سرنوشت منطقه در دست عربستان است؟

چرا رئیس جمهور اسرائیل گفت: سرنوشت منطقه در دست عربستان است؟

رئیس جمهور اسرائیل گفته: عادی سازی کامل روابط میان کشورش و عربستان، فرصت خروج خاورمیانه از وضعیت درگیری و ورود به چشم انداز جدید را فراهم می‌سازد.

اسحاق هرتزوگ در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: گزینه عادی سازی کامل روابط با عربستان، کلیدی برای توانایی خروج از جنگ به سوی چشم انداز جدید است، منطقه هنوز حساس و شکننده است و این امر زمان می‌برد، اما معتقدم فرصتی برای حرکت رو به جلو به سمت آینده‌ای بهتر برای منطقه وجود دارد.

رئیس جمهور اسرائیل افزود: همه طرف‌ها را به بررسی گزینه عادی سازی روابط با عربستان تشویق می‌کنم، عادی سازی روابط یک نقطه عطف خواهد بود و گام‌های کشورهای دیگر را دنبال خواهد کرد.

اسحاق هرتزوگ همچنین کشورهای منطقه را برای تشکیل ائتلاف جهت بازسازی نوار غزه پس از پایان جنگ با حماس فراخواند و گفت: ما باید یک ائتلاف کشورهای آماده برای تعهد به بازسازی نوار غزه را به گونه‌ای شاهد باشیم که امنیت و رفاه اسرائیل و فلسطینی‌ها را به طور یکسان تضمین کند و آینده‌ای متفاوت را به غزه بیاورد.

رئیس جمهور اسرائیل در ادامه سخنان خود در نشست داووس، جمهوری اسلامی را امپراتوری شرارت خواند و نسبت به نقش رژیم ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن هشدار داد. به گفته او کشورش در حال حاضر جنگی را برای جهان آزاد پیش می‌برد و اگر اسرائیل وجود نداشت، نوبت اروپا بود.

این مقام اسرائیلی از ائتلاف بین‌المللی علیه شبه نظامیان حوثی هم تمجید کرد و با اشاره به حمله چند روز پیش نیروهای نیابتی رژیم ایران به مواضع آمریکا در منطقه گفت: این جهادگرایان وحشی می‌خواهند همه ما را از منطقه بیرون کنند.

از سوی دیگر نخست‌وزیر اسرائیل گفته که حملات اسرائیل صرفا متوجه متحدان جمهوری اسلامی نیست و اسرائیل با خود این حکومت هم در جنگ است.

نتانیاهو در یک کنفرانس مطبوعاتی در تل‌آویو این نظر که اسرائیل به حکومت ایران حمله نمی‌کند را رد کرد و در پاسخ به خبرنگاری که پرسید چرا اسرائیل “به جای حمله مستقیم به جمهوری اسلامی، به حمله به نیروهای نیابتی بسنده می‌کند”، گفت: «چه کسی گفته اسرائیل به حکومت ایران حمله نمی‌کند، ما داریم به آنها حمله می‌کنیم.»

گرچه اسرائیل تاکنون حملات به مواضع و نیروهای وابسته به رژیم ایران در داخل و خارج این کشور را رسما برعهده نگرفته، ولی این سخن نتانیاهو می‌تواند به معنای تایید انجام این نوع اقدامات از سوی اسرائیل باشد.

نخست‌وزیر اسرائیل افزود که سر افعی در ایران است و این جمهوری اسلامی است که پشت حملات حوثی‌ها، حماس و حزب‌الله لبنان قرار دارد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *