سعی ایران برای فاصله گرفتن از تجهیز روسیه سلاح، ایران توان برآوردن نیاز روسیه را ن

روزنامه گاردین روز چهارشن، پنجم مهرماه، بر اساس سندی از دولت اوکر نوشت جمهوری اسلامی در تلاش از ادامه تجهیز روسیه تسلیحات برای فاده در جنگ اوکر «فاصله بگیرد».

بر اساس سند گزارشی ۴۷ صفحه‌ای دولت اوکر در ماه اوت گذشته در اختیار اعضای گروه هفت کشور صنعتی گذاشته، ایران دیگر «توان برآوردن نیازهای روسیه و ت فاده» پهپادها در اوکر را ن.

طبق آماری دولت ولودیمیر زلنسکی در گزارش آورده ،‌ تنها در سه ماه گذشته بیش از ۶۰۰ حمله با پرنده‌های بدون سرنشین شهرهای کشور انجام ه .

در بیش از یک سال و نیمی از حمله روسیه خاک اوکر می‌گذرد، ایران یکی از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان سلاح، ‌ویژه پهپاد، برای مسکو بدل ه و همگام با تحول،‌ فشار بین‌المللی، ‌خصوص از طرف کشورهای غربی، بر حکومت جمهوری اسلامی افزایش یافته .

با وجود مدارک و شواهد فراوان تاکنون در غرب ارائه ه، تهران هم‌چنان پافشاری می‌کند «برای فاده در جنگ اوکر» پهپاد روسیه نفرستاده ؛ در مقابل دولت اوکر در بیشتر اخبار رسمی با ارائه عدد و رقم تأکید می‌کند با پهپادهای ایرانی شهرهایش حمله ه .

از جمله حسین امیرعبداللهیان در مردادماه در توکیو گفت «ما هیچ پهپادی را برای فاده در جنگ اوکر در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم» و تلاش تهران بر «گفت‌وگو و یافتن راهکار سیاسی» برای پایان دادن جنگ روسیه و اوکر متمرکز .

در گزارشی اوکر اعضای گروه هفت داده، آمده ایران بخشی از خط تولید تسلیحاتی خود را «کارخانه‌ای سوری» منتقل ه، اما در حال انتقال تولید پهپاد منطقه آلابوگا در تاتارستان .

در گزارش آمده : «با حال اجزا و قطعات [پهپادها] را هم‌چنان تهران تأمین می‌کند.»

رادیوفردا پیشتر گزارش تحقیقی دو رسانه روسی را منتشر ه نشان می‌داد در پاییز ۱۴۰۱ توافق تولید پهپادهای ایرانی شاهد در تاتارستان منعقد ه .

آلابوگا واقع در جمهوری خودمختار تاتارستان در ۱۳۰۰ کیلومتری شرق مسکو و بیش از سه هزار کیلومتری شمال تهران از حدود ۲۰ سال پیش رسماً عنوان منطقهٔ ویژهٔ اقتصادی اعلام .

در گزارش ۴۷ صفحه‌ای دولت اوکر همچنین آمده «۵۲ قطعه برقی» از پهپاد شاهد ۱۳۱ و «۵۷ قطعه» از شاهد ۱۳۶ همگی ساخت شرکت‌های اروپایی ه . در گزارش نام پنج کمپانی اروپایی از جمله شع لهستان یک کمپانی بریتانیایی عنوان سازندگان قطعات اشاره ه .

گزارش با حال می‌افزاید کمپانی‌ها از قانون تخطی نه‌اند، چرا تولید پهپاد توسط ایران خود را با بازار تحریمی «تطبیق داده» و اکنون بیشتر از «قطعات تجاریِ در دسترس» در تولید پهپادها فاده می‌شود.

گزارش نام دو پهپاد شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ در آن قید ه می‌گوید: «تقریبا تمام واردات [قطعات] ایران از مبداء ترکیه، هند، قزاقستان، ازبکستان، ویتنام و کستاریکا انجام ه .»

در پایان مردادماه گذشته روزنامه فرانسوی لوموند هم در گزارشی اطلاعاتی را درباره پهپادهایی منتشر ه روسیه با الگوی «شاهد» ساخت ایران در خاک خود ساخته .

در گزارش بر اساس یافته‌های کارشناسان اوکری اولین نمونه روسی از پهپاد شاهد اشاره ه روس‌ها نام «شمعدانی» را بر آن گذاشته‌اند.

با فاده از گزارش‌های روزنامه گاردین و رادیوفردا؛ ف. دو/ب.ب

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *