سعید روستایی، کارگردان «برادران لیلا»، به شش ماه حبس محکوم شد

سعید روستایی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس تحسین شده، بابت ساختن و پخش فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن، به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

در متن حکم او آمده است: «شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران سعید روستائی کارگردان فیلم برادران لیلا را به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد، که یک بیستم آن قابل اجرا و مابقی به مدت ۵ سال تعلیق شده است، مستند این حکم، ساخت و پخش فیلم برادران لیلا در جشنواره کن بوده است.»

اواخر خرداد سال گذشته سازمان سینمایی حکم به توقیف فیلم «برادران لیلا» داد و دلیل آن را « تخلفات و سرپیچی تهیه کننده و کارگردان این اثر از مقررات» عنوان کرد.

این نهاد تاکید داشته بود که سعید روستایی بدون اعمال تغییراتی که وزارت ارشاد خواستار آن شده بود، فیلم خود را در جشنواره کن نمایش داده است.

«برادران لیلا» سومین فیلم بلند سعید روستایی، در جشنواره فیلم کن سال ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و نخستین فیلم ایرانی در تاریخ این جشنواره بود که در بخش رقابت اصلی، جایزه فیپرشی را از آن خود کرد.

دادگاه همچنین آقای روستایی را به خودداری از ارتباط و معاشرت، و گذراندن دوره فیلمسازی در دانشکده صدا و سیمای قم محکوم کرده است.

سعید روستایی در این حکم به عنوان تعلیق مراقبتی، موظف به «خودداری از فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسایل موثر در آن در ایام تعلیق»، «خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق» و «گذراندن دوره فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صدا و سیمای قم به میزان ۲۴ ساعت در ایام تعلیق» شده است.

این فیلمساز که دارای مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه سوره (مرتبط با حوزه هنری انقلاب اسلامی) است، فعالیت سینمایی را از اوایل دهه ۱۳۹۰ و با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرد اما بعدها بابت ساختن فیلم بلند «ابد و یک روز» در سال ۱۳۹۴ مورد تحسین منتقدان سینما قرار گرفت.

فیلم «متری شش و نیم» نیز که دومین فیلم بلند این کارگردان است، در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از دید تماشاگران را از آن خود کرد. این فیلم همچنین در فرانسه نامزد جایزه سزار برای بهترین فیلم خارجی شد.

با استفاده از گزارش اعتمادآنلاین و شبکه‌های اجتماعی؛ س.ن

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *