورت، پاره (زاپ دار) و جلوباز» و «کفش و چکمه با پاشنه و ساق بلند» را ندارند.

در آیین‌نامه‌ انضباطی دانشگاه علامه طباطبائی تأکید ه دانشجویان موظف رعایت موارد ذکره در آیین‌نامه در تمامی محیط‌های دانشگاه هستند و هار داده ه با کسانی موارد را رعایت نکنند «مطابق با مقررات رفتار خواهد .»

در همین حال کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز از اقدام نیروهای حر دانشگاه خواجه نصیر در«ضرب‌ و شتم» یکی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در ارتباط با حجاب اجباری خبر داده .

همین منبع حضور نیروهای زن حر در ورودی‌های پردیس مرکزی دانشگاه تهران اشاره ه و نوشته نیروها بیشتر دانشجویان بابت پوشش‌شان تذکر داده و تأکید ه‌اند دختران تنها با مقنعه در دانشگاه اجازه ورود دارند.

نوشته کانال تلگرامی، چند تن از دانشجویان دانشگاه الزهرا نیز بدون حکم انضباطی و دستور حر از خوابگاه دانشجویی محروم ه‌اند، امری دلیل آن تأخیر در ورود خوابگاه، نن حجاب، مصرف مشروبات الکلی، عمال سیگار و روابط نامشروع عنوان ه .

فشارها در حالی برخی دانشگاه‌ها همچون سال‌های گذشته تنها دانشجویان با پوشش چادر را پذیرش می‌کنند.

در همین زمینه احمد چلداوی، رئیس دانشگاه شاهد، روز چهارشن پنجم مهر با تأکید بر «دانشگاه پذیرای دانشجویان با حجاب برتر » اعلام : «ما در دانشگاه دختران چادری را می‌پذیریم، بنابر دختری را مجبور نمی‌کنیم چادر سر کند.»

دانشگاه‌ها در بحبوحه اعتراضات «زن زندگی آزادی» از جمله کانون‌های مهم اعتراضات و علاوه بر اعتراض گسترده دانشجویان، شمار زیادی از دانشجویان در ماه‌های بعد در همراهی با اعتراضات مدنی در جامعه از رعایت حجاب اجباری در محیط‌های دانشگاه خودداری ند.

اعتراضات دانشجویی در بسیاری موارد با حمله نیروهای حکومتی دانشگاه‌ها، ضرب‌ و شتم و باز دانشجویان معترض رو‌رو و بر اساس گزارش‌ها بیش از ۷۰۰ دانشجو باز ند.

علاوه بر اخراج، تعلیق و تبعید شماری از دانشجویان معترض از سوی کمیته انضباطی دانشگاه، برخی از دانشجویان باز‌ه نیز از سوی دادگاه‌های انقلاب حبس، ممنوع‌الخروجی و حتی شلاق محکوم ند.

با فاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *