سرویس امنیتی نیوزیلند از فعالیت‌های اطلاعاتی ایران، روسیه و چین در این کشور خبر داد

سرویس اطلاعات و امنیت نیوزیلند می‌گوید ایران، چین و روسیه «درگیر مداخله خارجی» و فعالیت اطلاعاتی در این کشور هستند.

این نهاد اطلاعاتی روز جمعه ۲۰ مرداد در گزارش سالانه خود اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران، روسیه، و چین در نیوزیلند فعالیت‌های «مداخله‌جویانه» انجام داده و برای این کشور واقع در اقیانوسیه «نگرانی» اطلاعاتی پدید آورده‌اند.

در این گزارش آمده که جمهوری اسلامی مشغول «نظارت و ارسال گزارش» در مورد جوامع ایرانی و گروه‌های مخالف حکومت ایران در نیوزیلند است.

ایرانیان مقیم این کشور با شروع اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران، تجمعات و راهپیمایی‌های مختلفی را در حمایت از معترضین داخل ایران و در مخالفت با جمهوری اسلامی برگزار کرده‌اند.

همزمان نیوزیلند نیز از سرکوب، بازداشت،‌ شکنجه و کشتار معترضان ایرانی انتقاد کرده و در واکنش به‌ جان باختن مهسا امنیتی در بازداشت گشت ارشاد و سرکوب اعتراضات مردمی در ایران، چندین فرمانده سپاه پاسداران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

در گزارش روز جمعه این سرویس اطلاعاتی با بیان این‌که بزرگ‌ترین مداخله خارجی در این کشور از سوی حکومت چین انجام می‌شود، آمده است: افرادی که «بازوی اطلاعاتی» حزب کمونیست چین هستند سعی می‌کنند جامعه چینی در نیوزیلند را هدف قرار دهند.

این سرویس اطلاعاتی افزوده که از فعالیت‌های جاسوسی چین «در داخل و علیه نیوزیلند» آگاه و نگران است.

از سوی دیگر، سرویس اطلاعات و امنیت این کشور روسیه را با مشکلات متعددی در نیوزیلند از جمله «افزایش رقابت ژئوپلیتیکی»، «تلاش برای جاسوسی از سایر کشورها و انتشار اطلاعات نادرست» مرتبط دانسته است.

در گزارش این نهاد اطلاعاتی آمده است: «کارزارهای بین‌المللی اطلاعات نادرست روسیه به طور خاص نیوزیلند را هدف قرار نداده است، اما بر دیدگاه‌های برخی نیوزیلندی‌ها تأثیر گذاشته است».

نیوزیلند به همراه آمریکا، کانادا، بریتانیا، و استرالیا یکی از پنج عضو ائتلاف اطلاعاتی موسوم به فایو آیز (Five Eyes)‌ است.

سرویس اطلاعات و امنیت این کشور پیش از این با رویکردی محرمانه چنین گزارش‌هایی را منتشر نمی‌کرد اما پس از حمله تروریستی چهارسال پیش به دو مسجد، تصمیم گرفت که مسیر خود را در این زمینه تغییر دهد و گزارش‌هایی را در این زمینه منتشر کند.

بر اساس گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/پ.م/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *